Отварање поглавља 23 и 24: Шанса за државу да ојача свој правни систем

Отварање поглавља 23 и 24 је свакако позитиван процес не само за државу Србију, већ и за српско друштво, јер може помоћи да се друштво уреди у смислу правне државе

и бољег фукционисања правног система, изјавио је Невен Цветићанин из Института друштвених наука, који, истовремено, упозорава да је пред Србијом велики посао.

"Та поглавља су посвећена правосуђу, људским правима, безбедности и свему што чини оквир правне државе. То је свакако шанса за државу Србију, да ојача свој правни систем и да покуша да устроји правни систем по узору на правне системе који су стабилни и који раде у корист грађана", рекао је Цветићанин за  Танјуг .

Он је подсетио да се поглавља 23 и 24 због тога увек прва отварају и последња затварају.Цветићанин указује да се од једне државе која је у претходних четврт века прошла многобројне проблеме и изазове не може очекивати да буде савршена правна држава и да у том смислу наш систем показује извесне мане које не потичу од тренутне политичке елите, нити од претходне, већ је то низ нагомиланих сукцесивних проблема које је тешко решити.

Оно што држава може да уради, како додаје, јесте да оформи способну администрацију, што је можда најозбиљнији посао који је пред Србијом независно од наставка процеса европских интеграција и темпа којим ће се те интеграције наставити.Како год, истиче, велики је посао пред Србијом.      
"Уколико се процес европских интеграција несметано настави, толико је велики посао пред нама да га требамо озбиљно схватити и не приступити му у смислу да смо сада ушли у неки Дизниленд, где можемо да узмемо лилихип и уживамо у његовом шећеру", рекао је Цветићанин.

Додатни разлог због којег отварање тих поглавља треба узети опрезно, трезвено и разборито, према његовом мишљењу, јесте могуцност да се процес европских интеграција успори, што ће зависити пре свега од процеса развода ЕУ и Велике Британије и тога колико ће тај процес узети енергије и фокуса администрације у Бриселу да би могла да се бави неинтегрисаним земљама Западног Балкана у ЕУ.

Истиче да ће отварање поглавља 23 и 24 у приступним преговорима са ЕУ имати пре свега последице по наш правни и правосудни систем и да ће омогућити даље усавршавање правног и правосудног система, као и отклањање свих евентуалних мањкавости.
Цветићанин је истакао и да, уколико би дошло до било каквих проблема и замора унутар ЕУ у погелду тог процеса, ми свакако треба да наставимо реформе како би институционални ситем прибрижили добрим институционалним системима.

"Чињеница је да држави није једноставно да то ођедном подигне и то је могуће једино у сарадњи државе и друштва. Држава то не мозе сама без друштва, где мислим на невладине организације, цркву, универзитет, угледне појединце", навео је Цветићанин.
 

Бекман-Диркес: Поглавља 23 и 24 кључна на путу ка EУ

Поглавља 23 и 24, коjа су jуче отворена, су кључна, jер садрже сав законодавни процес и правила коjа важе у EУ, истакао jе директор канцелариjе Kонрад Aденаур фондациjе у Београду Норберт Бекман-Диркес.

„За оног ко жели приступити EУ, а Србиjа jе на одличном путу, су погавља 23 и 24  кључна у разговору са циљем изградње заjедничке основе и преговарања о основим и људским правима, као и владавини права“, рекао jе Бекман-Диркес у изjави Танјугу. Бекман-Диркес jе изразио уверење да jе Србиjа одлично припремљена ушла у преговоре и да ће поглавља 23 и 24 остати отворена до краjа приступних преговора.

Истовремено jе поручио да jе неопходно преговарати о овим поглављима, али уз партнерски однос. 

На питање шта ће поглавља 23 и 24 променити у српском друштву, Бекман-Диркес jе истакао да jе српско друштво протеклих година прошло кроз велике промене.

Према његовим речима, процес разговора о овим поглављима водиће ка продубљивању свести о EУ, али и разумевању у Србиjи за принципе владавине права и jеднакости пред законом.

Tо jе, како наглашава, тежак процес, коjи захтева свакодневно учење, а дискусиjа о поглављима томе доприноси.

Бекман-Диркес jе указао да се ради о дугорочном процесу, чиjе предности ће грађани свакако осетити.

„Често се деси да уследе резултати преговора, посебно о владавини права, да се утврди да се нешто променило, али да се не може дефинисати тачно шта. У овом процесу не постоjи "прасак", па да се може рећи да се све одједном променило, већ се ради о процесу чиjе ефекте ће осетити грађани постепено“, нагласио jе он.

Према његовим речима, веома jе битно да у преговорима о поглављима 23 и 24 учествуjе што више представника свих делова друштва. Бекман-Диркес jе изразио уверење да ће наjвећи изазови у преговорима о поглављима 23 и 24 бити да се реформски закони попуне животом, то jест примене.

Веома jе битно, како сматра, да се схвати шта су дух и сврха доброг управљања и да то нису теоретске ствари, већ ставри у корист грађана. Институциjе, али и цивилно друштво, то jест цело друштво jе позвано да те реформе испуни животом, поручуjе Бекман-Диркес.

 

Лазаревић: Напредак ће се мерити по поглављима 23, 24 и 35

Поглавља 23 и 24 значајна су, не само по својој суштини, већ и због чињенице да ће се напредак у свим другим поглављима мерити по њима и по Поглављу 35 у коме се прати дијалог Београда и Приштине, изјавио је данас Небојша Лазаревић из Центра за европске политике.
"Дакле, неће бити могуће отварање, а нарочито затварање било ког другог поглавља уколико се од стране ЕК и држава чланица не оцени да не напредујемо довољно у поглављима 23 и 24", рекао је Лазаревић за  Танјуг .

Лазаревић каже да је то пракса која је установљена након што су научене одређене лекције из претходних проширења, када је постало јасно да централно-источно европске државе релативно лако задовоље формалне услове у смислу преношења одређених извора права ЕУ, али да када дође до имплементације мање-више све покажу слабости.

"Да се то не би овог пута дешавало, они ће код нас више гледати како наше правосуђе ради, како наша јавна управа ради и да ли се оно што је испреговарано заиста и спроводи", истиче Лазаревић и додаје да ту "лежи" и добра ствар за грађане, који неће добити "једно велико симулирање реформи", што је био случај у многим земљама источне Европе.

Лазаревић сматра да сада треба искористити европске интеграције, велики број страних и домаћих експерата, да се направи реална промена у животу, те да ово не буде "леп пројекат" који ће неко да наплати, а да се у реланости ништа не деси."Када ће се то десити то све зависи од нас, ту нас ЕУ неће ни пожуривати, ни успоравати", рекао је Лазаревић.

Говорећи о изазовима, он је подсетио да се у овим поглављима између осталог ради о правосуђу, корупцији, полицији, реформи јавне управе и да су то сложене теме, те да ће нам бити потребне године да се све доведе на ниво нормалне европске земље.
   "То неће бити лак посао", јасан је Лазаревић, подсетивши и да долажење страних и домаћих инвестирора у многоме зависи да ли имају перцепцију да је у земљи корупција.

"Ако се то не искорени, ми од ЕУ можемо да имамо само штете, а не користи, будући да то није јефтина играчка. ЕУ интеграције доста коштају, ако заиста не направимо до Србије праву и кредибилну чланицу ЕУ можда и не треба да започињемо овај посао", истакао је Лазаревић.
 

Полтерман: Отворена кључна поглавља која мењају друштво

На међувладиној конференцији у Бриселу отворена су кључна поглавља која ће веома променити српско друштво, оцењује директор регионалне канцеларије Хајнрих Бел фондације, Андреас Полтерман.Он је, у изјави  Танјуг у, казао да ЕУ поглавље 23 и 24 сматра кључним, без којих није могућ пријем у чланство.

Полтерман истиче да се та поглавља тичу кључних вредности на којима почива ЕУ, као што су владавина права, борба против корупције, људска права, све око чега постоји јединствен став чланица Унија.

„Уверен сам да ће та поглавља значајно променити српско друштво“, рекао је он.Полтерман је рекао да ту пре свега мисли на "актуелну тенденцију аутократске владавине", коју Фондација запажа у Србији, а која је, каже, дугорочно гледано неодржива.„Систем који тренутно имамо јесте да владајућа странка читав државни апарат, јавна предузећа ставља под своју контролу, као и да поставља партијске кадрове на јавне функције. Влада мора научити да опозиција не значи да се ради аутоматски о из иностранства финансираним агентима, већ да опозиција има задужење да натера владу да боље влада“, рекао је он.

Према његовим речима, колико брзо ће грађани осетити ефекте примене поглавља, зависиће од спремности српске власти да допусти промене.„Прво што ће се десити јесу промена закона. То се у Србији дешава, обично, брзо, без већих дебата у парламенту. Међутим, сама промена закона неће имати ефекте ако влада не почне да примењује усвојене законе“, казао је Полтерман.

Он је оценио да влада тренутно ради пуно против постојећих закона, а и у Црној Гори, која је напреднија на путу ка ЕУ, усвојено је много закона, али у свакодневмом животу се мало мења, јер се они не примењују.ЕУ, како сматра, треба да буде одлучнија у инсистирању на имплементацији закона.

Упитан који су изазови примене поглавља Полтерман је поручио да се у Србији морају схватити демократске промене као нешто сасвим нормално, а не као нека "илегална акција диригована из иностранства, што још није случај".Такође сматра да влада мора да ради по закону, да морају да постоје независне институције, пре свега правосуђе.

Исто тако, истиче Полтерман, веома је важно да људска права буду поштована, а у случају Сава Мале, како је констатовао, јасно су кршена људска и имовинска права.Поред тога, веома је важна подела власти између владе, правосуђа и извршних органа, што, према његовим речима, тренутно није случај.
 

Вујић: Пуно посла пред нама у преговорима за поглавље 23

Директор Правосудне академије Ненад Вујић каже да отварање поглавља 23 и 24 значи да сада пред Србијом стоји велики број обавеза које подразумевају измену законодавног оквира, усклађивање са европским стандардима, али и доследно спроводење усвојених закона.

"У поглављу 23 имамо 50-ак тачака које морамо да достигнемо. То значи да поред правосудних закона треба донети и нов Закон о Правосудној академији, као и измене Устава, у којима ће бити обавезни улазак у правосуђе рецимо кроз Правосудну академију", рекао је Вујић  Танјугу.

Пред нама је не само усвајање низа закона у парламенту, него и њихово спровођење, навео је Вујић."У нашем случају ће се пратити и да ли смо законе усвојили и да ли их спроводимо и какви су ефекти тих закона. Сада предстоји оно што кажу фудбалским речником 'лопта је у нашем дворишту'", навео је директор Правосудне академије.

Он је указао да је Србија спремна за пуно обавеза које су пред њом јер, како је напоменуо, имамо добар акциони план и знамо који су ти стандарди који нас оцекују."Посла је пред нама доста да бисмо достигли те стандарде који ће се осећати и у транспарентнијем и јаснијем начину изора носилаца правосдуних фукнција, достизању стандарда за суђења у разумном року, да грађанима правда буде много доступнија, да имамо бољи систем извршења судских одлука, поговотово наплате потраживања поверилаца", навео је Вујић.

То све ће, како је навео, имати за последицу привлачење страних инвестиција, као и повећање животног стандарда и запошљавања."То су све обавезе које ми морамо сами да испуњавамо да их достижемо како бисмо остварили циљеве који подразумевају улазак у Европску унију", нагласио је директор Правосудне академије.

EUR/RSD 121.3203