E-PRODAJA NAPRAVILA PROBLEM? Naš omiljeni brend zatvara radnje
X&M zatvara sve prodavnice svog poznatog brenda Monki, koje će delimično biti pripojene lancu Weekday, takođe u vlasništvu švedske kompanije.
Radi se o oko 60 prodavnica širom sveta koje će uskoro zatvoriti vrata, a prisustvo brenda će na tržištu ostati samo preko onlajn prodaje i nekoliko Weekday prodavnica.
Ovo je jedna od brojnih promena koje pogađaju X&M, koji je primoran na stalne inovacije pod pritiskom internet prodavnica. Modna industrija posebno trpi zbog ekspanzije elektronske trgovine, koja omogućava brzo ažuriranje kataloga, često i po povoljnijim cenama.
Potrošači koji biraju pod ograničenim budžetom sve češće su spremni da žrtvuju kvalitet odeće (pa čak i etičke standarde) kako bi uštedeli i došli do najnovijih trendova. Tako i dobro pozicionirani brendovi nailaze na teškoće i moraju da preispitaju svoju strategiju.
X&M zatvara ove prodavnice
Monki trenutno ima oko 60 radnji u 15 zemalja, uključujući Francusku, Belgiju, Holandiju, Nemačku, Španiju i Veliku Britaniju. Većina će biti zatvorena, a samo manji deo pripojen lancu Weekday.
Weekday, koji ima pedesetak radnji u 14 tržišta, spojio se sa Cheap Monday krajem 2024. godine, što je deo velike racionalizacije unutar kompanije.
X&M već duže vreme reorganizuje svoj portfolio, koji uključuje brendove kao što su Cos, Weekday, Cheap Monday, Monki, X&M Home, & Other Stories i Aket, kako bi se bolje uskladio sa zahtevima potrošača.
Kako stoji u saopštenju kompanije, cilj je da se mlađoj publici ponudi širi izbor brendova, dok se zatvaraju prodavnice koje se smatraju suvišnim.
Blagi pad prodaje, pa čak i u matičnoj Švedskoj, takođe je uticao na ovakav potez.
Pad X&M-a pod pritiskom e-trgovine
Ove promene ne dotiču direktno italijanske potrošače jer u Italiji nema fizičkih prodavnica Monki, niti Weekday brenda koji ga preuzima.
Ipak, X&M je i u Italiji prošao kroz velike transformacije.
Posle pandemije, koja je snažno pogodila kompaniju, X&M je zatvorio više radnji u Italiji, istovremeno otvarajući nove na strateški povoljnijim lokacijama. Na to su dodatno uticale i posledice rata u Ukrajini, pa je kompanija tražila način da podigne prodaju kroz pažljiviji izbor mesta za otvaranje.
Mnoge italijanske gradove zatvaranje prodavnica pogodilo je i kroz otpuštanja zaposlenih, dok su se u drugim mestima otvarale nove radnje.
Ipak, ni kriza ni pandemija nisu glavni razlog, jer je pad X&M-a počeo i ranije. Uspon e-trgovine ozbiljno je potresao kompaniju, koja nikada nije uspela da nadoknadi zaostatak.
Još 2017. godine X&M je počeo da oseća prve teškoće, najviše zbog kašnjenja u isporukama u poređenju sa bržim onlajn narudžbinama.
U modnom sektoru ažuriran katalog je presudan, naročito za brendove u cenovnom rangu X&M-a. Iako više nije tako jeftin kao na početku, X&M se pozicionira kao pristupačan brend, ali nije uspeo da ponudi dodatu vrednost niti da dovoljno brzo osvežava kolekcije.
Zatvaranja X&M-a u Italiji
Tokom 2025. zatvorene su brojne prodavnice X&M u Italiji, među njima u tržnom centru Megalò (Kjeti) i Gli Orsi (Bjella), dok će u novembru biti zatvoren i objekat u centru Le Brentelle (Rubano). Ove odluke deo su plana zatvaranja 160 prodavnica najavljenog početkom 2024. godine, uz paralelno otvaranje stotinak novih.
U suštini, reorganizacija prodajne mreže X&M-a prati trend koji sprovode i drugi veliki modni brendovi, poput Zare, Gapa i Inditexa, koji smanjuju prisustvo u Italiji u korist tržišta u razvoju.
Rastući troškovi i smanjena kupovna moć potrošača značajno utiču na ovakve promene, gurajući kompanije da ulažu u onlajn tržište, koje je povoljnije i za kupce i za brendove.
Radnici pritom nisu zaštićeni, što potvrđuju i česte žalbe sindikata sektora.
B92.net/Blic/Money.it