Agencije gule turiste na kursnim razlikama
Prilikom odabira turističkog aranžmana trebalo bi proveriti u kojoj banci turistička agencija ima račun jer
od toga na kraju zavisi i koliko će vas letovanje, zimovanje ili neki drugi aranžman koštati, savetuje portal „Kamatica”.
Koliko god da presudnu ulogu u odabiru turističke agencije igra cena aranžmana, piše portal, toliko je i važno obratiti pažnju i na to koliko će on da košta prilikom agencijskog plaćanja.
Većina građana ne obraća pažnju na ugovor i jednu bitnu stavku u njemu – koja banka stoji iza turističke agencije i koji kurs se plaća prilikom rezervacije puta.
Turistička agencija nije finansijska ustanova, tako da sama ne može određivati kurs, već koristi kurs banke u kojoj ima otvoren račun, piše portal.
Turistička agencija plaća po prodajnom kursu na dan uplate, koji je uvek veći od srednjeg ili kupovnog kursa, a i ne obračunava se prodajni kurs, već efektivni prodajni kurs.
Efektivni prodajni kurs je onaj koji se obračunava prilikom plaćanja ka inostranstvu.
Na primer, građani agenciji plaćaju aranžman u dinarima, a pošto se plaćanje obavlja u inostranoj valuti, agencija mora te dinare da pretvori u evre, a tu kupovinu obavlja po efektivnom kursu matične banke.
„Razlika između ta dva kursa je u tome što je prodajni efektivni kurs uvek veći od prodajnog, a može biti veći i do deset odsto”, piše taj portal.
U ovom slučaju banke zarađuju na menjačkim poslovima, a agencije se samo štite od gubitaka tako što razliku u kursu prilikom plaćanja aranžmana prebacuju na klijente.
Prilikom odlaska u agenciju i plaćanja aranžmana raspitajte se koji je kurs i kod koje banke agencija ima otvoren račun, savetuje portal, da ne biste plaćali letovanje skuplje samo zato što je agencija vezana za banku koja ima mnogo viši kurs od ostalih.
D. V.
Cena da bude u dinarima
Na pitanje zašto turističke agencije ne iskazuju cene aranžmana u dinarima, direktor „Kamatice” Dušan Uzelac ukazuje na to da nedostatak regulative omogućava takav haos na tržištu pa su turističke agencije ljute na banku, putnici na agencije, i svako na svakoga.
Uzelac smatra da bi nadležni trebalo da zabrane da se cena iskazuje u drugim valutama pa bi, u slučaju turističkih agencija, to pojednostavilo njihove odnose s klijentima.