Интимизам хрватског модернизма

Новосадска публика биће у прилици да у два галеријска простора Музеју савремене уметности Војводине и Галерији ликовне уметности Поклон збирка Рајка Мамузића види бројне примере интимизма

и приватности хрватског модернизма из приватне збирке Дагмар Менегхело. Отварање изложби “Боњоур л’Еуропе” је у петак у 18 часова у МСУВ, а у 19.30 у Галерији Рајка Мамузића.

Дагмар Менегхело изложиће у Новом Саду дела хрватских уметника с којима је блиско сарађивала готово пола века. Она се пре 50 година укотвила на Палмижани, ненастањеном острву крај Хвара, без цивилизацијских тековина и да би са својом породицом преживела комплетну изолацију у свој живот и дом увела је уметност и уметнике. У Галерији на крају света и од свог дома направила је јединствени “оток уметности”, један од најлепших хрватских брендова културног туризма, омиљено место уметника и оних који воле уметност. Колекција броји око хиљаду и по уметничких артефаката, а само један мали узорак први пут ће, у овом обиму, бити представљен, прво новосадској, а потом загребачкој и сарајевској јавности.

Кустос изложбе Живко Грозданић указује да колекција показује на који начин су се моделовали нови ставови, нове инспирације, нове слике уметника у овој збирци. Изложба је симболички гест по којој се може препознати прелаз из јавног у приватно и назад, интимног у јавно. По његовим речима замисао изложбе у МСУВ показује се као уметност на рубу преласка модернизма у постмодернизам, док се део изложбе у Збирци Рајка Мамузића приказује као скуп жена уметница које свој сликарски опус граде на доминантном женском искуству приватности и интиме.

– У називу изложбе сугерише се да је Колекција Менегхело заправо колекција модернистичке уметности – наводи Грозданић. – Међутим, на изложби је видљив отклон од модернизма тако што су појмови интимизам и приватност узети као шири оквир преиспитивања функционисања приватности у сасвим новом контексту.

Сматрајући да је уметност и колекционарство једна врста властитог преиспитивања, авантуризам у непознато, откривање нечег што још није откривено Дагмар Менегхело истиче да је помагала, излагала и сакупљала младе уметнике.

– Данас многи нису млади, неки су постали и академици, бројни су професори на академији. Неки су нас и напустили – каже о својој колекцији Дагмар Менегхело. – Од бројних данас врло значајних уметника ја поседујем њихове, не најбоље, али најискреније ране радове. Моја колекција слика, темељена на раним радовима уметника, у бити нема тржишну вредност, не мислим никад да је отуђим, остављам је породици да наставе.

У Музеју савремене уметности Војводине изложба ће трајати до 17. марта, а у Поклон збирци до 3. априла.

Н. Попов

Од раних седамдесетих до касних деведесетих

Обе изложбе су скуп обиља постмодернистичког материјала хрватске уметности од раних седамдесетих до касних деведесетих година. Биће изложена дела уметника међу којима су: Иво Шебаљ, Фердинанд Кулмер, Иван Лесиак, Жељко Хегедушић, Ђуро Седер, Ордан Петлевски, Мирослав Шутеј, Борис Бућан, Борис Демур, Златан Вркљан, Жељко Јерман, Игор Рончевић, Тони Франовић, Ивица Малчић, и многи други. Посебан сегмент чиниће омаж недавно преминулој Нивес Кавурић Куртовић, а „женско писмо” представљаће Вера Фишер, Тонка Петрић, Нада Фалоут, Зеа Фио, Ања Шевчик, Лидија Шелер, Николина Ивезић, Паулина Јазвић, Кораљка Ковач, Тисја Кљаковић.
 

EUR/RSD 117.1643
Најновије вести