Ђаци другаре уче о исхрани и спорту

Већ седму годину заредом у ОШ „Ђура Јакшић” у Каћу реализује се пројекат „Здраво растимо” кроз који ученици имају прилку да науче нешто више о здравим навикама у исхрани и кроз који се подстичу да се чешће баве физичком активношћу.
1
Фото: Приватна архива

По речима реализаторке пројекта у тој школи Јасне Ђукић, покренула га је компанија „Нестле” на глобалном нивоу пре десет година, са жељом да едукују децу о предностима здравог начина исхране и здравих стилова живота. У њему школске 2020/2021. године године учествује 100 основних школа у Србији.

– Пројекат је започет у сарадњи с Атлетским савезом Србије и карактеристично је, а није уобичајено, да су они који су конципирали програм били спремни за сарадњу и прихватали су све сугестије које су долазиле с терена, односно од оних који га реализују – навела је Јасна Ђукић. – Спроводи се с циљем унапређења знања ученика о побољшању квалитета живота путем исхране и физичке активности кроз спортске вредности. Тако желимо да подстакнемо и околину – родитеље, наставнике – да буде спремна на прихватање и подржавање промена у навикама у исхрани.

По њеним речима, циљна група су ученици 7. разреда, који се обучавају да буду вршњачки едукатори, те преносе знања деци од девет до десет година о здравим навикама у исхрани и здравим животним стиловима. Ове године су укључени и ђаци шестих разреда, којима ће се то приближити креирањем здравих тањира.

– Укључени су такође родитељи и околина јер су родитељи ти који доносе одлуке о куповини и брину о исхрани ученика, док породично окружење утиче на њихове навике и понашање – рекла је Јасна Ђукић. – Школе, односно околина, пружају логистичку подршку у реализацији пројекта. Пројекат „Здраво растимо” састоји се од едукације, активације и евалуације. Првобитно иде едукација наставника, који након тога започињу реализацију Пројекта у својим школама. Едукативна фаза је резервисана за прво полугодиште и реализује се кроз више модула: Основне поставке правилне исхране, Планирање исхране, Како побољшати навике у исхрани, Моје тело и ја и Едукативна игра.

Како каже, након тога иде активација ученика, што се постиже на три начина, а први је активно учешће у едукативној игри. Други начин је вршњачком едукацијом, која представља посебан вид учења.

– Она подразумева плански вођене активности наставника-едукатора с њиховим вршњацима, усмерене стицању нових знања и/или развијању навика и ставова – прича наша саговорница. – Након завршене едукације ученика 7. разреда основне школе, наставник има задатак да изабере оне који ће постати вршњачки едукатори. У сарадњи с учитељима који реализују наставу у 3. и 4. разредима, изабрани едукатори ће одржати два предавања у тим одељењима у другом полугодишту.


Бајка и представа

По речима реализаторке пројекта „Здраво растимо” у ОШ „Ђура Јакшић” из Каћа Јасне Ђукић, осим едукације деце о здравој исхрани и важности физичке активности за здрав живот, имали су и разна драмска извођења. Тако су деца сама илустровала „Бајку о Здравку”, коју је написала помоћница директора те школе Сања Николић, али су одиграла и улоге у представи „Тимотије Шаргарепић”. Сценарио је написала наставница српског језика Јелена Лакић. Такође су ђаци исказали своју креативност написавши сценарио за луткарску представу, у којој су луткице имале изглед поврћа. Представа је одиграна у школи за ђаке трећег и четвртог разреда.


Тај део пројекта подразумева промоцију здравља, када вршњачки едукатори, уместо стручњака (професора), охрабрују здраве обрасце понашања међу својим вршњацима. Тако млади стичу знања, вештине и усвајају ставове који ће их оснажити у заштити свог здравља и одабиру одговорног понашања.

– Могу да кажем да сам веома срећна, с обзиром на то да смо увек имали подршку руководства школе да учествујемо у пројектима, а с друге стране, у школи се не би могао реализовати ниједан пројекат да немамо помоћ колега наставника – казала је наша саговорница. – Ђаци седмих разреда су се врло добро снашли у улози водитеља, а знамо да је вршњачка едукација одлична јер млађи ученици, који треба да приме информације, с посебном пажњом слушају своје старије другаре. Једне године смо организовали дебату на немачком и енглеском језику, када су ђаци промовисали карактеристике њихових кухиња.

Ове године, због пандемије коронавируса, радиле су се и онлајн наставе. Прошле године се у пројекат укључила и наставница ликовног васпитања у ОШ „Ђура Јакшић” Вања Јовановић, која је с децом моделирала хаљине од хране.

– Што се спортског дела тиче, увек смо правили разне врсте полигона, попут воћног, када су деца, уместо штаффета, носила воће, а правили смо и крос под маскама, те смо имали трке хамбургера и јабука, све у свему, било је занимљиво – поносно ће Јасна Ђукић. – Наш утисак је да реализација пројекта има већи ефекат на млађе узрасте јер смо у једном тренутку приметили да су деца за ужину од куће почела да носе орашасте плодове, што никада нису раније радили. Воће је постало чешћа ужина, и то нас је јако обрадовало. Имамо одличну сарадњу и с Институтутом за јавно здравље Србије „Др Милан Јовановић Батут”, који обрађује све наше постигнуте резултате.

И. Бакмаз

 

EUR/RSD 117.5755
Најновије вести