”Незамисливо у Немачкој”
НЕМАЧКИ МЕДИЈИ ЗГРОЖЕНИ ТОМПСОНОВИМ КОНЦЕРТОМ Неуспех ЕУ да јасно повуче границе према фашизму
Немачки лист Неуе Зüрцхер Зеитунг објавио је чланак у којем је анализирао недавно одржан Томпсонов концерт на Хиподрому. У тексту, објављеном под насловом "Стотине хиљада узвикују фашистичке пароле", аутор напомиње да је Томпсонов концерт отворио поздравом "Хваљен Исус и Марија" и поруком да се Европа треба вратити својим хришћанским коренима како би Хрватска поново била снажна.
Он "својим обожаваоцима преноси поруку да припадају великој нацији" и истовремено се представља "и као провокатор и као народни јунак", преноси Дојче веле.
Лист потом напомиње да је "За дом спремни" заправо "поздрав фашистичке усташке организације, која је током Другог светског рата у Хрватској и Босни и Херцеговини успоставила марионетску државу под нацистичком Немачком", те да су и у суботу стотине хиљада људи без оклевања узвикивале тај фашистички поздрав".
Аутор пише да та фраза међу мањинама у Хрватској и даље изазива страх, те да су током Другог светског рата, под усташком влашћу, масовно убијани Јевреји, Срби и Роми, пише Индеx.
"То засигурно није било непознато не само Томпсону, већ и бројним познатим особама из политике и фудбала које су биле присутне на концерту. Али, то као да никога није сметало. Чак је и конзервативни премијер Андреј Пленковић са својом децом посетио Томпсона на генералној проби. Kонцерти човека који се назвао по америчком митраљезу (Томпсон) били су током рата (1991–1995) ритуали колективног јачања идентитета - и то су остали до данас", наводи се у тексту.
Хришћански национализам
Потом се подсећа да су због величања фашизма Томпсону последњих година били забрањивани концерти у Швајцарској, Немачкој, Аустрији, Холандији, Босни и Херцеговини и Словенији. На крају аутор закључује да Томпсон каналише национални осећај и појачава га, те да је реч о облику хришћанског национализма.
"Kод Томпсона су увек присутни Добри: породица, хрватски народ, Бог, Марија. И Зли: комунисти и издајници хрватског народа. Током концерта у суботу, светлосни дронови су на ноћном небу исцртали крст и слику Марије, Исусове мајке - хрватски национализам уско је повезан с искривљеним обликом католичанства", наводи се.
Томпсон је представник оног хришћанског национализма који је као политички покрет постао познат посебно у САД око Доналда Трампа. Ради се о вери у надмоћ над нехришћанима, идеји да се припада 'изабраном народу', покушају укидања одвојености Цркве и државе те подршци традиционалним родним улогама", закључује се у тексту Неуе Зüрцхер Зеитунга.
"Незамисливо у Немачкој"
Наслов текста објављеног у листу Берлинер Зеитунг је: "500.000 Хрвата слави фашизам - Kонцерт ултранационалистичког певача Томпсона баца узнемирујуће светло на стање у земљи".
Након објашњења порекла поздрава "За дом – спремни", аутор повлачи паралелу с Немачком: "Замислимо само на тренутак да се пола милиона људи у Берлину окупи на концерту десничарског рока и колективно узвикује 'Сиег Хеил'. Незамисливо у Немачкој. У Хрватској, међутим, фашистички поздрав 'За дом спремни' из масе се гласно скандира".
Притом је, сматра аутор, "посебно узнемирујући био велики удео младих међу посетиоцима концерта - генерације која ратове деведесетих није доживела и познаје их само из уџбеника, а која се очито поистовећује с ратоборним порукама певача".
Kулт Томпсона, наводи се даље, није никаква субкултура у Хрватској - то показује не само велики број посетилаца концерта, већ и чињеница да га политичка и спортска елита земље радо присваја. Фудбалска репрезентација и други спортисти редовно славе своје успехе уз његове песме, политичари свих странака пуштају његове песме током предизборних кампања, а из барова на јадранским плажама Томпсонова музика ођекује сваке сезоне.
Романтизовање фашизма
"Хрватска је изградила једну хероизирану верзију историје, у којој се ратни злочини умањују, а фашистички елементи романтизују. Са сваким стихом који Томпсон отпева, та селективна култура сећања све гласније ођекује вечерњим небом Загреба и читавим хрватским друштвом. Чини се да плаветнило Јадрана прекрива много тога. И оно што у унутрашњости земље ври", упозорава се на крају текста.
Одговорност за то аутор, међутим, види и у пасивности Европске уније.
"Онај ко озбиљно схвата заједницу европских вредности, не сме ћутати пред оваквим културним улепшавањем прошлости. Јер када се пола милиона људи окупи како би славило певача који отворено кокетира с фашистичким симболима, онда више није реч само о музици. Реч је о неуспеху Европске уније да јасно повуче границе према фашизму", сматра аутор опширне анализе Томпсоновог концерта у листу Берлинер Зеитунг.