"Putevi Srbije": NE OTVARAJTE PORUKU, NIJE NAŠA! Prevaranti opet "pecaju" brzoplete (FOTO)
Građani Srbije sve češće postaju mete fišing prevara putem SMS poruka u kojima se pošiljaoci lažno predstavljaju kao zvanične institucije — poput pošte, banaka, a u poslednje vreme i javnih preduzeća poput „Puteva Srbije“. Cilj ovih poruka je da navedu primaoca da klikne na zlonamerni link i unese osetljive podatke, najčešće podatke sa platnih kartica.
Najnoviji primer ovakve prevare je poruka koja se lažno predstavlja kao obaveštenje o neplaćenoj kazni za saobraćajni prekršaj. U tekstu poruke se poziva građanin da hitno plati „kaznu“ kako bi izbegao suspenziju registracije i povlačenje vozačke dozvole. Navodi se i izmišljeni zakonski član, a na kraju poruke se nalazi link koji vodi ka lažnoj stranici sa nazivom sličnim zvaničnim internet adresama domaćih institucija.
Povodom toga, oglasilo se i Javno preduzeće „Putevi Srbije“, uz zvanično saopštenje:
„JP 'Putevi Srbije' obaveštava javnost na pojavu zlonamernih SMS poruka koje stižu građanima radi prekoračenja brzine ili nenaplaćene putarine. Ne otvarajte link i ne unosite podatke sa Vaše platne kartice jer je u pitanju zloupotreba.“
Ovo nije prvi put da prevaranti koriste lažni identitet institucija u cilju finansijske prevare. Slične poruke prethodno su stizale u ime Pošte Srbije, kao i raznih banaka, uz navode o navodnim „nedostavljenim pošiljkama“ ili „blokiranim računima“.
Kako prepoznati fišing poruku?
Poruka sadrži element hitnosti i pretnje (suspenzija, kazna, blokada). Ovde je mamac navodni saobraćajni prekršaj, a potrebno je platiti ga u roku od 5 dana, kako bi vas koštao 50 posto manje.
Adresa linka nije zvanična, ali često imitira zvanični izgled. U ovom slučaju, adresi su dodata slova, tako da liči na to da je neko napravio grešku u kucanju. Ustvari, link vodi do lažne stranice.
Fišing poruka često sadrži pravopisne i gramatičke greške. Ova poruka puna je nelogičnosti jer „Putevi Srbije“ nemaju nikakve veze sa plaćanjem saobraćajnih kazni.
Naravno, prevaranti traže unos ličnih podataka ili podataka s platne kartice.
Šta raditi ako dobijete ovakvu poruku?
- Nemojte kliknuti na link.
- Nemojte odgovarati na poruku.
- Prijavite poruku nadležnim institucijama (policiji ili TELENOR/MTS/A1 korisničkoj službi).
- Obrišite poruku i blokirajte broj.
Fišing napadi se sve više prilagođavaju lokalnim okolnostima i oslanjaju se na poverenje građana u institucije. Upravo zato je važno da svaki korisnik bude svestan rizika i da pažljivo proverava sve poruke koje dobija, posebno one koje uključuju novac, kazne ili unos osetljivih podataka.
MUP poziva građane da svaku sumnjivu objavu ili link prijave nadležnim institucijama na imejl adrese: [email protected] i [email protected].