ПОТРЕБНО ЈЕ ДОЋИ ДО ЗНАЊА
АУТО-СЕРВИСИМА НЕДОСТАЈЕ СТРУЧНИ КАДАР Ауто-механичарски посао добро плаћен, а запослење након школе готово загарантовано
Радно место ауто-механичара је међу дефицитарнијим, а то потврђују и многобројни огласи у којима послодавци траже раднике, с искуством или без њега.
У складу с тим што радника ове струке недостаје, зараде су порасле и крећу се од око 70.000 па и до више од 150.000 динара. Многи ауто-сервисери указују да је недостатак кадра велики, да се то мора променити и да се мора улагати у образовање младих.
- Недостатак кадра, нарочито стручног, највећи је проблем с којима се суочавамо - каже директор „Трио сервиса”, дипломирани машински инжењер Зоран Суботин. - Ауто-индустрија страховито брзо напредује у технолошком смислу и то се мора испратити, а решење је едукација постојећег кадра, похађање курсева, стицање сертификата, образовање и обука младих. Представници Удружења Аутосервиси Србије већ неколико година обилазе основне школе и представљају аутомеханичарски позив и то је позитивно утицало на свест и родитеља и деце и види се да се више деце одлучује за овај позив.
Знање преносе искусни сервисери са сертификатом
Практични део наставе у „Трио сервису” тренутно похађа шест ученика из Средње машинска школе у Новом Саду. Зоран Суботин каже да је до сада у процес било укључено 11 ученика и да су искуства позитивна за све учеснике.
- Ђаци који похађају праксу код нас у прилици су да уче од искусних сервисера коју поседују сертификат Министарства просвете - каже Суботин. - Док су на практичној настави код нас у сервису ђацима се исплаћују путни трошкови и дневница. Зараде сависе од тога колико времена проведу у сервису и мења се током школовања јер се број дана на пракси повећава током школовања.
По његовим речима, „Трио сервис” се укључио у систем дуалног образовања 2020. године и омогућио средњошколцима да стекну потребна практична знања.
- Сарадњу смо започели са Средњом школом „Лукијан Мушицки” из Темерина, касније и са Средњом машинском школом из Новог Сада, а планурамо да сарађујемо и с другим школама. То је добар пут да се утиче на повећање квалитета кадра у ауто-сервисима и апелујем на колеге да се укључе у систем дуалног образовања како бисмо деци пружили адекватну едукацију. Нико не очекује да након завршене средње школе ученик све зна, али је неопходно осавремењавање наставног програма, који је прилично застарео, како деца у школама не би учила о возилима која су одавно нестала с наших путева - каже Суботин.
150.000 динара достижу плате ауто-механичара
По његовим речима, на почетку је било непознаница како ће се тај процес одвијати и било је неопходно да се уходају и ученици, и наставници и сервиси.
- Било је потребно време да се сви прилагодимо, да ствари легну и да сви схвате какаве су чије обавезе и право и како је процес замишљен. Тај пут смо превалили у првој години и сада смо задовољни како се све одвија - каже Суботин.
Наш саговорник указује да када деца крећу у средње школе нису довољно зрела да би могла да одлуче који ће бити њихов животни позив и да је тада веома важан утицај родитеља.
- У последње време је интересовање за позив ауто-механичара појачан, а сигурно да је на то утицало и то што је приметан мањак радне снаге на тој позицији, али и то што је ауто-механичарски посао данас добро плаћен, а запослење након завршене школе готово загарантовано - каже Суботин.
Он истиче и да млади, кад изађу из ђачких клупа, настављају да уче и пеку занат, а осамостаљење долази постепено, кад се посао добро савлада.
- Наше искуство је да ђаци који су долазили на праксу углавном остају да раде, барем још коју годину јер након завршене средње школе ипак нису довољно обучени да би могли потпуно самостално да обављају посао ауто-механичара. Углавном настављају да раде као помоћни радници, а потом, у складу с њиховим знањем, почињу самостално да раде у сервисима. Сталан напредак у ауто-индустрији подразумева пуно више познавања рада на рачунарима и дијагностици и то посао ауто-механичара чини изазовнијим и лепшим - наглашава Суботин.
Д. Млађеновић