DA LI JE KRAJ BESPLATNOG DOBA DRUŠTVENIH MREŽA BLIZU? Pogledajte šta vas čeka ako odbijete da platite
Kompanija Meta uvodi drastične promene za korisnike Fejsbuka i Instagrama u Evropi, a to znači još jedan namet za vaš kućni budžet.
Sprema se prava tektonska promena u svetu društvenih mreža, a epicentar je, verovali ili ne, u Evropi.
Dok se mi znojimo pod letnjim suncem, Mark Zakerberg kuje planove koji bi mogli da preoblikuju način na koji koristimo Fejsbuk i Instagram.
Zaboravite na dosadne ankete o privatnosti i izjave o kolačićima - stiže nešto mnogo radikalnije: pretplata.
Zbogom, besplatno "sunce"?
Nema više "besplatnog ručka" u virtuelnom svetu, bar ne u potpunosti. Evropska unija, u svojoj neumornoj borbi za privatnost podataka i pravednije tržište, priterala je Metu u ćošak.
I umesto da se bori protiv vetrenjača regulative, Meta je smislila izlaz: ako nećete oglase, platićete. Da, dobro ste pročitali. Kao da pretplata za filmove, muziku i softver nije bila dovoljna, sada će se na listu dodati i naše omiljene društvene mreže.
Šta to tačno znači za vas (i vaš novčanik)?
Zamislite ovo: ujutru otvarate Instagram i nema reklama za sumnjive proizvode, nema onih iritantnih sponzorisanih objava koje vam prekidaju skrol.
Zvuči primamljivo, zar ne? Ali, ta tišina ima svoju cenu. Trenutno se spekuliše o iznosima koji se kreću oko 10 do 13 evra mesečno, u zavisnosti od toga da li pristupate preko računara ili mobilnog telefona.
Zašto razlika? Mobilne platforme uzimaju svoj deo kolača, naravno.
Doduše, čuje se šapat da bi Meta mogla da omekša i spusti cenu na oko 6 evra za prvi nalog, uz dodatna 4 evra za svaki povezani nalog. Dakle, ako imate porodičnu kolekciju profila, to bi moglo da se nakupi.
Ključna stvar je: vaši podaci, ako ste pretplatnik, neće biti korišćeni za ciljano oglašavanje. To je velika pobeda za privatnost, ali i veliki udarac za Metin tradicionalni poslovni model.
Panika?
Ne još. Pre nego što bacite telefone kroz prozor, znajte da opcija "sa oglasima" ostaje. I dalje ćete moći besplatno da skrolujete, lajkujete i delite, ali ćete morati da trpite reklame.
Meta kaže da se tu ništa neće promeniti, da će vaši podaci i dalje biti korišćeni za personalizaciju oglasa, kao i do sada. Dakle, izbor je jasan: privatnost i tišina za novac, ili besplatan pristup uz neizbežno reklamno bombardovanje.
Ovo nije samo poslovni potez Mete, već i ogroman eksperiment. Hoće li korisnici u Evropi biti voljni da plate za slobodu od reklama?
Hoće li ovo uticati na njihove navike? Jedno je sigurno: svet društvenih mreža više nikada neće biti isti. Sprema li se domino efekat koji će se proširiti i na druge delove sveta? Vreme će pokazati.