”Nezamislivo u Nemačkoj”
NEMAČKI MEDIJI ZGROŽENI TOMPSONOVIM KONCERTOM Neuspeh EU da jasno povuče granice prema fašizmu
Nemački list Neue Zürcher Zeitung objavio je članak u kojem je analizirao nedavno održan Tompsonov koncert na Hipodromu. U tekstu, objavljenom pod naslovom "Stotine hiljada uzvikuju fašističke parole", autor napominje da je Tompsonov koncert otvorio pozdravom "Hvaljen Isus i Marija" i porukom da se Evropa treba vratiti svojim hrišćanskim korenima kako bi Hrvatska ponovo bila snažna.
On "svojim obožavaocima prenosi poruku da pripadaju velikoj naciji" i istovremeno se predstavlja "i kao provokator i kao narodni junak", prenosi Dojče vele.
List potom napominje da je "Za dom spremni" zapravo "pozdrav fašističke ustaške organizacije, koja je tokom Drugog svetskog rata u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini uspostavila marionetsku državu pod nacističkom Nemačkom", te da su i u subotu stotine hiljada ljudi bez oklevanja uzvikivale taj fašistički pozdrav".
Autor piše da ta fraza među manjinama u Hrvatskoj i dalje izaziva strah, te da su tokom Drugog svetskog rata, pod ustaškom vlašću, masovno ubijani Jevreji, Srbi i Romi, piše Index.
"To zasigurno nije bilo nepoznato ne samo Tompsonu, već i brojnim poznatim osobama iz politike i fudbala koje su bile prisutne na koncertu. Ali, to kao da nikoga nije smetalo. Čak je i konzervativni premijer Andrej Plenković sa svojom decom posetio Tompsona na generalnoj probi. Koncerti čoveka koji se nazvao po američkom mitraljezu (Tompson) bili su tokom rata (1991–1995) rituali kolektivnog jačanja identiteta - i to su ostali do danas", navodi se u tekstu.
Hrišćanski nacionalizam
Potom se podseća da su zbog veličanja fašizma Tompsonu poslednjih godina bili zabranjivani koncerti u Švajcarskoj, Nemačkoj, Austriji, Holandiji, Bosni i Hercegovini i Sloveniji. Na kraju autor zaključuje da Tompson kanališe nacionalni osećaj i pojačava ga, te da je reč o obliku hrišćanskog nacionalizma.
"Kod Tompsona su uvek prisutni Dobri: porodica, hrvatski narod, Bog, Marija. I Zli: komunisti i izdajnici hrvatskog naroda. Tokom koncerta u subotu, svetlosni dronovi su na noćnom nebu iscrtali krst i sliku Marije, Isusove majke - hrvatski nacionalizam usko je povezan s iskrivljenim oblikom katoličanstva", navodi se.
Tompson je predstavnik onog hrišćanskog nacionalizma koji je kao politički pokret postao poznat posebno u SAD oko Donalda Trampa. Radi se o veri u nadmoć nad nehrišćanima, ideji da se pripada 'izabranom narodu', pokušaju ukidanja odvojenosti Crkve i države te podršci tradicionalnim rodnim ulogama", zaključuje se u tekstu Neue Zürcher Zeitunga.
"Nezamislivo u Nemačkoj"
Naslov teksta objavljenog u listu Berliner Zeitung je: "500.000 Hrvata slavi fašizam - Koncert ultranacionalističkog pevača Tompsona baca uznemirujuće svetlo na stanje u zemlji".
Nakon objašnjenja porekla pozdrava "Za dom – spremni", autor povlači paralelu s Nemačkom: "Zamislimo samo na trenutak da se pola miliona ljudi u Berlinu okupi na koncertu desničarskog roka i kolektivno uzvikuje 'Sieg Heil'. Nezamislivo u Nemačkoj. U Hrvatskoj, međutim, fašistički pozdrav 'Za dom spremni' iz mase se glasno skandira".
Pritom je, smatra autor, "posebno uznemirujući bio veliki udeo mladih među posetiocima koncerta - generacije koja ratove devedesetih nije doživela i poznaje ih samo iz udžbenika, a koja se očito poistovećuje s ratobornim porukama pevača".
Kult Tompsona, navodi se dalje, nije nikakva subkultura u Hrvatskoj - to pokazuje ne samo veliki broj posetilaca koncerta, već i činjenica da ga politička i sportska elita zemlje rado prisvaja. Fudbalska reprezentacija i drugi sportisti redovno slave svoje uspehe uz njegove pesme, političari svih stranaka puštaju njegove pesme tokom predizbornih kampanja, a iz barova na jadranskim plažama Tompsonova muzika ođekuje svake sezone.
Romantizovanje fašizma
"Hrvatska je izgradila jednu heroiziranu verziju istorije, u kojoj se ratni zločini umanjuju, a fašistički elementi romantizuju. Sa svakim stihom koji Tompson otpeva, ta selektivna kultura sećanja sve glasnije ođekuje večernjim nebom Zagreba i čitavim hrvatskim društvom. Čini se da plavetnilo Jadrana prekriva mnogo toga. I ono što u unutrašnjosti zemlje vri", upozorava se na kraju teksta.
Odgovornost za to autor, međutim, vidi i u pasivnosti Evropske unije.
"Onaj ko ozbiljno shvata zajednicu evropskih vrednosti, ne sme ćutati pred ovakvim kulturnim ulepšavanjem prošlosti. Jer kada se pola miliona ljudi okupi kako bi slavilo pevača koji otvoreno koketira s fašističkim simbolima, onda više nije reč samo o muzici. Reč je o neuspehu Evropske unije da jasno povuče granice prema fašizmu", smatra autor opširne analize Tompsonovog koncerta u listu Berliner Zeitung.