Рупа у зиду

Девет, десет... Шеснаест. Може и тако да се броји кад је у питању Фестивал савременог позориште „Дезире“ у Суботици, који је у току, осми пут заредом.

У краткој анкети предане публике, која из године у годину до последњег места (и на степеницама) испуњава фестивалске сцене у биоскопу „Јадран“ и позоришту „Деже Костолањи“, које организује фестивал, скоро једногласно је на половини главног програма „изгласала“ кореографију Пала Френака названу „Борба“.

Реномирани аутор, плесач и кореограф из Будимпеште, Пал Френак, није први пут на „Дезиреу“. Његове представе заиста плене снезуалним и сензационалним сценским покретом, музичком матрицом, сценографским решењима, ансамблом који увек чине врхунски, савршено извајани, често потпуно огољени (наги) извођачи савремене игре. Представу „Борба“ продуцирао је са још једним истакнутим будимпештанским позориштем, Кућом савремене уметности „Трафо“.

Љубав на први поглед, пак, пала је у сусрету са Дамиром Авдићем, познатим андерграунд уметником из Тузле, који је у љубљанској „Маски“ креирао перформанс-представу „Мефисто“. Авдић је синоћ наступио и у познатијој варијанти, на соло концерту.

И као позоришни уметник, Авдић је доследан принципима своје уметности. Као „пучки трибун од 100.00 вати, храпави глас странке оних без гласа и без снаге, странке бесних, понижених, увређених и изиграних“, Авдић звани Граха познат је и као „рупа у звучном зиду и у систему“, кроз коју поезијом, музиком, а сада и позориштем, овај прилично бескомпромисни уметник „удара“ што јаче може.

За познаваоце алтернативне музичке сцене бивше Југославије, ово „рупа у зиду“ треба да буди асоцијације на познати тузлански панк-хардкор бенд и чувени урбани графит на обали Јале, посред неке пукотине: „Рупа у зиду“. Није рупа на саксији, то је већ измишљено, него рупа у зиду (система).

„Мефисто“ је представа која говори о свету који је отишао у к... Године 2016, у причи коју снажним физичким (имитирање кокошки и споменика антифашистичке борбе) и говорним (Словенац и Босанац „чекају Годоа“) наступима изводе Дамир Авдић и Грега Зорц, срећу се Мефисто, Оливер Фрљић, Конобарица која није релевантна, купују-продају душе, у мору испраних мозгова. Да, звучи блесаво, а заправо је то врло луцидни театар апсурда који директно, чисто, говори оно што је унутрашњи глас многих, покорених од стране оних којих је још више.

Оливер Фрљић ће још једном „уживо“ да се појави на „Дезиреу“, и то вечерас, када је на програму његова представа „Наше насиље и ваше насиље“, инспирисана романом „Естетика отпора“ Петера Вајса.

Представу су недавно копродуцирали Словенско младинско гледалишче Љубљана и Хрватско народно казалиште „Ивана пл. Зајца“ Ријека, а врло брзо се прочула као још једна у низу оних које узбуркавају духове, поготово духове прошлости, религијских и националистичких прогона и борби, ратова против „унутрашњих и спољашњих непријатеља“.

Игор Бурић

 

EUR/RSD 121.7544