Интимна драма исткана Маскањијевим нотама

Узавреле страсти, освету изазвану неверством, трагедију, али и дах и мелодије сицилијанског поднебља... очекују публику познате опере “Кавалерија рустикана”, која ће премијерно бити изведена у суботу, 28. јануара,

у 20 часова на сцени”Јован Ђорђевић” Српског народног позоришта. Овог пута ово популарно дело Пјетра Маскањија гледаћемо у поставци Италијана Ивана Стефанутија, коју на сцену СНП -а преноси Александар Николић, оперски редитељ београдског Народног позоришта, у којем је такође својевремено „Кавалерија” била. Ово је, заправо, још један пример реализације уговором недавно утврђене сарадње између два национална театра, која подразумева и размену представа.

“Кавалерија рустикана”, чији наслов у преводу гласи сеоско витештво, догађа се у једном сицилијанском селу 1880. године, на Ускрс, у малој средини у којој се сви знају и где се не може ништа сакрити, поготово не љубавно неверство, које ремети устаљеност живота, обичаје, и изазива револт средине.  Како наводи редитељ Александар Николић за наш лист, за разлику од дотад познате, велике опере 19. века, њене устаљене форме, правила, тематике и ликова, Маскањи у “Кавалерији рустикани”, премијерно изведеној 1890, намерно прави потпуно другачији концепт:

– Више се не ради о великој политичкој причи у оперском облику, са краљевима, краљицама, инфантима и осталим ликовима на чијим плећима су почивале судбине народа и држава, већ о интимним судбинама тзв. малих људи – појашњава Николић. – Код Маскањија имамо први пут нешто сасвим друго. Имамо заведену девојку, у малом селу на врху брда на Сицилији, и локалног младића вреле крви, лажљивца, као и његову мајку, па затим локалну кокету, и њеног мужа кочијаша.  То је јако далеко од свега што је опера до тада представљала. Међутим, Маскањи је успео да ову причу не начини тривијалном. Он је суштински, дубоко, померио акценат с политике и етичких светоназора главних ликова, на дубоко интимну драму и психолошка преживљавања.

Верди се психологијом ликова бавио у каснијем опусу, а Маскањију је, по речима саговорника „Дневника”, то полазна тачка од које искључиво креће. Маскањи и кроз музику говори о томе, и кроз њу се бави интимном причом, која је за њега најважнија. Управо такво Маскањијево музичко ткање је, наводи Николић, разлог зашто се редитељи “Кавалерије рустикане” ипак стално враћају фолклорном елементу и малом месту у којем се све догађа, односно ретко излазе из оригиналног миљеа и оквира традиционалне поставке, по правилу натуралистичке и реалистичке.

– Тако је свуда у целом свету. И публика фантастично реагује на такво виђење. Мислим да ће и новосадска публика волети ову представу, као што ће и овај ансамбл имати и те како шта да јој понуди у овој представи, јер у њему има баш комплетних уметника. Драго ми је што сам у Новом Саду срео такве оперске извођаче - каже Николић, изражавајући комплименте новосадском ансамблу.

Диригент на премијери биће Дејан Савић, гост из Београда, а затим представу преузима Александар Којић. У улогама су: Валентина Миленковић / Свитлана Декар (Сантуца), Никола Китановски / Александар Саша Петровић (Туриду), Нора Чонкић Петровић (Лучија), Небојша Бабић / Жељко Р. Андрић (Алфио)и Маја Андрић (Лола). Адаптација сценографије поверена је Саши Сенковићу, а костима Мирјани Стојановић Маурич. Хор СНП -а је припремила Весна Кесић Крсмановић. 

Н. Пејчић

 

EUR/RSD 117.1474
Најновије вести