Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Političke stranke o Vojvodini i njenom ustavnopravnom položaju

20.04.2016. 21:24 13:33
Piše:

„Dnevnik” je u izbornoj kampanji postavio pismenim putem šest istih pitanja političkim strankama koje se takmiče za osvajanje vlasti u Vojvodini.

Naša pitanja su bila:

1. Da li je položaj Vojvodine zadovoljavajući?

2. Koje su nadležnosti koje ona mora da ima, a koje nisu potrebne?

3. Da li treba menjati ustavnopravni položaj Vojvodine?

4. Treba li reformisati Pokrajinsku vladu kakva je bila uspostavljena u vreme mandata Bojana Pajtića?

5. Da li treba menjati Statut Vojvodine, koji je već dosta izmenjen odlukama Ustavnog suda Srbije?

6. Koji je najbrži put privrednog i ekonomskog oporavka Vojvodine? 

Na ova pitanja danas odgovaraju prvi na listi Koalicije Socijalistička partija Srbije–Jedinstvena Srbija Dušan Bajatović i prvi na listi Demokratske stranke Miroslav Vasin.

Bajatović: Postojeći ustavni okvir sasvim dovoljan

1. Postojeći Ustav Srbije daje sasvim dovoljan okvir. Dokle god je autonomija Vojvodine u skladu s Ustavom Srbije, ona i počiva na tom Ustavu i mi nemamo nikakav problem. Problem je što nije zaokružena zakonodavna aktivnost jer je donet ne baš dobar Zakon o prenetim nadležnostima, a treba doneti i zakone o imovini i o nadležnostima Autonomne Pokrajine Vojvodine. Dokle god to u okviru Ustava ne zaokružimo, to će biti stalan izvor problema i trvenja. U tom smislu, treba vrlo brzo da usledi inicijativa da se ti zakoni donesu u republičkom parlamentu, iza toga ide izmena Ustava i to mora da se obavi u okviru javne diskusije, i, ako je moguće, konsenzusom političkih snaga i u Vojvodini i u Srbiji.

2. Mislim da Vojvodina treba da ima deo izvornih nadležnosti, ali svakako nijedna od njih ne može biti u oblasti odbrane, finansijskog sistema, poreza i svega drugog što mora da bude deo jedinstvenog pravnog, ekonomskog i finansijskog sistema Srbije. U tom smislu nema nekih posebnih stvari koje nisu definisane postojećim Ustavom i što ne bismo mogli preuzeti u okviru postojeće pozitivne zakonske regulative Srbije, a može ih obavljati Vojvodina kao prenetu nadležnost. 

3. Ne. Vojvodina ne može imati zakonodavnu, sudsku i izvršnu vlast. I ne može autonomija Vojvodine počivati na pravu građana i građanki jer su oni nosioci suvereniteta, a to važi za republiku. Dakle, vojvođanska autonomija može biti definisana samo u okviru Ustava Srbije. Da li ćemo menjati Ustav, i kada, i šta će se sve menjati u njemu, o tom – potom. To se sigurno neće menjati pre 2018. godine. Naš posao treba da bude da se u okviru postojećeg Ustava – a on pruža sasvim zadovoljavajući okvir i vrlo je fleksibilan – zaokruži pitanje autonomije Vojvodine u korist svih građana i to takozvano vojvođansko pitanje skine s dnevnog reda.

4. Pre svega, treba promeniti pogled koji je vojvođanska administracija prethodnih 16 godina zagovarala. To je stalno bila nekakva trgovina da bi se isposlovale neke ekonomske ili neke druge pogodnosti za APV, a kasnije je to ispolitizovano i zloupotrebljavano. U tom smislu treba reformisati stvari, a što se tiče sastava Vlade APV, to uvek možemo odgovarajućim aktima prilagoditi onim potrebama, onim nadležnostima i onim poslovima kojima će se baviti vojvođanska administracija. To je stvar političkog dogovora i političke volje u Skupštini Vojvodine, a o tome treba da postoji i odgovarajući politički konsenzus na nivou Srbije.

5. Statut Vojvodine apsolutno treba promeniti jer je Ustavni sud izbrisao mnoge njegove elemente kao neustavne, a ja bih rekao – i protivne nacionalnim interesima Srbije. Potreban je novi statut, koji će imati daleko pozitivniji pristup u okviru Ustava Srbije, i odredbe koje Ustavni sud nije izbrisao treba poređati na drugačiji, politički efikasniji način, a da to neizaziva sumnju kod bilo kojih političkih struktura u samoj Vojvodini ili na nivou Republike Srbije. To kako se do sada radilo – da se i ono što se htelo postizalo kroz različite ucene u republičkom parlamentu ili političke ucene u javnosti, pretnjama internacionalizacijom – bilo je čisto politikanstvo. I namerno se to ostavilo da bi se izazivala politička nestabilnost. 

6. Privredni i ekonomski problemi Srbije i Vojvodine se, faktički, ne razlikuju. Pre svega, moramo da postanemo društvo koje će više da proizvodi nego što će da potroši. U tom smislu treba da se uvedu odgovarajuće mere za podizanje poljoprivredne proizvodnje. Bez ekonomskog i privrednog rasta – za šta u Vojvodini postoje svi uslovi – ne možemo ići napred. Mora da se dođe do projekata reindustrijalizacije, a prvi korak u ozbiljnoj reindustrijalizaciji Srbije, osim same poljoprivredne proizvodnje, jeste finansiranje kroz državni intervencionizam one proizvodnje koja bi supstituisala ono što sada uvozimo. Jer je potpuno neprirodno da stvari koje sada možemo vrlo efikasno i po odgovarajućim cenama proizvesti u Srbiji – sada uvozimo i ne štitimo domaću proizvodnju. Dakle, poljoprivreda, prilagođavanje bankarskog sistema, reindustrijalizacija i zaštita domaće proizvodnje su mere za privredni i ekonomski oporavak.  

A. Savanović

Vasin: Za sve nadležnosti osim državotvornih

1. Po mom mišljenju, položaj Vojvodine je nezadovoljavajući jer nije po Ustavu dovoljno definisana njena autonomija i njena nadležnost. Takođe, nadležnosti koje Vojvodina ima po Ustavu Srbije se ne poštuju, a donošenjem određenih zakona pojedine nadležnosti se ukidaju.

2. Vojvodina treba da ima sve one nadležnosti koje nisu državotvorne, odnosno one nadležnosti koje se ne odnose na granice, monetu, Vojsku i policiju i sve ono što čini državni suverenitet. Mislimo da Vojvodina treba da ima sve ostale nadležnosti koje se tiču privrede, ekonomije, saobraćaja, kulture i svih onih oblasti koje ne spadaju u te državne nadležnosti. S tim što smatram da Vojvodina treba da ima svoju policijsku upravu, naravno, u okviru policijskog sistema Srbije, a smatram da pokrajina treba da ima i svoj zavod za statistiku u okviru statističkih ustanova Srbije jer mislim da bi postojanje takvih ustanova poboljšalo kvalitet života, odnosno bila bi bolja bezbednost, a na osnovu podataka mogli bismo planirati razvoj Vojvodine. Vojvodina treba da dobije veliki broj nadležnosti koje sada nema, a s druge strane, da i one nadležnosti koje ima značajno ojača, a prvenstveno da se nadležnosti poštuju i primenjuju.

3. Da. Za vreme koje dolazi trebalo bi da se napravi korenita priprema da bi se u Ustavu položaj Vojvodine dodatno ojačao. Zalagaćemo se za to da se predstojećom promenom Ustava Srbije, koja se očekuje u okviru evropskih integracija, značajno proširi autonomija Vojvodine i njene nadležnosti.

4. Uvek postoji mogućnost da svaka vlada, pa i pokrajinska, bude bolja nego što jeste. Sigurno je da su mandati koje smo imali u prethodnom periodu ukazali na određene mogućnosti da vlada bude efikasnija, ali mislim da su i sadašnja konfiguracija, sastav vlade, i sadašnji način na koji radi u skladu s nadležnostima koje Vojvodina ima potpuno odgovarajući i nije to suštinski problem. Problem je u tome što Republička vlada nije poštovala Pokrajinsku vladu, nije htela da sarađuje i što nije poštovala Zakon o finansiranju Vojvodine, tako da je ta vojvođanska vlada bila hendikepirana spoljnim uticajima, a ne svojom unutrašnjom organizacijom.

5. Mi smo jasno kvalifikovali odluku Ustavnog suda da ima dosta politikantskog u sebi. Sigurno je da je ta odluka UŠ-a obustavila razvoj Vojvodine koji smo planirali na osnovu Statuta koji smo bili doneli. Morali smo da se prilagođavamo i s aktivnostima i s nadležnostima i s buyetom zbog te odluke, koja je značajno suzila nadležnosti koje smo imali, tako da, kada dođe do promene Ustava Srbije, najmanje što možemo očekivati je da se vratimo na one odredbe Statuta Vojvodine koje su ukinute odlukom USS-a, ali očekujem da nadležnosti Vojvodine budu značajno veće nego što su bile i po tom statutu koji je ukinut.

6. U Pokrajinskoj vladili radili smo na tome, naročito u resoru privrede kojim sam rukovodio kao pokrajinski sekretar. Svu svoju pažnju usmerili smo na mala i srednja preduzeća i preduzetništvo, i mislim da tako treba i dalje raditi. Treba omogućavati tim preduzećima da lako dolaze do opreme, da finansiraju svoju delatnost. Vojvodina nema snage da se okreće velikim kompanijama i preduzećima, to treba da bude republička nadležnost, ali smatram da su mala i srednja preduzeća srce privrednog sistema i njima smo u Vojvodini bili okrenuti u ovom mandatu. Smatram da to treba da se nastavi ulaganjem značajnijih svota. Vojvodina se može oporaviti samo kroz razvoj prerađivačke industrije koja proizlazi iz poljoprivrede, ali ne možemo očekivati da se to desi ako se vodi poljoprivredna politika koja ne da poljoprivrednicima da otkupljuju zemlju u državnom vlasništvu, koja smanjuje subvencije, izjednačava uzurpatore s poštenim seljacima…  

A. S.

 

Piše:
Pošaljite komentar