Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

KUPUJTE PAMETNIJE, NE TEŽE: VEŠTAČKA INTELIGENCIJA MOŽE DA BUDE LOŠA SEKRETARICA Crni petak opušta ruku na novčaniku, i lopovi to znaju

06.11.2025. 11:31 11:47
Izvor:
Dnevnik
црни петак
Foto: AI

Neposredno pred ovogodišnji Crni petak, na adresu mnogih kupaca stigle su poruke koje su na prvi pogled delovale potpuno legitimno.

Jedna od njih stigla je u moje poštansko sanduče - imejl s logom južnokorejske kompanije YesStyle, poznate po prodaji korejske i japanske kozmetike, u kojem se tražila „verifikacija naloga”. Poruka je izgledala uverljivo, ali link je vodio ka lažnoj stranici, osmišljenoj da ukrade podatke o prijavi i plaćanju. YesStyle je ubrzo upozorio kupce širom sveta na to da je reč o fišing prevarama, koje su se pojavile upravo uoči sezone popusta - kada potrošači, u želji da nešto kupe povoljnije, najčešće previde adresnu liniju sajta.

а
Foto: Dnevnik

Ovaj primer samo je jedan u moru sličnih napada koji se svake godine pojačavaju pred prazničnu kupovinu. S druge strane, dok hakeri usavršavaju svoje metode, sve više potrošača koristi veštačku inteligenciju kao ličnog pomoćnika u kupovini - što donosi prednosti, ali i rizike.

Kako se Crni petak približava a ovom prazniku popusta podlegli smo i mi u Srbiji, potrošači se sve više oslanjaju na veštačku inteligenciju (AI). Od personalizovanih asistenata do virtuelnih proba proizvoda, AI obećava lakši i efikasniji put do kupovine. Prema istraživanju kompanije Kasperski, čak 72 odsto ispitanika već je koristilo AI, dok ga 30 odsto uključuje u svakodnevne aktivnosti, poput pravljenja lista za kupovinu i planiranja budžeta.

црни петак
Foto: AI

Sami ukucajte adresu prodavnice

Dobra vest je da nije potrebno odustati od AI-ja da bi kupovina bila bezbedna. Evo nekoliko praktičnih saveta:

Budite precizni u upitima. Umesto neodređenog: „Nađi mi najbolje ponude za laptopove”, formulišite jasnu instrukciju, na primer: „Pronađi tri laptopa kod prodavaca u Srbiji, s najmanje 4 zvezdice i preko 1.000 recenzija”. Tako smanjujete šansu da vas AI odvede ka sumnjivim izvorima. Takođe, nemojte deliti osetljive podatke s AI alatima. Ne unosite brojeve kartica, lozinke ili adresu u aplikacije i dodatke (plug-in-ove) čije poreklo nije potpuno sigurno. Aktivirajte višefaktorsku autentifikaciju i koristite kreditne kartice ili bezbedne platforme plaćanja, koje nude zaštitu od prevara.

I, na kraju, najbolje bi bilo da sami ukucate adresu prodavnice, umesto da kliknete na ponuđene linkove. Nemojte da vas mrzi, to može da vam spase novčanik.

AI se sve više koristi kao lovac na popuste - kupci daju uputstva svojim digitalnim agentima da prate cene i kupe proizvod kad one padnu ispod granice koju su zadali. Istovremeno, sve više prodavnica uvodi AI u svoje sisteme: od dinamičkog formiranja cena i upravljanja zalihama, do personalizovanih preporuka i čet-asistenata. Neke od njih već omogućavaju i direktnu kupovinu preko AI čet-botova, poput ChatGPT-a.

а
Foto: Dnevnik

Udobno, zar ne? Dobili smo ličnu sekretaricu, uvek odmornu i raspoloženu da nam pomogne. Ali…

Pogodnosti koje AI donosi kupcima koriste i sajber kriminalci. Poveravanje AI agentima da donesu odluke o kupovini i plaćanju otvara prostor za zloupotrebe jer je svaka internet komunikacija dvosmerna

Pogodnosti koje AI donosi kupcima koriste i sajber kriminalci. Poveravanje AI agentima da donesu odluke o kupovini i plaćanju otvara prostor za zloupotrebe jer je svaka internet komunikacija dvosmerna. Maliciozni čet-botovi mogu biti kompromitovani tehnikom prompt injection - ubrizgavanjem naredbi koje korisnike vode ka lažnim sajtovima. Znači, ako tražite spisak sajtova koji nude popuste za stvar koju želite da kupite, može da se desi da vam AI među legitimnim, ponudi i lažni sajt, koji će vam stvarno namestiti „crni petak”. Krađa podataka o prijavi i karticama najčešće dovodi do finansijskih gubitaka i zloupotreba.

Prošle godine Kaspersky je zabeležio skoro 25 odsto porasta sajber napada usmerenih na maloprodaju uoči Crnog petka. Uz klasične fišing poruke koje imitiraju brendove kao što su Amazon ili Walmart, sada se pojavljuju i napadi koji koriste AI za automatsko generisanje uverljivih imejlova i veb stranica. To znači da su kradljivci unapredili alatke za pecanje brzopletih i da gotovo nijedna kupovina na bilo kojem sajtu nije sigurna, ako se ne potrudite da se sami zaštitite.

Izvor:
Dnevnik
Pošaljite komentar