Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

ŠTA NA INTERNETU PRETRAŽUJU DECA U SRBIJI Ćaskaju sa čet-botovima, a kockanje traži tri odsto tinejdžera

05.06.2025. 10:39 10:50
Izvor:
Dnevnik
а
Foto: ChatGPT, Kaspersky

Deca u Srbiji najviše koriste internet za komunikaciju, slušanje muzike, gledanje video-sadržaja i igranje igara, pokazuje novi godišnji izveštaj kompanije Kaspersky, objavljen povodom Međunarodnog dana deteta.

Analiza obuhvata period od maja 2024. do aprila 2025. i pruža detaljan uvid u interesovanja najmlađih u digitalnom svetu.

Najveći deo aktivnosti dece u Srbiji na mreži odnosi se na: internet komunikaciju – 40,65 posto, video, audio i softverske sadržaje – 35,16 posto,  na elektronsku trgovinu 6,07 posto, video-igre 4,41 odsto, pretrage povezane sa sadržajem za odrasle 2,91 posto, kockanje i nagradne igre 2,87 posto, psovke i opscenosti  1,48 posto, interesovanje za oružje, pirotehniku i eksplozive 1,33 posto, informativne medije 1,31 posto, nasilje 1,29 odsto, alkohol, duvan i droge 0,96 posto, religije i verske zajednice 0,82 posto, alate za anonimnost 0,61 posto i pretragu posla 0,12 posto. Ovi podaci pokazuju da, uprkos sve većoj raznovrsnosti sadržaja na internetu, deca u Srbiji najviše koriste mrežu za druženje i zabavu, što ih čini osetljivima na aktuelne digitalne trendove koji se brzo menjaju.

а
Foto: ChatGPT, Kaspersky

Jedan od najupečatljivijih globalnih trendova koji sve više hvata koren i u Srbiji jeste nagli porast interesovanja za čet-botove zasnovane na veštačkoj inteligenciji. Preko 7,5 posto svih svetskih dečijih pretraga bilo je usmereno ka AI alatima kao što su ChatGPT, Gemini i posebno Character.AI – platforma koja omogućava komunikaciju s izmišljenim ili stvarnim likovima.

Zašto je važno razumeti 

Kaspersky ističe da je današnja digitalna kultura dece kompleksna, ali ujedno i prilika za povezivanje. Razumevanje onoga što deca gledaju, igraju ili traže na mreži otvara prostor za razgovor i gradi poverenje između dece i roditelja. Alatke za digitalno roditeljstvo mogu pomoći ne samo u zaštiti, već i u aktivnom uključivanju porodice u dečiji onlajn život.

– Stvar je u ravnoteži, a roditelji treba da ih nauče da koriste tehnologiju, ali i da nauče kako da ne budu žrtve zloupotrebe – kaže Marina Oros.

U poređenju sa prethodnom godinom, ovo predstavlja više nego dvostruki rast. Iako su ovi alati često korišćeni iz radoznalosti ili za igru, stručnjaci upozoravaju na potencijalne rizike, poput izlaganja neadekvatnom sadržaju ili deci emocionalno zahtevnim temama, posebno kada su botovi napravljeni od strane drugih korisnika. 

– Situacija u kojoj deca komuniciraju između sebe onlajn, ali i sa čet-botovima može da dovede do otuđivanja i smanjenja socijalnih veština – kaže Marina Oros, dečiji psiholog. – To stvara plodno tlo za vršnjačko nasilje. Ipak, postoji i druga strana medalje: hiperanksioznoj deci razgovor sa čet-botom koji ih neće kritikovati ili ismevati, može pomoći da vežba socijalne veštine, bez straha da će biti odbačeni. 

Iako čine manji deo ukupnih pretraga, mimovi i dalje igraju značajnu ulogu u izgradnji kulturnog identiteta mladih u onlajn svetu. Među najpopularnijima su bili italijanski apsurdni izraz „tralalero tralala“ i zvučni mim „tung tung tung sahur“, koji su se širili na TikTok-u i YouTube-u. Ove kratke fraze, iako naizgled besmislene, postaju simboli zajedničkog jezika generacije Z.

а
Foto: ChatGPT, Kaspersky

Jedan od najupečatljivijih globalnih trendova koji sve više hvata koren i u Srbiji jeste nagli porast interesovanja za čet-botove zasnovane na veštačkoj inteligenciji

U svetu video-igara, pored klasika kao što su Roblox i Minecraft, sve više se ističe novi hit — Sprunki, igra u pregledaču koja kombinuje muziku i pokrete. Njena vizuelna estetika i dinamika privukle su veliki broj mladih korisnika, i našla se među pet najpretraživanijih igara na YouTube-u.

Kada je reč o aplikacijama, YouTube ubedljivo vodi sa 34,13 posto svih upita, dok TikTok ima 12,69 posto. Zanimljivo je da je WhatsApp pretekao TikTok na globalnom nivou, ali u Srbiji i dalje ima stabilnu treću poziciju. Važnu ulogu u komunikaciji igraju i Viber (9,50 posto) i Instagram (9,28 posto), dok Facebook više nije na listi — što govori o jasnoj generacijskoj smeni u digitalnim navikama.

Izvor:
Dnevnik
Pošaljite komentar