Мађарски научници на прагу револуционарног открића?

БУДИМПЕШТА - Научници Института за нуклеарна истраживања при Мађарској академији наука објавили су откриће које би могло бити пример пете силе на делу, поред познате четири које чине универзум - гравитације, електромагнетне силе и слабе и јаке нуклеарне силе.
elektron-subatomske-cestice_660x330
Фото: freeimages

У природи постоје четири основне силе помоћу којих се описује размена енергије међу честицама и самим тим су одговорне за структуру људима познатог и видљивог универзума.

То су гравитација, електромагнетна сила и слаба и јака нуклеарна сила.

Мађарски научници су на прагу открића још једне фундаменталне интеракције, односно пете силе, преноси CNN.

Научници су помно посматрали како један активирани атом хелијума емитује светлост док се распада.

Честице су се шириле под необичним углом од 115 степени, што се не може објаснити данас познатим физичким принципима.

Руководилац студије професор Атила Кразнахоркај наводи да је ово други пут да су његови сарадници уочили нову честицу, коју су назвали Х17, зато што су израчунали њену масу на 17 мегаелектронволти, пренео је РТС.

"Честица Х17 би могла бити честица која повезује наш видљиви свет с тамном материјом“, наводи професор Кразнахоркај.

Професор физике и астрономије на Универзитету Ирвин у Калифорнији Џонатан Фенг истиче да већ годинама прати рад колега из Мађарске и да верује да би њихово истраживање могло бити велика прекретница у физици.

Ако успеју да понове свој експеримент, Нобеловом комитету ће бити лако да одлучи ко ће добити следеће признање, сматра Фенг.

Истраживања мађарских научника трају од 2016. године

Пре три године они су објавили сличан рад у "Физикал ривју летерсу", једном од најпрестижнијих научних часописа.

Истраживачки тим за нуклеарну физику је проучавао како се на основне честице разлаже изотоп берилијума-8.

Већ тада су уочили електроне и позитроне који се одвајају од атома под необичним угловима.

Ова сазнања, која су показала да су се честице из берилијума-8 шириле под углом од 140 степени, била су потпуно нова и чудна.

Сазнања до којих је дошао тим професора Кразнахоркаја у почетку нису привукла много пажње, али Џонатан Фенг је показао интересовање и наставио да прати њихов рад, јер није желео да потенцијално револуционарна открића остану непримећена.

Калифорнијски физичар развио је теорију која објашњава ова необична открића.

Ови резултати ће из темеља променити физику какву данас познајемо, уколико нису проста лабораторијска грешка, сматра Фенг.

Он верује да су Мађари у праву, мада многи поричу ту могућност, додаје CNN.

Његов тим је изложио нову теорију који се заснива на мађарској студији из 2016. године.

Ову невидљиву, пету силу на делу описују као "фотофобичну силу“, што значи да је реч о честицама које се „боје светла“.

Истовремено, многи нуклеарни физичари широм света почели су да траже грешке у мађарској студији, али и после више година остали су празних руку.

Фенг истиче да су неки веома познати нуклеарни физичари спровели накнадне тестове, али су се бројке поклапале и нико није успевао да докаже да је научницима из Мађарске опрема била погрешно подешена.

Он додаје и да је његов тим упоређивао мађарске експерименте са скоро свим познатим експериментима изведеним у досадашњој историји физике.

Једини начин да се објасни Х17 била је до сада непозната "пета сила“.

Како би развили своју теорију из 2016. године, мађарски научници су морали да понове резултате.

Њихови последњи налази из 2019. године су били управо то. Зато Фенг сматра да вероватноћа да је реч о нечему другом осим честици Х17 и петој сили, износи један према хиљаду милијарди.

Откриће ће бити у потпуности потврђено ако нека друга група истраживача успе да понови ове резултате на трећој врсти атома, осим берилијума и хелијума.

Фенг тврди да већ постоје заинтересовани истраживачки тимови који су га контактирали.

Боље упознавање пете силе могло би научницима да омогући да јој одреде тачан назив, да боље схвате њено деловање, али и да развију практичну примену и искористе њену моћ.

То ће онда ову науку приближити ономе што се сматрало "Светим гралом" физике, којем је тежио и Алберт Ајнштајн, али никада није успео да га досегне, наводи ЦНН.

Физичари се надају да ће створити јединствену теорију поља, која ће свеобухватно објаснити све космичке силе, почев од стварања галаксија до понашања кваркова.