Filozofski fakultet ugostio Netokracijin Digitalni karavan
Šta je to product menagment, šta SEO optimizacija, šta radi digital media menager, čemu služi ćat bot… samo su neka od zanimanja i pojmova nezaobilaznih u digitalnoj ekonomiji, koja je već sinonim za svetsku ekonomiju, jer se danas najveći deo tranaskacija i svega onog što im prethodi, u celom svetu obavlja kroz digitalnu sferu, podržanu informaciono komunikacionim tehnologijama.
Delić te globalne sfere, iz ovdašnjeg, ličnog isksutva, u okviru Netokracijinog “Digitalnog karavana”, na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Novom Sadu, nedavno je predstavilo sedmoro mladih i vrlo uspešnih ljudi koji se bave zanimanjima koja do pre par godina nisu ni postojala.
Jedan od razloga za ovu konferenciju ili radionicu baš na Filozofskom fakultetu bio je taj da se studentima društveno–humanističkih nauka predoči da i za njih i te kako ima mesta u IT sektoru. Kako je istakao jedan od prezentera, čak 90 odsto novih poslova u toj oblasti obavljaju oni koji nisu usko IT struke. Ili, samo 10 odsto IT industrije čine programeri i dizajneri. Najjednostavnije rečeno, digitalna karijera je moguća za sve.
Kako se ovom prilikom čulo, za to je potrebno i puno dodatnog samoobrazovanja, sposobnost brzog usvajanja novih znanja i veština, upornosti, komunikativnosti, kao i imaginacije i razvijanja osećaja nesputanosti, i potpune slobode kreativnosti. Bar ispočetka, trka za novcem može biti ograničavajuće sputavajući faktor, jer prihodi dolaze i od manjih poslova i projekata, a perspektiva uz dobre nove ideje obećavajuće je ispunjavajuća, složili su se svi koji su govorili u okviru ove radionice Digitalnog karavana.
Tako je Svetozar Krunić (diplomirao je marketing i menadžment na Ekonomskom fakultetu), Head of User Acquisition u kompaniji “ActiveCollab”, objasnio šta je to akvizicija korisnika unutar softverske industrije i koje su to neprogramerske pozicije unutar njegovog tima. Nevena Marjanov iz Adiko banke prikazala je kako izgleda tim koji stvara nove digitalne bankarske usluge, kao što je njihov ćat bot na vajberu. Digital media manager u kompaniji “Direct Media” Sanja Lalević Cvetković, po obrazovanju profesorka engleskog, govorila je o tome koje su veštine potrebne za digitalni marketing, dok su Radomir Basta, student ekonomije i Ognjen Vuković, dva ispita do diplome mašinskog inženjera, studentima predočili nešto više o SEO optimizaciji – šta je ona i čemu služi. Od Dejana Radeke iz kompanije “Boš”, diplomiranog psihologa s Filozofskog fakulteta UNS, svi smo imali priliku da čujemo kako je to baviti se product managementom unutar jedne od najvećih industrijskih kompanija na svetu.
Lidija Stepanović, predstavnica Netokracije Srbija koja je organizator događaja u saradnji s Filozofskim fakultetom, projektni je menadžer „Digitalne karijere“ i kaže da je projekat je zamišljen s ciljem da studentima približi digitalnu ekonomiju i da im pomogne da pronađu i pokrenu svoj prvi posao unutar informaciono komunikacione industrije.
„Primetili smo da postoji velika nesrazmera između velike nezaposlenosti mladih i potreba IKT sektora koji se suočava s nedostatkom kadrova. Mi studentima pokušavamo da objasnimo da IKT industrija nije rezervisana samo za dizajnere i programere, već da postoji i veliki broj drugih pozicija unutar te industrije koje su bukvalno namenjene studentima i diplomcima fakulteta društveno – humanističkih usmerenja. Dakle, naš cilj je da ovim aktivnostima studentima približimo digitalnu ekonomiju i da ima pomognemo da pronađu svoje mesto u njoj“, kaže Lidija Stepanović i objašnjava da je plan da se održi pet konferencija po većim gradovima u Srbiji.
„Bili smo u Nišu, druga stanica je, evo, Novi Sad, a sledi Kragujevac, 5. juna. Posle letnje pauze u periodu septembar – oktobar ići ćemo u Suboticu i na kraju smo u Beogradu“, kaže naša sagovornica.
Po njenim rečima, jedan od primera tih novih zanimanja je danas vrlo populrani komjuniti menadžment koji je u oblasti digitalnog marketinga, a sastoji se od vođenja naloga za različite brendove na društvenim medijima.
„To je, recimo, jedna od pozicija u koju je studentima najlkaše da se upuste, jer su im za to potrebni osnovno poznavanje digitalnog marketinga, pismenost i kreativnost, a to bi bila nadgradnja znanja stečenog na fakultetima“, kaže Lidija Stepanović.
„Postoji i veliki broj pozicija, mogućih poslova unutar projektnog menadžmenta i unutar IT industrije. U Nišu smo, recimo, imali zanimljiv primer da su u timu koji je radio jednu aplikaciju, radila i dva geografa.“
V. Crnjanski