TEMA „DNEVNIKA”
ŠPANCI ĆE GRADITI MOST KOJI ĆE PROMENITI ŽIVOT ŽITELJA BAČKE PALANKE Investicija vredna 126 miliona evra povezuje Bačku i Srem NEŠTIN I VIZIĆ NEĆE BITI SLEPO CREVO
Most koji će povezivati Bačku Palanku i Neštin i Vizić gradiće španska kompanija „Centunion” sa kojom je potpisan Memorandum o razumevanju u decembru 2023. godine.
Time je načinjen još jedan korak ka izgradnji novog mosta preko Dunava u ovom gradu koji dugo očekuju mnogi stanovnici ovog kraja. Predsednik Srbije Aleksandar Vučić ovo je potvrdio u ponedeljak u Madridu posle razgovora s premijerom Španije Pedrom Sančezom. Predsednik je naveo da je sa Sančezom detaljnije razgovarao o ekonomskim odnosima i kako da se ti odnosi unaprede. “Ono što je važno za ljude u Bačkoj Palanci, u tom divnom gradu, jeste to da će španska kompanija sa nama uskoro potpisati ugovor o izgradnji mosta koji je oko 126 miliona evra. To je velika stvar za ljude u Bačkoj Palanci. To su čekali, rekao bih, decenijama i to ćemo sa Špancima zajedno da radimo”, kazao je Vučić.
1.915 metra dužina samog mosta
U budžetu Republike Srbije za 2025. godinu predviđeno je 17,1 milijarda dinara za izgradnju mosta preko Dunava u Bačkoj Palanci. Očekuje se da će izgradnja mosta značajno doprineti razvoju opštine Bačka Palanka, omogućavajući bržu i efikasniju komunikaciju između Bačke Palanke i sremskih sela, kao i bolju povezanost sa ostatkom Srbije. Takođe, most će imati strateški značaj, jer će povezivati opštinu Bačka Palanka sa Republikom Srpskom i Mačvom, čime će se otvoriti nove mogućnosti za ekonomski i društveni razvoj regiona.
Razmak između centralnih stubova na plovnom putu iznosiće 170 metara, dok će sporedni rasponi iznad vode biti široki po 114,5 metara
Kako su „Dnevniku” ranije rekli u JP „Putevi Srbije“, dužina trase puta zajedno sa mostom preko Dunava i prilaznim konstrukcijama je oko 3.500 metara, dok je dužina samog mosta 1.915 metraa. Osim toga planirana je veza mosta sa auto-putem Beograd–Zagreb, koja će biti uspostavljena na pravcu Bačka Palanka – Neštin – Vizić – Erdevik – petlja Kuzmin.
To će znatno olakšati život stanovnicima sremskih sela Neština i Vizića koji pripadaju opštini Bačka Palanka, a koji sada do središta opštine mogu da dođu samo preko Hrvatske, prelazeći granicu kod Iloka u Vukovarsko-sremskoj županiji. Jedina spona sa Bačkom Palankom bio im je, a i još je, most između ovog grada i Iloka.
Planirana je veza mosta sa auto-putem Beograd–Zagreb, koja će biti uspostavljena na pravcu Bačka Palanka – Neštin – Vizić – Erdevik – petlja Kuzmin
Osim peripetija zbog kontrole i zadržavanja na granici, koje imaju svi stanovnici Neština i Vizića pri odlasku na posao, u školu ili nekom drugom potrebom u centar svoje opštine, poseban problem imaju poljoprivrednici iz ovih sela, jer od ulaska Hrvatske u EU ne mogu da prenose svoje proizvode preko mosta između Iloka i Bačke Palanke.
- Odluka o izgradnji ovog mosta je istorijska za opštinu Bačka Palanka. Posebno za stanovnike Vizića i Neština, koji na ovaj trenutak čekaju decenijama. Ovo će biti most koji će značajno unaprediti kvalitet života građana ova dva naselja. I koji, nakon izgradnje mosta više neće morati da gube vreme na čekanje na graničnim prelazima, niti da troše novac na zaobilazno putovanje – rekao je za „Dnevnik” predsednik opštine Bačka Palanka Branislav Šušnica. Prema njegovim rečima, most će im omogućiti da za manje od 20 minuta stignu do Bačke Palanke i obave sve svoje poslove.
U budžetu Republike Srbije za 2025. godinu predviđena je 17,1 milijarda dinara za izgradnju mosta preko Dunava u Bačkoj Palanci
Sama opština Bačka Palanka pokrenula je još pre desetak godina inicijativu za izgradnju mosta koji bi bio nekoliko kilometara pre postojećeg Mosta bratstva i jedinstva, a koji povezuje Bačku Palanku i Ilok.
Kako je navedeno u projektnom zadatku, most je deo državnog puta IV reda i sastoji se od centralnog dela mosta preko plovnog puta Dunava i pristupunih delova mosta sa bačke i sremske strane. Most prelazi preko koridora predmetne deonice državnog puta IV reda broj 19, nekategorisanog puta, odbrambenog nasipa, reke Dunav, šuma i šumskog zemljišta i poljoprivrednog zemljišta .
Srednji stubovi mosta koji nose superstrukturu sastoje se iz dva vitka paralelna stuba na razmaku od 10 metara. Na krajnjim stubovima, istovetne geometrije kao srednji, visine 21 i 39 metara, biće oslonjenje prilazne konstrukcije. Razmak između centralnih stubova na plovnom putu iznosiće 170 metara, dok će sporedni rasponi iznad vode biti široki po 114,5 metara. Sa bočnih strana na centralnom delu predviđene su prilazne saobraćajnice (rampe) sa tipskim rasponima od 50 metara.
Ista konfiguracija kao kod Beške
Prema idejnom rešenju koje je svojevremeno izradila firma „DB Inženjering”, most koji će biti izgrađen će ličiti na onaj kod Beške.
- Morfologija terena i nastanak tih terena kroz istoriju su slični, a uz to je i ista reka u pitanju. Čak je i dužina oba mosta približno ista, oko dva kilometra, a i denivelacija leve i desne obale Dunava je preko 50 metara, što je još jedna sličnost s mostom kod Beške - prenela je „Gradnja.rs“ obrazloženje. Objašnjeno je i da tako velika visinska razlika terena leve i desne obale reke zahteva visoke stubove mosta koji su projektovani kao vitki, da bi istovremeno zadovoljili sve ekonomske i konstruktivne kriterijume.
„Osim ovog mosta, čija će dužina iznositi skoro dva kilometra, tačnije 1.915 metara, sa pristupnim saobraćajnicama koje ćemo raditi sa obe strane, nećemo olakšati samo život ljudima iz Neština i Vizića, koji svakoga dana dobijaju po osam pečata u svojim pasošima, već ćemo omogućiti i razvoj same Bačke Palanke.
Osim mosta, za Bačku Palanku je važna vest i to što će se graditi brza saobraćajnice od Novog Sada do Bačke Palanke, tačno do novog mosta, što bi i najvećem vojvođanskom gradu, kao i njemu bliskim opštinama Temerin i Žabalj, omogućilo prečicu ka Republici Srpskoj.