Novi vodomeri drugačije broje
vodomeri čime će se ukinuti paušalno zaduživanje potrošača na području čitave opštine. Ugradnjom centralnih brojila korisnicima usluga u kolektivnom i individualnom stanovanju, potrošnja vode obračunavaće se na isti način, a sve u cilju racionalnijeg trošenja prirodnog resursa, poručuju iz lokalne samouprave.
Vrbašani se, međutim, mesecima žale na ovaj potez JKP „Komunalac“ jer smatraju da su im tako uvećani računi za vodu. S druge strane, ugradnja centralnih vodomera je zakonska obaveza. Direktor JKP „Komunalac“ Radomir Čurović kaže da su zahvaljujući centralnim meračima otkriveni i sanirani brojni kvarovi na instalacijama, zbog kojih su beleženi ogromni gubici vode.
-U jednoj višespratnici sve do ugradnje centralnih vodomera zbog oštećenja mesečno je rasipano 300 kubika vode. Mnoge zgrade su stare, a instalacije dotrajale, što znatno utiče na povećanje potrošnje - kaže Čurović i dodaje da postoji slučaj da u jednom ulazu živi 40 stanara, a prijavljeno je duplo manje, čime su računi pojedincima znatno viši. Čurović naglašava da će skupštine stanara ubuduće rešavati takve probleme.
Prema podacima Opštinske uprave, u Vrbasu je formirano svega 15 skupština stanara. Advokat Jelena Tijanić kaže da su sve formalne procedure oko osnivanja skupštine stanara navedene u Zakonu o održavanju stambenih zgrada.
- Stambena zgrada, uz prisustvo više od polovine stanara, održava svoju prvu sednicu na kojoj se konstituiše skupština zgrade, donosi akt o osnivanju, bira predsednik koji nakon toga, na osnovu overenog zapisnika sa konstitutivne sednice skupštine zgrade izrađuje pečat zgrade, otvara bankovni račun zgrade, te pribavlja matični broj u nadležnom sekreterijatu za statistiku i poreski identifikacioni broj kod nadležne poreske uprave- kaže Jelena Tijanić.
Da bi predstavnici lokalne samouprave zajedno sa sugrađanima mogli da rešavaju probleme, najpre moraju da se ispoštuju procedure. Predsednik Opštine Vrbas Milan Glušac kaže da su se povodom problema u vezi sa vodosnabdevanjem i centralnim grejanjem više puta sastajali sa udruženjima građana i pojedincima kako bi pronašli najbolje rešenje.
- Sugrađani koji žive u zgradama moraju biti svesni da su u obavezi da oforme skupštine stanara jer tek tada mogu da postupaju kao legitimni predstavnici - kaže Glušac i dodaje da ukoliko nisu u mogućnosti da to učine, postoje agencije koje se bave rešavanjem problema stanara kolektivnog stanovanja.
Iz JKP „Komunalac“ kažu da su gubici vode do skoro iznosili 40 odsto, dok su sada niži za 20 procenata. Upravo to je uslov da JKP „Komunalac“ uđe u dalju fazu Projekta vodosnabdevanja i kanalizacije u saradnji sa Nemačkom razvojnom bankom koja će doprineti poboljšanju vodosnabdevanja. Smanjenju gubitaka je u velikoj meri doprinela ugradnja centralnih vodomera.
Rukovodilac PJ „Vodovod i kanalizacija“ Miroslav Fejsa kaže da su na osnovu do sada izvršenih analiza gubici zbog paušalnog zaduženja korisnika u kolektivnom stanovanju činili pet odsto od ukupnih gubitaka koje je Vodovod imao.
-Na ovaj način dolazimo do realnog obračuna vode za domaćinstva u nekim slučajevima i manjeg nego paušalnog zaduženja, poput zgrada na raskrsnici Titove i Ulice Ive Lole Ribara, u Bloku 106 i drugih- kaže Fejsa.
M. Stakić