Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Drumovi sve stariji

17.11.2016. 19:25 21:52
Piše:

Teritorijalno je bačkopalanačka opština jedna od najvećih u Vojvodini, prostire se i na sremsku stranu (Neštin i Vizić), a drumovi u nadležnosti lokalne samouprave poslednjih godina, kako ovde kažu „postali su sve stariji i duži“,

jer su sredstva za njihovo održavanje i rekonstrukciju nedovoljna. Po jednostavnoj računici, ispada da opština na svojoj teritoriji brine o oko 250 kilometara puteva, a da je državnih puteva skoro duplo manje.

Poslednjih godina u nadležnost opštine preneto je oko 30 kilometara drumova, jer, kako kažu upućeni, državni organi u Republici Srbiji koji se staraju o putevima od državnog značaja, magistralnim putevima, rešili su da brigu i o takvim putevima koji prolaze kroz naseljena mesta predaju, odnosno „da ih poklone na brigu“ lokalnim samoupravama.

- Istina je da je tako, ali treba reći da lokalne samouprave sarađuju sa nadležnima u državi koji brinu o putnoj privredi i da država pritekne u pomoć,  nekada uradi i ono što možda ne bi morala, jer su, verovatno svi svesni da pojedine opštine nemaju dovoljno novca, a u pitanju je bezbednost učesnika u saobraćaja – kaže Milorad Paripović, član Opštinskog veća zadužen za saobraćaj u Bačkoj Palanci. – Tako je, na primer, deo državnog puta I b reda broj 12, odnosno puta Novi Sad – Bačka Palanka – Sombor delom prenet u naležnost naše opštine i to od početka obilaznice (raskrsnice sa semaforima) iz pravca Novog Sada, pa put kroz Bačku Palanku do rakrsnice sa semaforima na drugom kraju obilaznice kod skretanja za Karađorđevo i Mladenovo.

U nadležnosti države ostao je deo puta koji od dunavskog mosta, odnosno druma koji vodi od granice sa Hrvatskom do Despotova u bačkopalanačkoj opštini, a prema Bačkoj Topoli. Ima logike u insistiranju države da gradovi i opštine brinu o magistralnim putevima koji kroz njih prolaze, ali se postavlja pitanje odakle pare za taj posao.

Poseban je problem što se velika sredstva troše na saobraćajne znakove. Naime, jedan deo mora da se menja u roku od godinu – dve, jer dolazi do izmene saobraćajnih propisa, ali ogroman trošak predstavlja krađa i lomljenje saobraćajnih znakova. Ljudi kradu čitave, goleme table, da bi ih predali u otkup sekundarnih sirovina, ili pokrivali svinjce i garaže...

Lokalna samouprava krivi pravosuđe što se kradljivac i kad bude pronađen kazni s 5.000 dinara. Smatraju da je to samo deo štete, jer gde je onaj deo koji se odnosi na ugrožavanje bezbednosti saobraćaja, živote ljudi, kada se skloni neki saobraćajni znak. Ljudi zaduženi za putnu privredu u ovoj opštini ističu da sugrađani uglavnom vide kada je neka saobraćajnica u lošem stanju, ali treba da znaju da je izgradnja, ali i održavanje svakog kilometra puta izuzetno skupo.

- Obilaznica oko Bačke Palanke iz pravca Novog Sada građena je pre, otprilike dve decenije, o njoj brine država, ali već i na toj deonici od nekoliko kilometara danas bi moglo nešto da se popravi, a možda treba razmišljati i o presvlačenju novim slojem asfalta – konstatuje Paripović. – Neophodno je uskladiti ono što su urbanisti planirali sa onim što je moguće uraditi pri gradnji obilaznice. Poseban problem su podzemne instalacije koje ovuda prolaze, jer zbog nepostojanja podzemnog katastra, projektanti snimanjem traže instalacije, a negde će se morati i kopati. Bačka Palanka do sada nije imala kružni tok saobraćaja, iako bi varoš sa oko 28.000 stanovnika, mnoštvom ulica i dinamičnim razvojem to trebala odavno da ima. Doduše, kod zgrade DTD, pored katoličke crkve, Tehničke škole „9.maj“ postoji saobraćajnica koja je nekada podsećala na kružni tok, ali pre bi se reklo da se radi o skveru, jer je već par decenija zabranjen saobraćaj iz pravca glavne ulice. I na raskrsnici, početku obilaznice magistralnog puta ka Novom Sadu, a na ulasku u Bačku Palanku i skretanja za Bač, Odžake, Sombor, bolje bi funkcionisao kružni tok saobraćaja umesto sadašnje rakrsnice sa semaforima.

Prvi kružni tok

U samom gradu, a to mora da finansira lokalna samouprava, neophodno je uraditi kružni tok saobraćaja kod Tržnog centra „Roda“. Tender za ovu investiciju, bitnu za bezbednost saobraćaja u samom gradu, završen je proletos. Do Nove godine, najverovatnije treba da bude završen Projekat koji mora da se usaglasi sa Planom detaljne regulacije ovog dela grada, a cela investicija, po grubim procenama, iznosila bi blizu 40 miliona dinara. Ako bude bilo novca, ova investicija mogla bi da se realizuje iduće, 2017. godine.

Manje para za novi asfalt

Ove godine je planirano da se iz opštinskog budžeta za lokalnu putnu privredu odvoji između 50 i 60 miliona dinara, u zavisnosti od tempa punjenja budžeta. Ovim iznosom pokrivaju se troškovi zimske službe, obeležavanje puteva, signalizacija, krpljene rupa, a procena je da će „u novi asfalt“ otići oko 25 miliona dinara.


Za devet meseci skoro milijarda

Opštinsko veće Bačke Palanke prihvatilo je predlog Izveštaja o izvršenju budžeta za devet meseci ove godine i konstatovalo da su opštinske finansije stabilne. U opštinsku kasu od početka januara do kraja septembra slilo se preko 968 miliona dinara u vidu prihoda i primanja.

Stabilnost budžeta ogleda se i u činjenici da je po završenom računu za prošlu, u ovu budžetsku godinu preneto oko 200 miliona dinara. Za devet meseci budžet je ostvaren sa 60,33 odsto, a potrošeno je preko 982 miliona dinara. Ukupno planirani prihodi za ovu godinu su 1,6 milijarda. Ovaj izveštaj upućen je na usvajanje Skupštini opštine, a nezvanično se najavljuje još jedan rebalans budžeta do kraja godine.


Paorima pozajmica do 300.000 dinara

Do 9. decembra poljoprivredni proizvođači koji žive u bačkopalanačkoj opštini mogu da konkurišu za kredit koji obezbeđuje opštinski Fond za razvoj poljoprivrede. Ovo je drugi put ove godine da Fond odobrava kredite poljoprivrednicima, a ovoga puta reč je o maksimalnom iznosu do 300.000 dinara sa rokom vraćanja od jedne godine i kamatnom stopom od 4,5 odsto na godišnjem nivou bez valutne klauzule. Kredit odobrava Upravni odbor Fonda, a biće realizovan posredstvom NLB banke a.d. Beograd. Pravo učešća, kažu u Fondu, imaju fizička lica nosioci registrovanih poljoprivrednih gazdinstava, koji su osiguranici poljoprivrednog Republičkog PIO Fonda.  - Konkurs je otvoren od 31. oktobra i traje do utroška sredstava za ove namene, odnosno 9. decembra – kaže Petar Čabrilo, predsednik Upravnog odbora opštinskog  Fonda  za razvoj poljoprivrede. - Kao što smo i najavljivali, nakon raspodele sredstava poljoprivrednicima koji su dobili sredstva po prethodnom kreditu, raspisana je još jedna kreditna linija sa kojom ćemo završiti ovu kalendarsku godinu. Na prvom konkursu kredit je dobilo 19 ovdašnjih poljoprivrednih proizvođača, a sada je svima zainteresovanima, kojima je potreban novac za proizvodnju, pružena još jedna mogućnost. Trudimo se, u našim mogućnostima, da pomognemo našim poljoprivrednicima i da doprinesemo razvoju agrara u našoj opštini.

O planovima za narednu godinu, ali i svim aktivnostima u Fondu javnost i zainteresovani biće blagovremeno informisani, najavljuje Čabrilo.


Za čišćenje snega konkurisale dve firme

Tender za poveravanje poslova održavanja oko 200 kiolometara lokalnih puteva i ulica u bačkopalanačkoj opštini u zimskim uslovima završava se ovih dana, a javile su se dve firme. Po uslovima tendera, a zbog velike površine ove opštine zimska služba će dežurati na tri punkta, a pored mehanizacije i ljudstva, potrebno je da ponuđač ima obezbeđene dovoljne količine rizle i soli.

Unazad nekoliko godina ovaj posao obavljala je ovdašnja kompanija „Ćosić“ d.o.o. a i ovdašnje JKP „Komunalprojekt“ ima svoje obaveze kada je reč o čišćenju snega i leda, parking prostora, trotoara, ali i površina pred zgradama javnih ustanova kao što su opština, sud, škole... I opštinski komunalci moraju da raspolažu adekvatnom mehanizacijom te dovoljnom količinom soli i rizle.

Nadležni upozoravaju da su građani, ali i pravna lica dužni da uklanjaju ledenice sa objekata, ukoliko se pojave, i da čiste sneg i led na trotoarima ispred svojih kuća i poslovnih prostora.

I pored toga što tender o poverovanju ovog važnog zimskog posla nije okončan do sredine novembra, a hladno vreme steže, ovde kažu da nema problema. Jer, dok god se ne okonča tender, odnosno ovi poslove ne povere najpovoljnijem ponuđaču, ali i ne izvrši smotra mahanizacije i ljudstva, o putevima u zimskim uslovima brinuće dosadašnji izvođač radova - „Ćosić“.


Kako pripremiti decu za saobraćaj

Agencija za bezbednost saobraćaja u Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja akreditovala je dvodnevni program stručnog usavršavanja za zaposlene u obrazovanju pod nazivom „Opasnosti u saobraćaju“ koji je dobio status programa od javnog interesa rešenjem nadležnog ministarstva, a održan je u Bačkoj Palanci.

Krajnji cilj programa je osposobljavanje vaspitača, učitelja i nastavnika za sačinjavanje plana i pripreme za praktičnu realizaciju aktivnosti o opasnostima u saobraćaju u radu sa decom. Pohađanjem ovog seminara učesnici su osposobljeni za prepoznavanje problema stradanja dece u saobraćaju, zaključivanje o najčešćim greškama koje dovode do stradanja dece u saobraćaju, upoznati su sa znanjem veštinama i stavovima koje deca treba da poseduju kako se ne bi izlagala opasnostima u saobraćaju, te za transfer znanja dizajniranjem planova časova i osmišljavanjem efektivnih aktivnosti za rad sa decom u procesu njihovog upoznavanja sa opasnostima u saobraćaju. Sve aktivnosti oko ovog seminara realizovane su uz kooradinaciju i podršku Saveta za bezbednost saobraćaja Bačka Palanka.


Petoro poginulo

U prvih deset meseci ove godine u saobraćajnim nesrećama na području opštine Bačka Palanka poginulo je petoro ljudi, 90 je povređeno, a od tog broja 18 lica zadobilo je teške telesne povrede.

U lokalnoj samoupravi su ozbiljno zabrinuti zbog ove crne statistike, odnosno tragedija koje su se desile na ovdašnjim putevima, jer tokom cele prošle godine, na području opštine poginula su dva lica.

Među stradilima bilo je i dece, pa je opštinski Savet za bezbednost saobraćaja rešio da istraži šta dodatno treba činiti kako bi se svi učesnici, posebno deca, ali i stariji od 65 godina koji po statistici na nivou Srbije nejčešće stradaju, zaštitili u saobraćaju. Rad sa decom, kada je reč o edukovanju o bezbednosti u saobraćaju, daje rezultate u narednim godinama, ali nama treba hitna akcija, vele nadležni u lokalnoj samoupravi.

Miloš Sudžum

Piše:
Pošaljite komentar