MALA GRUPA IZABRANIH UČENIKA KREĆE U NAUČNU MISIJU Počinje kamp „na terenu”, a evo gde i zašto!
Kako fizika može biti zabavna, inspirativna i životno važna? Odgovor na to pitanje potražiće naredne nedelje grupa novosadskih gimnazijalaca, uz podršku stručnjaka, u okviru projekta koji nuklearnu nauku izvodi iz učionica i približava njenu realnu primenu u svetu oko nas.
Projekat je lokalnog karaktera, ali evropskog duha – njegov organizator je ENEN (European Nuclear Education Network) iz Belgije, a cilj je jasan: probuditi radoznalost među srednjoškolcima i pokazati da je nauka svuda – u medicini, istraživanjima, pa i u muzejima.
Od 23. do 27. juna, dvadesetoro učenika iz dve novosadske gimnazije – „Isidore Sekulić” i „Tvrđave” – učestvovaće u naučnom kampu „na terenu”. Prvaci i trećaci, predvođeni profesorom fizike Milošem Garabandićem, imaće priliku da razgovaraju sa medicinskim fizičarima na Institutu za onkologiju u Sremskoj Kamenici, istraže tajne nauke u Institutu „Vinča”, pronađu inspiraciju u beogradskom Muzeju Nikole Tesle, te prošire vidike u Planetarijumu i Muzeju grada Novog Sada, gde je postavljena izložba posvećena Milevi Marić Ajnštajn.
Projekat obiluje i drugim sadržajima. Učenicima će predavati renomirani naučnici: doc. dr Jovana Knežević sa PMF-a u Novom Sadu, dr Saša Ceci sa Instituta „Ruđer Bošković” u Hrvatskoj i dr Marlena Ćukteraš iz Dubrovnika. Za mnoge đake, ovo će biti prvi susret sa živom naukom – izvan školskih klupa, direktno u laboratorijama, bolnicama i ustanovama kulture.
CERN kao životna prekretnica
Motivacija za sve ovo rodila se, bar delimično, u – Ženevi. Krajem 2024. godine, zahvaljujući Ministarstvu prosvete, 15 nastavnika fizike iz Srbije pohađalo je obuku iz oblasti elementarnih čestica u CERN-u, evropskom hramu nauke i istraživanja, a među njima je bio i Miloš Garabandić.
Garabandić, kojem se ljubav prema nauci rodila u Petnici, diplomirao je medicinsku fiziku na PMF-u u Novom Sadu, a potom završio i master iz nuklearne fizike. Od tada učestvuje na različitim festivalima nauke, a zajedno sa dr Jovanom Knežević organizuje i projekat „Naturale”.U svojim učionicama, profesor Miloš je mnogo više od nastavnika. Sa učenicima gradi odnos pun razumevanja i poverenja – ne formalan, već ljudski.
Budućnost je u pitanjima
Projekat u okviru ENEN-a ne obećava da će svi učenici postati nuklearni fizičari. Ali nudi nešto podjednako vredno – priliku da postave pitanja, vide svet nauke iznutra i, možda, otkriju svoj put na jednom od STEM polja.