U Ulici Modene u toku pripremni radovi za gradnju garaže, izmešteni taksisti, iskopano zelenilo
Pripremni radovi za gradnju podzemne garaže u Ulici Modene zvanično počinju danas, iako je taksi stajalište krajem prethodne sedmice izmešteno na Bulevar Mihajla Pupuna, a juče je počelo obeležavanje gradilišta, odnosno postavljanje metalne ograde. Dinamika radova će, kako je najavljeno, biti usklađena s izmeštanjem podzemne infrastrukture, a saobraćaj zabranjen u Ulici Modene, od Bulevara Mihajla Pupina do Zmaj Jovine i Kralja Aleksandra, kao i slepom delu Ulice Ilije Ognjanovića.
Dok je ta izmena režima na snazi, dostavna i vozila stanara do pešačke zone će dolaziti kroz ulaz u Gimnazijskoj i Njegoševoj ulici.
Već su uklonjeni podzemni kontejneri, mobilijar i stubovi javne rasvete, dok su držači za bicikle premešteni na ugao Njegoševe i Trga slobode, kao i na ugao Bulevara Mihajla Pupina i Modene, a ekipe “Gradskog zelenila” juče su iskopavale rastinje, koje će, kako je planirano biti presađeno na neka druga mesta u gradu. U toku jučerašnjeg dana počelo je obeležavanje trasa alternativnih prolaza kroz centar, kojima će se, dok traje gradnja garaže, kretati dostavna i vozila stanara, pa su pored “Trčike” i duž Ulice kralja Aleksandra i bašti kafića u Njegoševoj, radnici iscrtavali privremenu signalizaciju.
Očekuje se da će javna garaža na prostoru između ulica Ilije Ognjanovića i Zmaj Jovine biti otvorena najkasnije za dve godine, a imaće dva kolska ulaza-izlaza iz Ulice Modene, dok će pešacima pristup biti omogućen preko stepenišnih vertikala. Projektom je predviđen objekat s tri podzemne etaže, ukupne površine 54.853 metra kvadratna, s 267 parkinga, 245 standardnih mesta, 14 za vozila osoba s invaliditetom, kao i osam za električna vozila. Na prvom podzemnom nivou nalaziće se 88, na drugom 87 i na trećem 92 parking mesta. Zona izgradnje usklađena je s zonom zaštite spomenika prirode - stabla koprivića, kao i Tanuryićeve palate, a sve zelenilo će biti premešteno i presađeno na neko drugo mesto, a slično će biti učinjeno i s mobilijarom.
Nakon završetka radova, planirano je parterno i hortikulturno uređivanje površine iznad garaže, s tim da je svojevremeno najavljeno da će za sređivanje tog prostora biti korišćena rešenja s arhitektonskog konkursa, koji je pre nekoliko godina raspisala Uprava za građevinsko zemljište i investicije.
Intersantan je podatak da su gradski urbanisti predvideli da privremeni objekat u Ulici Modene, u kom su trenutno kafići i restorani, bude srušen, te da na tom mestu bude izgrađen novi do četiri sprata, a očekuje se da to sve bude sinhronizovano s gradnjom javne garaže.
Podsećanja radi, u centru grada su predviđene četiri javne garaže, s tim da će kod Banovine, u Ulici Modene i na Trgu republike biti izgrađeni podzemni objekti, dok će na uglu Šafarikove i Uspenske, kod hotela „Centar”, biti jedina nadzemna garaža. Ugovor o koncesiji za projektovanje, izgradnju, upravljanje i održavanje garaža zaključen je 2020. godine s firmama „Best in parking - holding” AG iz Beča i „Inobačka” iz Novog Sada, odnosno s preduzećem „Javne garaže”, u kojem je austrijski partner vlasnik 65 odsto, a srpski 35. Koncesionari će četiri lokacije u centru dobiti na 43 godine, od kojih su tri predviđene za projektovanje i gradnju, od čega je 40 za upravljanje, a nakon tog perioda objekte preuzima Novi Sad. Zemljište za gradnju garaža obezbeđuje Novi Sad, koji angažuje i stručni nadzor, dok troškove gradnje i projektovanja snosi privatni partner, koji će dostavljati Gradu plan poslovanja.
I dok pripremni radovi za gradnju garaže u Ulici Modene počinju danas, pripreme za gradnju podzemnog objekta kod Banovine počele su u martu, s tim da bi ta garaža, površine oko 6.300 kvadratnih metara, trebalo da bude završena do 17. septembra 2023. godine. Javna garaža na prostoru između zgrade Skupštine AP Vojvodine i Gimnazije “Isidora Sekulić” će imati dve ukopane etaže, s po 158 parkinga, s tim da će se na prvom nivou nalaziti još devet mesta za vozila osoba s invaliditetom, kao i osam mesta s punjačima za električna vozila.
Garaža ispod Trga republike, površine oko 14.000 metara kvadratnih, odnosno 7.000 po etaži, imaće 200 mesta na svakom spratu, što je ukupno 400 parkinga. Početkom meseca gradonačelnik Miloš Vučević je objasnio da su u toku razgovori s koncesionarima oko eventualnog izmeštanja spomenika Kralju Petru Prvom, zbog izgradnje tog podzemnog objekta. Prilaz garaži planiran je iz Daničićeve i Ulice Žarka Vasiljevića
Jedina nadzemna garaža predviđena je u bloku Uspenske, Šafarikove i Ulice Pavla Papa, kod hotela „Centar”. Taj objekat, ukupne površine 10.400 kvadratnih metara, imaće podrum, prizemlje i četiri sprata (Po P 4), a planirano je ukupno 350 parkinga, odnosno po 70 na svakom nivou.
J. Vukašinović