Đaci drugare uče o ishrani i sportu
Već sedmu godinu zaredom u OŠ „Đura Jakšić” u Kaću realizuje se projekat „Zdravo rastimo” kroz koji učenici imaju prilku da nauče nešto više o zdravim navikama u ishrani i kroz koji se podstiču da se češće bave fizičkom aktivnošću.
Po rečima realizatorke projekta u toj školi Jasne Đukić, pokrenula ga je kompanija „Nestle” na globalnom nivou pre deset godina, sa željom da edukuju decu o prednostima zdravog načina ishrane i zdravih stilova života. U njemu školske 2020/2021. godine godine učestvuje 100 osnovnih škola u Srbiji.
– Projekat je započet u saradnji s Atletskim savezom Srbije i karakteristično je, a nije uobičajeno, da su oni koji su koncipirali program bili spremni za saradnju i prihvatali su sve sugestije koje su dolazile s terena, odnosno od onih koji ga realizuju – navela je Jasna Đukić. – Sprovodi se s ciljem unapređenja znanja učenika o poboljšanju kvaliteta života putem ishrane i fizičke aktivnosti kroz sportske vrednosti. Tako želimo da podstaknemo i okolinu – roditelje, nastavnike – da bude spremna na prihvatanje i podržavanje promena u navikama u ishrani.
Po njenim rečima, ciljna grupa su učenici 7. razreda, koji se obučavaju da budu vršnjački edukatori, te prenose znanja deci od devet do deset godina o zdravim navikama u ishrani i zdravim životnim stilovima. Ove godine su uključeni i đaci šestih razreda, kojima će se to približiti kreiranjem zdravih tanjira.
– Uključeni su takođe roditelji i okolina jer su roditelji ti koji donose odluke o kupovini i brinu o ishrani učenika, dok porodično okruženje utiče na njihove navike i ponašanje – rekla je Jasna Đukić. – Škole, odnosno okolina, pružaju logističku podršku u realizaciji projekta. Projekat „Zdravo rastimo” sastoji se od edukacije, aktivacije i evaluacije. Prvobitno ide edukacija nastavnika, koji nakon toga započinju realizaciju Projekta u svojim školama. Edukativna faza je rezervisana za prvo polugodište i realizuje se kroz više modula: Osnovne postavke pravilne ishrane, Planiranje ishrane, Kako poboljšati navike u ishrani, Moje telo i ja i Edukativna igra.
Kako kaže, nakon toga ide aktivacija učenika, što se postiže na tri načina, a prvi je aktivno učešće u edukativnoj igri. Drugi način je vršnjačkom edukacijom, koja predstavlja poseban vid učenja.
– Ona podrazumeva planski vođene aktivnosti nastavnika-edukatora s njihovim vršnjacima, usmerene sticanju novih znanja i/ili razvijanju navika i stavova – priča naša sagovornica. – Nakon završene edukacije učenika 7. razreda osnovne škole, nastavnik ima zadatak da izabere one koji će postati vršnjački edukatori. U saradnji s učiteljima koji realizuju nastavu u 3. i 4. razredima, izabrani edukatori će održati dva predavanja u tim odeljenjima u drugom polugodištu.
Po rečima realizatorke projekta „Zdravo rastimo” u OŠ „Đura Jakšić” iz Kaća Jasne Đukić, osim edukacije dece o zdravoj ishrani i važnosti fizičke aktivnosti za zdrav život, imali su i razna dramska izvođenja. Tako su deca sama ilustrovala „Bajku o Zdravku”, koju je napisala pomoćnica direktora te škole Sanja Nikolić, ali su odigrala i uloge u predstavi „Timotije Šargarepić”. Scenario je napisala nastavnica srpskog jezika Jelena Lakić. Takođe su đaci iskazali svoju kreativnost napisavši scenario za lutkarsku predstavu, u kojoj su lutkice imale izgled povrća. Predstava je odigrana u školi za đake trećeg i četvrtog razreda.
Taj deo projekta podrazumeva promociju zdravlja, kada vršnjački edukatori, umesto stručnjaka (profesora), ohrabruju zdrave obrasce ponašanja među svojim vršnjacima. Tako mladi stiču znanja, veštine i usvajaju stavove koji će ih osnažiti u zaštiti svog zdravlja i odabiru odgovornog ponašanja.
– Mogu da kažem da sam veoma srećna, s obzirom na to da smo uvek imali podršku rukovodstva škole da učestvujemo u projektima, a s druge strane, u školi se ne bi mogao realizovati nijedan projekat da nemamo pomoć kolega nastavnika – kazala je naša sagovornica. – Đaci sedmih razreda su se vrlo dobro snašli u ulozi voditelja, a znamo da je vršnjačka edukacija odlična jer mlađi učenici, koji treba da prime informacije, s posebnom pažnjom slušaju svoje starije drugare. Jedne godine smo organizovali debatu na nemačkom i engleskom jeziku, kada su đaci promovisali karakteristike njihovih kuhinja.
Ove godine, zbog pandemije koronavirusa, radile su se i onlajn nastave. Prošle godine se u projekat uključila i nastavnica likovnog vaspitanja u OŠ „Đura Jakšić” Vanja Jovanović, koja je s decom modelirala haljine od hrane.
– Što se sportskog dela tiče, uvek smo pravili razne vrste poligona, poput voćnog, kada su deca, umesto štaffeta, nosila voće, a pravili smo i kros pod maskama, te smo imali trke hamburgera i jabuka, sve u svemu, bilo je zanimljivo – ponosno će Jasna Đukić. – Naš utisak je da realizacija projekta ima veći efekat na mlađe uzraste jer smo u jednom trenutku primetili da su deca za užinu od kuće počela da nose orašaste plodove, što nikada nisu ranije radili. Voće je postalo češća užina, i to nas je jako obradovalo. Imamo odličnu saradnju i s Institututom za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut”, koji obrađuje sve naše postignute rezultate.
I. Bakmaz