(VIDEO) BREJN ROTOVI PREUZELI DEČIJI SVET Mališani "poludeli" za TRIPI TROPIJEM i BALERINOM KAPUĆINOM! Stručnjaci upozoravaju na strašne posledice
Brain rot ili truljenje mozga je termin koji opisuje internet sadržaj koji je niske intelektualne vrednosti, besmislen, prijemčiv i nametljiv, a upravo su to internet senzacija koju je stvorila veštačka inteligencija pod šaljivim imenima koja se rimuju- Tralalero Tralala, Bombardino Krokodilo, Balerina Kapućina…
Brejn rotove karakteriše konzumacija u kratkim, brzim, vizuelno-podsticajnim delovima – klipovi od 3 do 30 sekundi, bez smislene poente, u kojima dete ne može da izvuče pouku ili nauči nešto sadržaja.
Stručnjaci upozoravaju da ovakav sadržaj može negativno uticati na pažnju, memoriju, emotivnu ravnotežu i kognitivne sposobnosti, posebno kod dece i adolescenata.
Najmlađi su od početka godine postali opsednuti ovim klipovima, ali i igračkicama koje su mogu naći u pojedinim radnjama ili aplikacijama poput Temua, koje karakterišu slike i animacije kombinujući apsurdne hibride – kao što je „Balerina Kapućina“, balerina sa šoljicom kapućina umesto glave.
U tu kategoriju spadaju i likovi poput „Tralalero Tralala“ (ajkula sa tri noge u patikama), „Bombardiro Krokodilo“, „Tripi Tropi“, „Trulimero Trulićina“, „Šimpanzini Bananini“, a trend je pokrenut na TikToku i širi se globalno.
Zašto deca ne smeju da gledaju ovakve sadržaje?
1. Smanjena pažnja i kreativno razmišljanje
Pored hipnotičke prirode ovih kratkih klipova, dugotrajna kontaminacija ovakvim sadržajima može da smanji sposobnost dece da se koncentrišu na dugotrajne zadatke, poput čitanja ili pisanja.
2. „Dopaminska zavisnost“
Brain rot sadržaj aktivira dopaminski sistem mozga, odnosno svako novo “iznenađenje” u klipu deluje kao mali šok, što može voditi zavisnosti i želji za stalnim ekranom.
3. Socijalna i jezička promena
Brain rot sadržaj stvara jezički kod u „meme-milenijumskoj komunikaciji“- deca govore u memovima, što može otuđiti tradicionalni jezik, ali i formirati nove socijalne mreže.
Potpune zabrane izazivaju kontraefekat
Stručnjaci savetuju da se deci ne treba odjedanput u potpunosti ukinuti gledanje ekrana te da se treba dozirati, jer zabrana često dovodi do još većeg interesovanja.
Probajte da uvedete „digitalne pauze“- bez ekrana tokom obroka, pred spavanje ili neka druga vrsta dogovora.
Objasnite mališanima zašto ovakav sadržaj nije dobar za njih i pronađite alternativu u vidu edukativnog programa na internutu i platformama koje koristite.