DOMAĆA GEJMING INDUSTRIJA "DOBRA" 214 MILIONA EVRA! 3.596 zaposlenih u jednoj od vodećih IT grana u Srbiji
U izveštaju Srpske gejming asocijacije za 2024. godinu, objavljenom krajem aprila, jasno i precizno nacrtana je kompletna slika jedne od vodećih IT grana u Srbiji.
Prema podacima koje su prikupili Zoja Kukić Đorđević, Teodora Rodić i Miloš Erić, prihod 15 najprofitabilnijih gejming kompanija u Srbiji porastao je za 22 odsto u ovoj godini, dosegnuvši 200 miliona evra generisanih iz Srbije.
Međutim, dok ovaj uspeh i dalje osvetljava ekosistem, rast je bio prvenstveno podstaknut stranim studijima koji posluju u Srbiji.
Prema podacima, nastavlja se trend raslojavanja, započet prošle godine: lokalni studiji stagniraju, a mali studiji beleže slabije rezultate. Ove godine, samo četiri kompanije u domaćem vlasništvu ušle su među 15 najuspešnijih (i to su one koje nisu registrovane u inostranstvu i nisu u vlasništvu stranih osnivača), za razliku od 2022, kada ih je bilo šest.
Ovaj pad dodatno ukazuje na promenu tržišne dinamike i potrebu da se lokalnim timovima omogući pristup znanju, resursima i partnerstvima koji su neophodni za uspeh.
Prosečan prihod 15 najvećih kompanija iznosio je 13,5 miliona evra, što je dvostruko više od proseka za prethodne tri godine
Situacija se nije znatno promenila u odnosu na prethodnu godinu: lokalni studiji prave oko 20 miliona evra, a zabrinjavajuće je da je samo polovina njih ostvarila profit u ovoj godini.
U poređenju sa prethodnom godinom, manji studiji (do 10 zaposlenih) beleže slabije rezultate u poređenju sa većinom ostalih. Manji studiji imaju prosečan pad broja zaposlenih od 10 odsto, dok su veći studiji (preko 50 zaposlenih) povećali broj zaposlenih i prihod za 14 odsto.
S druge strane, prosečan prihod 15 najvećih kompanija iznosio je 13,5 miliona evra, što je dvostruko više od proseka za prethodne tri godine. Broj zaposlenih u ovim studijima je takođe porastao za četiri odsto, a ovaj uzorak čini sedam odsto članova SGA, ali 40 odsto zaposlenih u industriji.
Tržište danas uglavnom zadržava sličnu strukturu kao i prethodnih godina, pri čemu i dalje dominiraju strani učesnici kada je reč o prihodima. Ono što izaziva zabrinutost jeste činjenica da mali i srednji domaći studiji i dalje posluju u nepovoljnim uslovima, boreći se sa sve jačom i brže rastućom konkurencijom unutar same industrije.
Iako broj timova u 2024. pokazuje pad, rast prihoda i zaposlenih potvrđuje konsolidaciju industrije i prelazak na veće i isplativije projekte. Srpski gejming sektor sazreva i sve više se oslanja na profesionalizaciju, internacionalizaciju i dublje učešće u globalnom lancu vrednosti. Ovaj trend bi mogao da podstakne dalje ulaganje, otvaranje novih radnih mesta i jačanje prisustva domaćih studija na svetskoj sceni.
Kako se razvijala srpska gejming industrija?
Osam godina je dug period za bilo koju industriju – tokom tog vremena gejming sektor u Srbiji beležio je rast, suočavao se s izazovima i doživeo značajne promene. Tabela u izveštaju Srpske gejming asocijacije (SGA) sumira ključne pokazatelje razvoja iz godine u godinu i potvrđuje da industrija nastavlja da jača.
Godina 2024. donela je rekordan broj zaposlenih – 3.596, što predstavlja porast u odnosu na prethodnu godinu. Međutim, broj kompanija i timova blago je opao – sa 150 na 100, što može ukazivati na konsolidaciju tržišta, fuzije, zatvaranje manjih studija ili njihovo objedinjavanje pod veće sisteme.
Ipak, ukupan prihod je znatno porastao – sa 175 na 214 miliona evra, što svedoči o jačanju postojećih studija i njihovoj konkurentnosti na globalnom nivou. Objavljene su 44 igre, što je blagi rast u odnosu na 2023. U prethodnoj godini, 2023, industrija je brojala 3.419 zaposlenih i imala 150 timova/studija, a ostvareni prihod iznosio je 175 miliona evra, uz 30 objavljenih igara.
Ruski gejmeri obogatili Srbiju
Od 2022. godine beleži se priliv talenata u Srbiju kao rezultat rata u Ukrajini i opšteg smanjenja gejming aktivnosti u Rusiji. Ovo se jasno vidi u činjenici da je četiri od 15 kompanija s liste osnovano nakon 2021. godine i da čine više od trećine radne snage tog segmenta. I njihov prihod je značajan: četiri kompanije osnovane posle početka rata čine više od 40 odsto ukupnog prihoda prvih 15 kompanija. U istom periodu broj zaposlenih u tom uzorku porastao je za 35 procenata, a prihod za 37 posto.
Zanimljiv je podatak da je tokom 2022. godine, uz manji broj zaposlenih (1.744) i nešto više kompanija (140), objavljeno najviše igara u posmatranom periodu – 51. To ukazuje na kreativni zamah i produktivnost, čak i uz ograničenije resurse u odnosu na kasnije godine.
Godine 2020. i 2021. bile su obeležene umerenim rastom – broj zaposlenih porastao je sa 1.431 na 1.548, broj kompanija sa 120 na 130, a prihod je porastao sa 120 na 125 miliona evra.
Objavljeno je 41, odnosno 35 igara, što pokazuje stabilnost industrije, uprkos izazovima pandemije. U 2019. godini zabeleženo je 80–120 miliona evra prihoda, dok je u 2018. prihod bio oko 80 miliona evra, uz 70 objavljenih igara – najviše nakon 2017.
Početna tačka – 2017. godina – beleži 30 aktivnih studija, ali je broj objavljenih igara bio čak 89, što ukazuje na to da je tada industrija bila više orijentisana na kvantitet i bržu produkciju manjih naslova, za razliku od današnjeg modela većih, tehnički zahtevnijih projekata.