Радни дан преквалификованог ледоломца на залеђеном Дунаву

Након укрцавања на 400 тона тешку “Слогу”, брод-потискивач који је у последњих двадесетак дана стекао завидну популарност разбијајући лед на новосадском току Дунава, не може се побећи утиску

да је тих неколико корака и степеника довољно да се закорачи у неки други свет, односно у праву ледену авантуру у којој вас  Петроварадинска тврђава са једне и Кеј са друге стране подсећају да сте у сред војвођанске равнице, а не на некој од арктичких или антартичких обала.

- Зато нам је у кабинама и овде у заједничкој просторији око 25 степени јер ти само од гледања оволиког леда буде хладно - већ по уласку на брод нам објашњава  капетан “Слоге”, Богдан Натошевић који је у речној пловидби још од 1995. године када је почео да ради у новосадском “Хероју Пинкију”.

Његова посада и брод којим управља иначе су стално ангажовани у речном траспорту у оквиру предузећа “Нет-груп систем” и низ Дунав најчешће плове гурајући барже са товарима до 9.000 тона, али су због позива “Вода Војводине”, почетком јануара “преквалификовани” у ледоломац.

- Радили смо ово и ранијих година када је негде на реци затребала помоћ. Брод није предвиђен за пробијање леда и нема опрему коју имају ледоломци, али због тежине и снаге можемо да га изломимо и изгурамо - појашњава Натошевић.

Врло брзо смо се у то и уверили када је “Слога” кренула на лед који се нагомилао уз сремску страну Дунава. Окренувши прамац у правцу леденог покривача, капетан Натошевић је “стиснуо папучицу”, а мотор од 2000 коњских снага је “Слогу” потерао међу нагомилане санте које су одмах почеле да пуцају под тежином и притиском брода. Затим у рикверц, па опет у лед и тако сатима да би се отворио ток на додатних неколико стотина метара.

- Најважније је стрпљење јер је ово такав посао. У једном уласку у лед некад одломимо свега пар метара, али некад када почне да пуца, одваљују се и комади од по двадесетак метара. Најтеже је у плићој води где се лед ухвати скоро до дна па га онда притискамо у муљ и теже се одваљује. Овакав лед не би требао да може да нашкоди броду, али ипак треба обратити пажњу да не уђемо превише у њега - објашњава Натошевић који преко 25 година плови рекама и каже да га море никада није “вукло”.

- Пловидба реком је прави озбиљан занат јер постоји велики број ствари на које се мора обратити пажња, док је пловидба морем мање-више математика и прорачуни. Иако наравно буде и тешко и напорно, река ми није досадила... - прича Натошевић.

Док он из командног моста управља бродом, његови помоћници са палубе прате кретање брода и ледених санти које се одламају. Према речима Милоша Јоцића, главног морнара на “Слоги”, морнарски живот на реци има својих мана, али ко једном уђе у то тешко икада више излази.

- Многи од нас су у неком моменту покушали да батале овај посао и ја сам кренуо у неки бизнис, али брзо сам се вратио пловидби. То је изгледа ипак јаче од мене... - каже Јоцић и додаје да након дужих пловидби једва чека да стигне кући, али и да исто тако након неког времена проведеног “на сувом” нестрпљиво очекује повратак на брод.

Барем један члан посаде увек мора бити на броду да га чува, али и да прати ситуацију на реци. Према речима Милоша Јоцића, пре десетак дана када је “Слога” почела да разбија лед, остао је увече на броду као дежурни.

- Брзо након што су се сви разишли прво сам осетио, а онда и чуо како санте леда ударају у брод. Изашао сам напоље и видео да реком тече огромна количина леда иако нико то није очекивао. Одмах сам позвао капетана и остале да се врате и морали смо одмах у акцију да се не створи чеп јер толика количина леда зачас може да затвори цео ток - прича Јоцић.

По обављеном послу током којег је разбијено пар километара леда уз обе обале Дунава, “Слога” се паркира до наредног задатка. Капетан Натошевић, огроман и тежак брод усидрује крај пограничног понтона “у милиметар”, морнари каче тешке сајле за пристан, посада сумира резултате радног дана и спрема се за разилазак и заслужени одмор који може да им поквари нека нова ледена узбуна.

Нико Перковић

Фото: Ф. Бакић

 

Санте прошле кроз Нови Сад

Део ледених санти које су у горњем току Дунава разбили мађарски ледоломци, стигле су и до Новог Сада, али нису направиле већу штету. Средином следеће недеље се очекује боља ситуација на рекама, али до тада ће у српском сектору Дунава радити укупно шест ледоломаца, рекао је помоћник министра грађевинарства за водни саобраћај Вељко Ковачевић.

EUR/RSD 117.1527
Најновије вести