GRAD SUBOTICA DEMANTUJE UKIDANJE USLUGE PERSONALNOG ASISTENTA Sredstva povećana, podrška ostaje
Nakon što su se u javnosti pojavile informacije da Grad Subotica ukida uslugu personalnog asistenta, nadležni Sekretarijat za društvene delatnosti oglasio se saopštenjem u kojem tvrde da su takve tvrdnje neosnovane i netačne.
U saopštenju se navodi da se usluge personalnog asistenta i ličnog pratioca ne samo da ne ukidaju, već se iz budžeta izdvaja dodatnih deset miliona dinara kako bi se podrška nastavila bez prekida. Time su ukupna sredstva za ove usluge povećana sa 120 na 130 miliona dinara.
Sekretarijat ističe da je Grad Subotica jedan od retkih u Srbiji koji ove usluge finansira u potpunosti iz lokalnog budžeta, bez bilo kakvog učešća roditelja ili korisnika.
– Informacije koje su se pojavile u javnosti, a koje ukazuju na to da se deci sa smetnjama u razvoju i osobama sa invaliditetom uskraćuju sredstva, apsolutno su netačne – piše u saopštenju Sekretarijata za društvene delatnosti.
U tekstu se dalje objašnjava da je aktuelni ugovor sa firmom „Imperijal plus“ zaključen nakon sprovedenog postupka javne nabavke, te da se usluga pruža bez dana prekida. S obzirom na to da je prethodni ugovor ušao u završnu fazu, započet je novi postupak javne nabavke, praćen analizom potreba korisnika i konsultacijama sa stručnjacima.
Kao deo tog procesa, Interresorna komisija je izvršila reviziju svih mišljenja starijih od godinu dana, kako je predviđeno pravilnikom o njenom radu. U razgovorima sa roditeljima i na osnovu pregleda medicinske i stručne dokumentacije, donet je zaključak da za 12 dece više ne postoji potreba za dodatnom podrškom kroz uslugu ličnog pratioca. Roditelji su sa tim odlukama upoznati i, kako navode iz Sekretarijata, nijedna žalba nije podneta.
Sekretarijat navodi da se usluga ličnog pratioca primarno odnosi na podršku tokom boravka deteta u školi, u trajanju od četiri do šest časova dnevno, u cilju omogućavanja aktivnog učešća u nastavi, kretanju i komunikaciji. Većina dece koja koristi ovu uslugu pohađa redovnu nastavu i podrška im je potrebna upravo u tom vremenskom okviru.
Tokom sastanka sa Centrom za socijalni rad, pružaocem usluge i predstavnicima škole „Dr Svetomir Bojanin“, u kojoj je najveći broj korisnika, ustanovljeno je da deca koriste asistenciju za dolazak i odlazak iz škole, kao i za funkcionisanje u školskom okruženju. Usluga u trajanju od četiri do šest časova, kako tvrde nadležni, zadovoljava sve potrebe.
S druge strane, kod pojedinih korisnika usluge personalnog asistenta primećeno je pogoršanje zdravstvenog stanja, zbog čega njihova podrška više prevazilazi ovu vrstu usluge i spada u domen pomoći i nege u kući. To uključuje pomoć pri oblačenju, održavanju higijene, pripremi obroka i kretanju, a sve se realizuje u trajanju od šest sati dnevno. Za svakog korisnika Centar izrađuje individualni plan podrške, kako bi se pomoć uskladila sa realnim potrebama.
– Na osnovu mišljenja svih relevantnih institucija, zaključeno je da se pružanjem usluge u trajanju od šest sati dnevno po korisniku, kao što je slučaj u većini gradova u Srbiji, obezbeđuje održivost sistema, kontinuirano pružanje i dostupnost usluga – stoji u saopštenju Sekretarijata.
Trenutno se usluga ličnog pratioca pruža za 90 dece, dok 50 odraslih korisnika ima personalne asistente. Grad u celosti pokriva troškove za ukupno 140 korisnika, a kako tvrde nadležni, svake godine se sredstva u budžetu povećavaju upravo kako bi što više korisnika imalo pristup podršci.
Sekretarijat je na kraju poručio da su sve tvrdnje koje su se pojavile u medijima i javnosti, a koje upućuju na ukidanje usluga, rezultat „insinuacija i tendencioznog iznošenja poluistinitih informacija koje kod osetljivih kategorija stanovništva izazivaju strah i nesigurnost“.
S.I.