Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

POTREBNO JE DOĆI DO ZNANJA

AUTO-SERVISIMA NEDOSTAJE STRUČNI KADAR Auto-mehaničarski posao dobro plaćen, a zaposlenje nakon škole gotovo zagarantovano

10.05.2025. 14:44 14:48
Piše:
Izvor:
Dnevnik
Трио сервис
Foto: Trio servis

Radno mesto auto-mehaničara je među deficitarnijim, a to potvrđuju i mnogobrojni oglasi u kojima poslodavci traže radnike, s iskustvom ili bez njega.

U skladu s tim što radnika ove struke nedostaje, zarade su porasle i kreću se od oko 70.000 pa i do više od 150.000 dinara. Mnogi auto-serviseri ukazuju da je nedostatak kadra veliki, da se to mora promeniti i da se mora ulagati u obrazovanje mladih. 

- Nedostatak kadra, naročito stručnog, najveći je problem s kojima se suočavamo - kaže direktor „Trio servisa”, diplomirani mašinski inženjer Zoran Subotin. - Auto-industrija strahovito brzo napreduje u tehnološkom smislu i to se mora ispratiti, a rešenje je edukacija postojećeg kadra, pohađanje kurseva, sticanje sertifikata, obrazovanje i obuka mladih. Predstavnici Udruženja Autoservisi Srbije već nekoliko godina obilaze osnovne škole i predstavljaju automehaničarski poziv i to je pozitivno uticalo na svest i roditelja i dece i vidi se da se više dece odlučuje za ovaj poziv.

Znanje prenose iskusni serviseri sa sertifikatom

Praktični deo nastave u „Trio servisu” trenutno pohađa šest učenika iz Srednje mašinska škole u Novom Sadu. Zoran Subotin kaže da je do sada u proces bilo uključeno 11 učenika i da su iskustva pozitivna za sve učesnike. 

- Đaci koji pohađaju praksu kod nas u prilici su da uče od iskusnih servisera koju poseduju sertifikat Ministarstva prosvete - kaže Subotin. - Dok su na praktičnoj nastavi kod nas u servisu đacima se isplaćuju putni troškovi i dnevnica. Zarade savise od toga koliko vremena provedu u servisu i menja se tokom školovanja jer se broj dana na praksi povećava tokom školovanja.

Po njegovim rečima, „Trio servis” se uključio u sistem dualnog obrazovanja 2020. godine i omogućio srednjoškolcima da steknu potrebna praktična znanja.

Трио сервис
Foto: Trio servis

- Saradnju smo započeli sa Srednjom školom „Lukijan Mušicki” iz Temerina, kasnije i sa Srednjom mašinskom školom iz Novog Sada, a planuramo da sarađujemo i s drugim školama. To je dobar put da se utiče na povećanje kvaliteta kadra u auto-servisima i apelujem na kolege da se uključe u sistem dualnog obrazovanja kako bismo deci pružili adekvatnu edukaciju. Niko ne očekuje da nakon završene srednje škole učenik sve zna, ali je neophodno osavremenjavanje nastavnog programa, koji je prilično zastareo, kako deca u školama ne bi učila o vozilima koja su odavno nestala s naših puteva - kaže Subotin. 

150.000 dinara dostižu plate auto-mehaničara

Po njegovim rečima, na početku je bilo nepoznanica kako će se taj proces odvijati i bilo je neophodno da se uhodaju i učenici, i nastavnici i servisi. 

- Bilo je potrebno vreme da se svi prilagodimo, da stvari legnu i da svi shvate kakave su čije obaveze i pravo i kako je proces zamišljen. Taj put smo prevalili u prvoj godini i sada smo zadovoljni kako se sve odvija - kaže Subotin. 

Naš sagovornik ukazuje da kada deca kreću u srednje škole nisu dovoljno zrela da bi mogla da odluče koji će biti njihov životni poziv i da je tada veoma važan uticaj roditelja. 

Foto: pixabay.com

- U poslednje vreme je interesovanje za poziv auto-mehaničara pojačan, a sigurno da je na to uticalo i to što je primetan manjak radne snage na toj poziciji, ali i to što je auto-mehaničarski posao danas dobro plaćen, a zaposlenje nakon završene škole gotovo zagarantovano - kaže Subotin. 

On ističe i da mladi, kad izađu iz đačkih klupa, nastavljaju da uče i peku zanat, a osamostaljenje dolazi postepeno, kad se posao dobro savlada. 

- Naše iskustvo je da đaci koji su dolazili na praksu uglavnom ostaju da rade, barem još koju godinu jer nakon završene srednje škole ipak nisu dovoljno obučeni da bi mogli potpuno samostalno da obavljaju posao auto-mehaničara. Uglavnom nastavljaju da rade kao pomoćni radnici, a potom, u skladu s njihovim znanjem, počinju samostalno da rade u servisima. Stalan napredak u auto-industriji podrazumeva puno više poznavanja rada na računarima i dijagnostici i to posao auto-mehaničara čini izazovnijim i lepšim - naglašava Subotin. 

D. Mlađenović

Izvor:
Dnevnik
Piše:
Pošaljite komentar