AKO NEMAŠ RADNIKA, TI AI UVEDI Digitalna transformacija i ulaganje u talente ključni za opstanak firmi
Godišnja Horvath CxO studija, koja je ove godine prvi put obuhvatila veći broj kompanija iz Srbije, pokazuje da se firme iz naše zemlje i regiona suočavaju s istim izazovima kao i globalni konkurenti. Kompanije nastoje da očuvaju profitabilnost i stabilnost u uslovima složene ekonomske situacije i neizvesnosti na tržištu.
Fokus menadžera je na operativnoj efikasnosti, kontroli troškova i jačanju otpornosti lanaca snabdevanja.
Zbog rasta inflacije, trgovinskih sukoba i ekonomskih turbulencija, mnoge firme preusmeravaju proizvodnju i nabavku bliže domaćim i regionalnim tržištima. Istovremeno, jedan od najvećih lokalnih izazova je nedostatak kvalifikovane radne snage, zbog čega kompanije sve više ulažu u obuku i zadržavanje talenata.
Digitalna transformacija postaje ključna za opstanak. Kompanije sve brže uvode veštačku inteligenciju i napredne tehnologije u svakodnevni rad, s ciljem povećanja efikasnosti i poboljšanja korisničkog iskustva. Digitalna transformacija obuhvata uvođenje i primenu savremenih tehnologija radi povećanja efikasnosti, smanjenja troškova i poboljšanja korisničkog iskustva. U praksi, to podrazumeva prelazak na poslovanje u klaudu radi bolje skalabilnosti i fleksibilnosti. Takođe, u poslednje vreme bitno je i uvođenje veštačke inteligencije (AI) i automatizacije procesa, kao i primena robotske automatizacija za rutinske zadatke. Za trgovce, od suštinskog je značaja razvoj e-komerc platformi i digitalnih kanala prodaje, kao i korišćenje analitike podataka za donošenje bržih i preciznijih poslovnih odluka. U toj trci za bolji plasman proizvoda, važna je i povratna informacija: zato je unapređenje korisničkog iskustva kroz personalizovane digitalne usluge od suštinskog značaja.
Ipak, menadžeri očekuju da nove tehnologije donesu merljive poslovne rezultate, dok spajanja i akvizicije ostaju u drugom planu.
Zbog geopolitičkih nestabilnosti i usporavanja rasta u Nemačkoj, koja je jedna od naših glavnih izvoznih destinacija, mnoge firme sve češće traže načine da se prilagode. Diverzifikuju dobavljače, razvijaju sopstvenu industrijsku bazu i sve više razmišljaju o tome kako da smanje rizike koje donose globalne krize. Istovremeno, sve je jasnije da su nam potrebna veća javna ulaganja – upravo ona mogu pomoći da budemo manje zavisni od svetskih nestabilnosti i više oslonjeni na sopstvene resurse.
Uprkos brojnim izazovima, većina kompanija očekuje rast prihoda u 2025. godini. U uslužnom sektoru to podrazumeva i nova zapošljavanja, dok se proizvodne firme više oslanjaju na automatizaciju i povećanje produktivnosti.
Kompanije u Srbiji i regionu primenjuju pragmatičan pristup – smanjuju troškove, ubrzavaju digitalizaciju i jačaju lance snabdevanja kako bi očuvale konkurentnost i obezbedile dugoročnu održivost.
I. R.