ZLATO, SLAMARICA ILI BANKA Evo kako Srbi danas čuvaju novac
U razgovoru za Kurir televiziju, finansijski analitičar i urednik portala Kamatica, Dušan Uzelac, govorio je o navikama štednje u Srbiji, kao i o tome kako se građani ponašaju u uslovima ekonomske nestabilnosti.
-Kada nastupi kriza, ljudi prirodno odlažu potrošnju i pokušavaju da deo prihoda sačuvaju za neizvesne dane, navodi Uzelac. Međutim, dodaje, povećana štednja često dolazi zbog nepoverenja u sistem.
-Ukoliko neko ne želi da svoj novac poveri bankama i radije ga drži kod kuće, to ukazuje da nešto duboko ne funkcioniše u društvu. Fenomen ‘slamarice’ je više od simbolike to je refleksija sistemskog nepoverenja, kaže on.
Uzelac ukazuje i na savremene trendove poput agende kešles društva, u kojoj se podstiče bezgotovinsko poslovanje. -U mnogim zapadnim državama postoje ograničenja za količinu gotovine koju možete imati. Slovenija je, recimo, osnovala pokret koji se zalaže za to da keš postane ustavno pravo, ističe on.
Što se tiče bankarske štednje, Uzelac ocenjuje da u Srbiji trenutno nije isplativa. -Kamate koje nude banke nisu dovoljne da nadmaše inflaciju. U tom slučaju, štednja gubi smisao, jer osnovni cilj jeste da novac sačuvan danas sutra vredi više, a ne manje, objašnjava on.
Uzelac poručuje da štednja treba da bude stvar lične odluke, a ne impulsivna akcija: „Ona je zapravo emotivni izazov odričete se sadašnjeg zadovoljstva u korist neke buduće koristi. Ali ako nemate konkretan cilj za štednju, taj novac će izgubiti vrednost.“
Govoreći o alternativama, Uzelac smatra da je i ulaganje u zlato „vrsta lutrije“. „Zlato ne stvara dodatnu vrednost. To je više vid kolekcionarstva ili pasivne investicije. Ljudi se, na neki način, klade da će njegova cena porasti.“
Posebno je istakao potrebu da mladi ljudi promene pogled na novac i posao.
-Mladi često žele da rade ono što vole, ali tržište ne plaća snove već tražene veštine. Moramo ih naučiti da svoje sposobnosti pretvore u zaradu. Sve je stvar tržišne ponude i potražnje, objašnjava Uzelac.
Na kraju poručuje da uspeh često više zavisi od stava nego od znanja -Nije dovoljno čekati da vas neko prepozna treba tražiti veću platu, pregovarati, znati svoju vrednost. Radite za onaj novac koji vam omogućava kvalitet života tada ste svoj sopstveni menadžer.