Искуства зрењанинског мајстора за лифтове: Проклизали до дна док се жена порађала

У Зрењанину има између 150 и 200 лифтова. Тачан број тешко да би ико могао да каже, с обзиром на то да се генерално о лифтовима не брине држава, него власници објеката у којима они постоје.
e
Фото: pixabay.com

Један део од ове оквирне бројке су лифтови у пословним и другим просторијама, на пример, у зрењанинској Општој болници, тржном центру „Мала варош“, ГИК-у “Банат”... Највише лифтова, међутим, има у стамбеним зградама. У питању су углавном стари лифтови, од којих неки имају и пола века. У последње време у новоизграђеним стамбеним зградама уграђују се најмодернији лифтови.

- Мислим да је најстарији лифт у згради у улици Раде Кончара, у Малој Америци. Ти стари лифтови пројектовани су да трају осам година а, ево, раде још и сада. У питању су изузетно квалитетни лифтови које су у старој Југославији правиле две фабрике, „Давид Пајић“ и „Раде Кончар“. Невероватно је да толико стари лифтови, који у просеку возе 1.000 пута дневно, односно укључе се између 30.000 и 40.000 пута месечно, и дан данас издржавају – каже мајстор за лифтове Мирослав Граховац, и додаје да је посебан феномен лифт у згради Водоторња.

У тој згради, у самом центру Зрењанина, били су смештени банка, Радио Зрењанин, дописништво РТС-а, а и данас се у њој налазе бројне канцеларије, као и једна теретана. Лифт је возио нон – стоп, и дању и ноћу. И доживео је да ради и данас, све од 1963. године.

Многи не знају да је лифт регистрован као јавно превозно средство. Проблем је што за њега не треба возачка дозвола.

- У лифт уђу свакакви људи, па се свашта и дешава. Не знам колико сам пута одглављивао заглављене. Зове ме жена, заглавила се и каже - ја се бојим. На путу из Меленаца причао сам са њом док нисам стигао. Питам је чега се бојите, је л’ вас неко дира, да ли се нешто дешава. Кад сам је одглавио, рекао сам јој да се више не вози лифтом, јер она има неки други страх. Људи се боје затвореног простора, па се зато у лифт кабине уграђује огледало, не да би се неко шминкао, него да имате илузију да нисте сами. А једном, кренула жена да се порађа, а у лифт ушли и муж, и свекар и свекрва, лифт само проклизао до дна. Кад сам их одглавио, сви су били у грашкама зноја - прича Граховац и додаје да је код модерних лифтова ситуација другачија и да заглављивање практично није могуће. Цена ових модерних лифтова је од 12.000, па до 50.000 евра.

Правих мајстора за лифтове скоро да више и нема. Право искуство стицало се у „Давиду Пајићу“ који више не постоји, па се сад као лифт мајстор декларише свако.

- Све што сам научио, научио сам кроз праксу. Зато сам врло радо одговорио на позив једног професора из наше средње школе који је о лифтовима предавао из књиге. Дошли су ђаци да уживо виде како ради лифт, од чега се састоји, како се поправља. Сви су били одушевљени, на челу са професором који је и сам неке ствари видео први пут, иако је о томе предавао годинама - наводи Граховац.

         Жељко Балабан

EUR/RSD 117.1415
Најновије вести