Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Transport poskupeo čak 40 odsto

23.05.2022. 11:53 11:56
Piše:
Foto: Dnevnik.rs

Već duže od dve godine prevoznici se suočavaju s velikim problemima u poslovanju. Pandemija kornavirusa dovela je do zaustoja u, praktično, svim vidovima saobraćaja.

Tek što je oporavak započeo, i to kako prevoznici kažu, veoma polako, rat u Ukrajini i znatno poskupljenje eneregnata i goriva, dovelo je do novih problema. Zato je, ukazuje generalni direktor Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja “Srbijatransport” Goran Aleksić, veoma važno da se preduzmu koraci koji bi pomogli prevoznicima kako ne bi bio doveden u pitanje opstanak mnogih koji se bave ovom delatnošću.

- Već godinama ukazujemo na važnost transportne privrede i legalnih prevoznika, onih koji imaju licencu za obavljanje delatnosti u javnom drumskom saobraćaju putnika i prevozu tereta i jako je važno da se nađe način da im se omogući da u ovim veoma teškim okolnostima lakše posluju - kaže Aleksić. - Budući da je sada, zbog rata u Ukrajini i stanja na tržištu energenata, gorivo veoma skupo, Vlada Srbije je, kako bi olakšala kupovinu, snizila akcizu za sve kupce, ali treba imati u vidu da su transport i prevoz delatnosti koje moraju biti tretirane na poseban način. U tom slislu apelujemo da Vlada preduzme konkretne mere koje će pomoći i prevoznicima, ali i korisnicima usluga.

On ukazuje da su važnost transporta za ukupnu privredu prepoznali u mnogim dražavama i da je ovoj delatnost pružena podrška kako bi se ublažili negativni efekti izazvani visokim cenama goriva.

- Pomoć države transportnoj privredi je neophodna kako bi se prevazišli problemi u poslovanju koji su izavani visokim cenama goriva. Transportni operateri javnog prevoza, koji su registrovani u Ministarstvu građevinarstva kao legalni prevoznici, očekuju pomoć države jer su troškovi poslovanja znatno viši nego ranije. Samo su troškovi za gorivo u poslednjih godinu dana porasli 39,2 odsto, a ukupnim troškovima transportera troškovi za gorivo sada učestvuju s 50 odsto - kaže Aleksić.

Naš sagovrnik naglašava i da su previznici suočeni s problemima i zbog tokova novca i da je sve više onih čije će poslovanje biti ugroženo.

- Rast troškova za gorivo je velik, rokovi za plaćanje su kratki, a mora se platiti i ostalim dobavljačima. Sve to ograničava finansijsku sposobnost prevoznika koji jednostavno ne mogu da se prilagode brzo rastućim cenama goriva. To može ugroziti njihov opstanak na tržištu i dovesti ih do bankrota i zato je važno da država prepozna ovaj segment privrede i pruži podršku transporterima - ukazuje Aleskić.


Nedostaje 12.000 profesionalnih vozača

Srbija se već dugo suočava s nedostatakom profesionalnih vozača, a kako kaže Goran Aleksić, procenjuje se da ih manjka oko 12.000. Oni koji žele da se bave ovim poslom moraju proći obuku u centrima za stručnu profesionalnu kompetenciju profesionalnih vozača, kojih u Srbiji ima dvadesetak, a licencu izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja.

- Veliki broj iskusnih profesionalnih vozača otišao je iz Srbije i već dugo ih nema dovoljno, pa zapravo sada i nema neke velike selekcije prilikom konkurisanja za posao - kaže Aleksić. - Da bi neko postao profesionalni vozač potrebno je i dosta vremena i dosta novca- za obuku za kamion oko 300.000 dinara, a za autobus oko 150.000 dinara. Izuzetno je važno da profesionalni vozači pohađaju obuku jer se time pozitivno utiče na bezbednost saobraćaja i zato su potrebne sistemske mere i stručni ljudi na pravim mestima u institucijama jer je to u interesu i privrede i svih građana Srbije.


On naglašava da je tokom pandemije, kada je javni prevoz putnika pretpreo ogromnu štetu, država svojim merama pomogla prevoznicima da se održe na tržištu.

- Tokom 2021. godine obezebeđena je pomoć za prevoznike i to tako što je za šest meseci po autaobusu uplaćivano 600 evra. Te mere su dale dobre rezultate jer su novac prevoznici iskoristili da sačuvaju zaposlenost, isplate zarade radnicima i opstanu na tržištu - rekao je Aleskić.

Kada je reč o teretnom transportu, naš sagovornik kaže da su periodi naplate od klijenata relativno dugi, dok su prevoznici, uz povećanje troškova poslovanja, suočeni s kraćim rokovima plaćanja.

- Sadašnja situacija je udar na poslovanje prevoznika jer je rast cena usluga od 10 do 15 odsto za mnoge klijente neprihvatljiv pošto može da ugrozi logiku njihovog poslovanja te je to još jedan važan razlog da se ovim delatnostima pomogne - u korist svih - ukazuje Aleksić.

D. Mlađenović

Piše:
Pošaljite komentar