Дугорочна корист граду, а не само престижна титула

Организациони одбор за припрему пријаве града Новог Сада за европску престоницу културе 2012. представио је у Културном центру града на завршној конференцији нацрт стратегије, нови визуелни и брендовски идентитет

 и први у низу пројеката у наредној години на путу до добијања те престижне титуле. Како је рекао члан Градског већа за културу Вања Вученовић, конференција је прилика да се сумирају резултати рада града, али и Одбора којем је поврена припрема кандидатуре и препознају правци даљег деловања на том изузетно важном задатку.

- Европска престоница културе није само титула, она је бенефит који дугорочно граду доноси много у области културе, привреде, туризма и свега онога што чини једну локалну самоуправу успешном и развијеном – рекао је Вученовић.- Овај извештај показује јасну намеру, ангажман и напоре Одбора да Нови Сад добије титулу Европске престонице културе. Колико Одбор озбиљно ради говори и чињеница да укључује све већи број људи у рад, да оснива нова радна тела, као и програмски савет који треба битније да допринесе овом значајном послу. Оно што град и Градска управа за културу очекују у наредном периоду јесте да се установе културе битније и значајније укључе и помогну Одбору.

Вученовић је напоменуо да град и Урава за културу обезбеђују, и то ће чинити и даље, све услове за рад Одбора, као и да ће та помоћ у наредној години бити вероватно и већа. Додао је да сматра да одбор треба јавност периодично да обавештава о својим активностима, јер су резултати рада јавна ствар.
- Није нам остало превише времена, крај 2015. године је рок за аплицирање – навео је Вученовић. - Остаје много тога још да се уради. Град свакодневно ради на јачању културних капацитета и тако ће бити до краја ове године али и у наредном периоду. Пример за то је и зграда старе Стрељане или Еђшег, коју користимо као нови центар културе и као градску галерију. На крају 2015. године можемо очекивати завршетак изградње балетско-музичке школе. На тај начин град ће полако, али сигурно испунити све оне потребне предуслове како би се кандидовао за ову престижну титулу. То је најважнији пројекат у култури града икада и треба сви да се укључимо у њега. Од грађана Новог Сада и свих оних који нешто значе у култури очекујем да се јаве одбору или Градској управи са предлозима и сугестијама како бисмо обогатили културну понуду града.
Први човек Одбора за кандидатуру Андреј Фајгељ изјавио је јуче да је убеђен да ће пријава Новог Сада за Европску престоницу културе бити победничка, а ту сигруност објашњава резултатима које је тим на припреми кандидатуре до сада постигао.

- Ова престижна титула у области културе додељује се најбољој пријави – рекао је Фајгељ. -Убеђен сам да ће наша пријава бити победничка зато што Нови Сад већ три и по године ради на припреми, у последње две године покренули смо низ партиципативних процеса у којима су учествовали грађани и представници читаве културне јавности Новог Сада. Организовали смо обуке,партиципативне панеле, низ радних група у осам области и у тај процес укључили стручне консултанте из нашег града, Марибора, Улма и све то резултирало је нацртом стратегије. За следећу годину, која је пресудна, остаје нам да укључимо и друге неопходне сараднике у пријаву, која садржати и коначни буyет. Буyети Европских престоница културе су од 20 до 80 милиона евра. Будући да нисмо земља чланица Европске уније и с обзиром на то колике су наше могућности, можемо рачунати на нижи буyет. Он ће у сваком случају бити неуобичајено висок за наше прилике. Треба знати да ЕУ неће изабрати пријаву која има неодржив буyет. Биће неопходно да нађемо подршку и разумевање не само у граду, него и у Покрајини, Републици, код представника привреде и европских фондова који нам буду на располагању.

Фајгељ је истако да је овде реч о пројекту који инсистира на ширем схватању културе, као нечем што значи начин живота и који поред манифестација, уметничких садржаја, подразумева и улагање у инфраструктуру, измену начина на који град изгледа и функционише, на који живи и дише.
- Да би се то постигло, јавне установе и предузећа морају се придружити у припреми пријаве – додао је Фајгељ. - Потребно је да подршку овом дају и медији и то нарочито локални и градски, јер је битно да грађани буду упознати са оним што се ради на овом пољу. Зато позивам све да се укључе у овај пројекат од општег интереса и који ће свима донети конкретну корист и унапредити наше капацитете, јер је он тако велики да га можемо спровести само ако на њему будемо радили сви заједно.

У току припреме пријаве Одбор је успоставио сарадњу  са градовима који су до сада били носиоци те титуле као и онима који су у поступку кандидатуре. Међу овим другима је хрватски град Осијек, који припрема кандидатуру за 2020. годину. Заменик градоначленика Осијека Владимир Хам, који је попут другог секретара у амбасади Румуније Александруа Петруца, начелника Одељења за друштвене делатности Бијељине Славка Башића и директора Компаније за урбани развој Печуја Петера Мерза, присуствовао јучерашњој завршној конференцији у Културном центру, нагласио је да на путу до титуле пуно тога треба променити, од тога како град изгледа, како живи, али пре свега како “мисли”.

-Сматрамо да је људима у Осијеку потребно да схвате колико пуно можемо само ако се удружимо и зато је прича о уједињавању свих снага које делују у граду екстремно важна – казао је Хам. - Добрим делом смо успели у томе, ујединили смо културну сцену, мада се поједине институције опиру јер сматрају да су битније од других. У Осијеку је сада у току шпринт фаза, јер је рок за предају наше кандидатуре 17. април. Пре тога било је потребно учинити све оно што је предуслов да би кандидатура успела, а то је освестити грађане града и регије да се кандидујемо и да то можемо. Већ ту Новом Саду желимо успех и све што ми са хрватске стране можемо учинити да у томе успете, учинићемо без имало задршке.

З. Милосављевић
Д. Ристић

 

Шта желимо да покажемо Европи

О искуствима града који је носио титулу Европске престонице културе јуче је говорио директор Компаније за урбани развој Печуја Петер Мерза, који је био задужен за развој културне инфраструктуре. Печуј је био културна престоница 2010, а пет година раније када је донета одлука да се кандидује, у том граду, напоменуо је Мерза, нико није веровао да ће успети у томе.

- Мислим да је ово велика шанса за Нови Сад да се постави на карту Европе – казао је Петер Мерза. - Печуј није био на мапи Европе, није био познат, а сада јесте. Прво што треба да одлучите јесте која је порука вашег града и шта желите да пренесете Европи. Потом треба да одредите шта желите да покажете Европи и шта желите да она види о вама. Затим треба одлучити да ли је то културни програм или програм развоја града. Ми смо мислили да је то ово друго. Не сумњам да ћете бити успешни уколико имате добар лого, бренд, добар идентитет, поруку.

Мерза је додао је Печуј као град државе чланице ЕУ по освајању  титуле, добио доста новца. За програме је то био милион евра, а за развој града више од сто милиона евра.
- Мој савет је да направите програм који се фокусира и на културу и на развој града, на град и грађане – нагласио је он. - Ако освојите титулу много других програма ће вам бити доступни из Европске уније. Печуј је био рударски град пре титуле, сада је то град културе.

 

НОВИ ВИЗУЕЛНИ ИДЕНТИТЕТ
Симболично значење цифара

Један од задатака Одбора био је осмишљавање и израда новог брендинга и визуелног идентитета пројекта због тога што су промотивне активности и медијска препознатљивост изузетно значајне за добијање статуса кандидата, али и због промоције кандидатуре међу грађанима, чија је улога изузетно значајна у овом поступку.

Приликом израде дизајнерског решења водило се рачуна о једноставности графичких решења.
Приликом израде визуелног идентитета пројекта Нови Сад 2021 инсистирало на симболичком значењу цифара године кандидатуре, али су се имали у виду и поједини симболи града Новог Сада.
При креирању лога употребљени су бројеви 20 и 21 и интерпункцијски знаци, на тај начин што је иза броја 20 постављен зарез, а иза 21 тачка. Овај знак је, истовремено бројање година до године за коју се Нови Сад кандидује за европску престоницу културе.

Један од симбола новог визуелног идентитета је и нови мото пројекта КУЛТ ТУРА, који је део новог бренда кандидатуре нашег града. У оквиру лога искоришћене су и четири основне теме стратегије Нови Сад 2021, које су симболизоване цртама и градативно послагане од теме – нове везе, преко теме нове снаге и нови простори, да би се целина заокружила последњом темом - нова Европа.
 

Лого са Исом и Бисом

У новом визуелном идентитету модификован је број два тако да подсећа на лабуда, а с обзиром на то да су у логу две двојке, они истовремено симболизују Ису и Бису, познати пар лабудова у Дунавском парку, који су један од модерних симбола града.

ПРЕДСТАВЉЕН НАЦРТ СТРАТЕГИЈЕ НОВИ САД 2021.
Четири основна стуба

Нацрту стратегије Нови Сад 2021, стратешком документу на основу којег ће се планирати и реализовати програмске и пројектне активности, и који садржи основне смернице за израду апликације, у току године на измаку, посвећено је највише пажње. Овај документ је јуче презентовао један од његових аутора Горан Томка.

Стратегија се заснива на четири основна стуба, а то су јавне институције културе, независна културна сцена, културне и креативне индустрије и свакодневна култура грађана и аматеризам. Речено је да свако од ових поља делатности поседује специфичне изазове и могућности, ресурсе и потребе, те су програми који се предлажу управо засновани на специфичностима сваког од њих. У оним аспектима у којима активности решавају заједничке потребе и проблеме, предлагаће се трансверзални пројекти. У оквиру сваког од стубова, предвиђају се интервенције у виду пројеката, програма и иницијатива које иду у четири правца деловања, односно четири теме.

Прва тема су нове везе са идејом изградње заједништва кроз креативно стваралаштво. Реч је о пројектима који се баве успостављањем нових веза или обнављањем старих између удаљених група, делатности и заједница, који стреме друштвеној кохезији. Нове снаге су друга тема која тежи оснаживању капацитета појединаца и организација за учешће у локалној привреди, култури и политици. Трећа тема су нови простори , којом се стреми уређењу постојећих и креирању нових јавних простора за сусрет култура, предузетништво у култури и културни развој, а четврта тема јесте Нова Европа са основним задатком оснаживања постојећих и креирање нових културних, друштвених, политичких и економских веза локалних актера и иностраних партнера из европског простора, односно профилисању Новог Сада као културне престонице Европе, најпре кроз стварање нових веза са европским културним простором, као и кроз откривање и активирање постојећих.

На јучерашњој презентацији резултата досадашњег рада Одбора за припрему кандидатуре представљен је и портал Култ Тура, регистар културних манифестација на територији Новог Сада, који ће у финукцији бити од следеће године, а његова специфичност се састоји у томе што ће сваки грађанин моћи да постави информације о културним програмима на ту интернет страницу. Биће то јединствен календар културних манифестација на српском и енглеском језику.

 

 

EUR/RSD 117.1205
Најновије вести