clear sky
21°C
30.04.2025.
Нови Сад
eur
117.0992
usd
112.8015
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Транспорт поскупео чак 40 одсто

23.05.2022. 11:53 11:56
Пише:
Фото: Dnevnik.rs

Већ дуже од две године превозници се суочавају с великим проблемима у пословању. Пандемија корнавируса довела је до заустоја у, практично, свим видовима саобраћаја.

Тек што је опоравак започео, и то како превозници кажу, веома полако, рат у Украјини и знатно поскупљење енерегната и горива, довело је до нових проблема. Зато је, указује генерални директор Пословног удружења друмског саобраћаја “Србијатранспорт” Горан Алексић, веома важно да се предузму кораци који би помогли превозницима како не би био доведен у питање опстанак многих који се баве овом делатношћу.

- Већ годинама указујемо на важност транспортне привреде и легалних превозника, оних који имају лиценцу за обављање делатности у јавном друмском саобраћају путника и превозу терета и јако је важно да се нађе начин да им се омогући да у овим веома тешким околностима лакше послују - каже Алексић. - Будући да је сада, због рата у Украјини и стања на тржишту енергената, гориво веома скупо, Влада Србије је, како би олакшала куповину, снизила акцизу за све купце, али треба имати у виду да су транспорт и превоз делатности које морају бити третиране на посебан начин. У том слислу апелујемо да Влада предузме конкретне мере које ће помоћи и превозницима, али и корисницима услуга.

Он указује да су важност транспорта за укупну привреду препознали у многим дражавама и да је овој делатност пружена подршка како би се ублажили негативни ефекти изазвани високим ценама горива.

- Помоћ државе транспортној привреди је неопходна како би се превазишли проблеми у пословању који су изавани високим ценама горива. Транспортни оператери јавног превоза, који су регистровани у Министарству грађевинарства као легални превозници, очекују помоћ државе јер су трошкови пословања знатно виши него раније. Само су трошкови за гориво у последњих годину дана порасли 39,2 одсто, а укупним трошковима транспортера трошкови за гориво сада учествују с 50 одсто - каже Алексић.

Наш саговрник наглашава и да су превизници суочени с проблемима и због токова новца и да је све више оних чије ће пословање бити угрожено.

- Раст трошкова за гориво је велик, рокови за плаћање су кратки, а мора се платити и осталим добављачима. Све то ограничава финансијску способност превозника који једноставно не могу да се прилагоде брзо растућим ценама горива. То може угрозити њихов опстанак на тржишту и довести их до банкрота и зато је важно да држава препозна овај сегмент привреде и пружи подршку транспортерима - указује Алескић.


Недостаје 12.000 професионалних возача

Србија се већ дуго суочава с недостатаком професионалних возача, а како каже Горан Алексић, процењује се да их мањка око 12.000. Они који желе да се баве овим послом морају проћи обуку у центрима за стручну професионалну компетенцију професионалних возача, којих у Србији има двадесетак, а лиценцу издаје Агенција за безбедност саобраћаја.

- Велики број искусних професионалних возача отишао је из Србије и већ дуго их нема довољно, па заправо сада и нема неке велике селекције приликом конкурисања за посао - каже Алексић. - Да би неко постао професионални возач потребно је и доста времена и доста новца- за обуку за камион око 300.000 динара, а за аутобус око 150.000 динара. Изузетно је важно да професионални возачи похађају обуку јер се тиме позитивно утиче на безбедност саобраћаја и зато су потребне системске мере и стручни људи на правим местима у институцијама јер је то у интересу и привреде и свих грађана Србије.


Он наглашава да је током пандемије, када је јавни превоз путника претпрео огромну штету, држава својим мерама помогла превозницима да се одрже на тржишту.

- Током 2021. године обезебеђена је помоћ за превознике и то тако што је за шест месеци по аутаобусу уплаћивано 600 евра. Те мере су дале добре резултате јер су новац превозници искористили да сачувају запосленост, исплате зараде радницима и опстану на тржишту - рекао је Алескић.

Када је реч о теретном транспорту, наш саговорник каже да су периоди наплате од клијената релативно дуги, док су превозници, уз повећање трошкова пословања, суочени с краћим роковима плаћања.

- Садашња ситуација је удар на пословање превозника јер је раст цена услуга од 10 до 15 одсто за многе клијенте неприхватљив пошто може да угрози логику њиховог пословања те је то још један важан разлог да се овим делатностима помогне - у корист свих - указује Алексић.

Д. Млађеновић

Пише:
Пошаљите коментар