Радници Боинга: МАКС 737 "дизајнирали су кловнови уз помоћ мајмуна"

ВАШИНГТОН: Запослени у Боингу су знали за проблеме са симулаторима лета сада приземљеног авиона МАКС 737 и очигледно су покушали да их сакрију од савезних регулаторних органа, извештава агенција АП позивајући се на објављењу интерну преписку радника компаније.
1
Фото: Tanjug

"Овај авион су дизајнирали кловнови које заузврат надгледају мајмуни'''', пише у једној од од више стотина интерних порука које су од 2015. године размењивали запослени Боинга, а које је у четвртак у редигованој форми објавио амерички произвођач авиона поручујући да на тај начин демонстрира своју посвећеност транспарентности.

Боинг је у децембру предао нередиговане верзије тих порука америчкој Савезној управи за ваздухопловство (ФАА) и Конгресу.

Запослени су у интерним порукама говорили о обмањивању регулатора у вези с проблемом са симулаторима а, како преноси Ројтерс, два радника су у узајамној преписци у априлу 2017. године изнела примедбе на модел МАКС пратећи референце на рачунару за управљање летом авиона.

У једној од порука из новембра 2015., која изгледа баца светло на коришћене методе лобирања кад је реч о захтевима регулатора, један запослени Боинга напомиње да ће надлежни вероватно тражити инструисање симулатора за специфичан тип упозорења у пилотској кабини.

"Томе треба одлучно да се одупремо и вероватно ће нам бити потребна подршка са највиших нивоа када дође време за финалне преговоре", додао је тај запослени.

Други радник је у поруци послатој колеги написао да он никада неће дозволити својој породици да лети авионом МАКС.

Из Боинга су саопштили да поруке запослених "покрећу питања" о интеракцији компаније са ФАА везано за процес тестирања симулатора, али да су они уверени да машине раде правилно.

"Ове поруке не одражавају нас као компанију каква јесмо и каква треба да будемо, и потпуно су неприхватљиве", наводи се у саопштењу Боинга. Компанија је такође навела да разматра дисциплинске мере против неких запослених.

Модел МАКС 737 је од марта прошле године приземљен широм света, после два фатална пада у којима је погинуло 346 људи.

Боинг још увек ради на побољшању софтвера и других система на МАКС-у како би убедио регулаторе да му дозволе да поново лети. Тај посао траје много дуже него што је компанија очекивала.

Портпарол ФАА је саопштио да агенција није пронашла нове безбедносне ризике који већ нису идентификовани током контроле промена које Боинг врши на авиону, додајући да је симулатор који се помиње у порукама провераван три пута у последњих шест месеци.

"Решени су сви потенцијални безбедносни недостаци идентификовани у документима“, наводи се у саопштењу ФАА.

Британски јавни сервис Би-Би-Си преноси да је председник Одбора за саобраћај у Представничком дому, Питер ДеФазио, који се бавио истрагом везаном за Боинг, рекао да преписка запослених "показује координирани напор, који датира од најранијих дана програма МАКС 737, с циљем да се од регулатора и јавности сакрију кључне информације".

ДеФазио и други критичари су оптужили компанију да је профит ставила изнад безбедности летелице.

Приземљење МАКС-а коштаће Боинг милијарде долара компензација породицама путника који су погинули и авио-компанијама које су морале да откажу хиљаде летова.

EUR/RSD 117.1643
Најновије вести