ТЕМА „ДНЕВНИКА”
ШПАНЦИ ЋЕ ГРАДИТИ МОСТ КОЈИ ЋЕ ПРОМЕНИТИ ЖИВОТ ЖИТЕЉА БАЧКЕ ПАЛАНКЕ Инвестиција вредна 126 милиона евра повезује Бачку и Срем НЕШТИН И ВИЗИЋ НЕЋЕ БИТИ СЛЕПО ЦРЕВО
Мост који ће повезивати Бачку Паланку и Нештин и Визић градиће шпанска компанија „Центунион” са којом је потписан Меморандум о разумевању у децембру 2023. године.
Тиме је начињен још један корак ка изградњи новог моста преко Дунава у овом граду који дуго очекују многи становници овог краја. Председник Србије Александар Вучић ово је потврдио у понедељак у Мадриду после разговора с премијером Шпаније Педром Санчезом. Председник је навео да је са Санчезом детаљније разговарао о економским односима и како да се ти односи унапреде. “Оно што је важно за људе у Бачкој Паланци, у том дивном граду, јесте то да ће шпанска компанија са нама ускоро потписати уговор о изградњи моста који је око 126 милиона евра. То је велика ствар за људе у Бачкој Паланци. То су чекали, рекао бих, деценијама и то ћемо са Шпанцима заједно да радимо”, казао је Вучић.
1.915 метра дужина самог моста
У буџету Републике Србије за 2025. годину предвиђено је 17,1 милијарда динара за изградњу моста преко Дунава у Бачкој Паланци. Очекује се да ће изградња моста значајно допринети развоју општине Бачка Паланка, омогућавајући бржу и ефикаснију комуникацију између Бачке Паланке и сремских села, као и бољу повезаност са остатком Србије. Такође, мост ће имати стратешки значај, јер ће повезивати општину Бачка Паланка са Републиком Српском и Мачвом, чиме ће се отворити нове могућности за економски и друштвени развој региона.
Размак између централних стубова на пловном путу износиће 170 метара, док ће споредни распони изнад воде бити широки по 114,5 метара
Како су „Дневнику” раније рекли у ЈП „Путеви Србије“, дужина трасе пута заједно са мостом преко Дунава и прилазним конструкцијама је око 3.500 метара, док је дужина самог моста 1.915 метраа. Осим тога планирана је веза моста са ауто-путем Београд–Загреб, која ће бити успостављена на правцу Бачка Паланка – Нештин – Визић – Ердевик – петља Кузмин.
То ће знатно олакшати живот становницима сремских села Нештина и Визића који припадају општини Бачка Паланка, а који сада до средишта општине могу да дођу само преко Хрватске, прелазећи границу код Илока у Вуковарско-сремској жупанији. Једина спона са Бачком Паланком био им је, а и још је, мост између овог града и Илока.
Планирана је веза моста са ауто-путем Београд–Загреб, која ће бити успостављена на правцу Бачка Паланка – Нештин – Визић – Ердевик – петља Кузмин
Осим перипетија због контроле и задржавања на граници, које имају сви становници Нештина и Визића при одласку на посао, у школу или неком другом потребом у центар своје општине, посебан проблем имају пољопривредници из ових села, јер од уласка Хрватске у ЕУ не могу да преносе своје производе преко моста између Илока и Бачке Паланке.
- Одлука о изградњи овог моста је историјска за општину Бачка Паланка. Посебно за становнике Визића и Нештина, који на овај тренутак чекају деценијама. Ово ће бити мост +који ће значајно унапредити квалитет живота грађана ова два насеља. И који, након изградње моста више неће морати да губе време на чекање на граничним прелазима, нити да троше новац на заобилазно путовање – рекао је за „Дневник” председник општине Бачка Паланка Бранислав Шушница. Према његовим речима, мост ће им омогућити да за мање од 20 минута стигну до Бачке Паланке и обаве све своје послове.
У буџету Републике Србије за 2025. годину предвиђена је 17,1 милијарда динара за изградњу моста преко Дунава у Бачкој Паланци
Сама општина Бачка Паланка покренула је још пре десетак година иницијативу за изградњу моста који би био неколико километара пре постојећег Моста братства и јединства, а који повезује Бачку Паланку и Илок.
Како је наведено у пројектном задатку, мост је део државног пута IV реда и састоји се од централног дела моста преко пловног пута Дунава и приступуних делова моста са бачке и сремске стране. Мост прелази преко коридора предметне деонице државног пута IV реда број 19, некатегорисаног пута, одбрамбеног насипа, реке Дунав, шума и шумског земљишта и пољопривредног земљишта .
Средњи стубови моста који носе суперструктуру састоје се из два витка паралелна стуба на размаку од 10 метара. На крајњим стубовима, истоветне геометрије као средњи, висине 21 и 39 метара, биће ослоњење прилазне конструкције. Размак између централних стубова на пловном путу износиће 170 метара, док ће споредни распони изнад воде бити широки по 114,5 метара. Са бочних страна на централном делу предвиђене су прилазне саобраћајнице (рампе) са типским распонима од 50 метара.
Иста конфигурација као код Бешке
Према идејном решењу које је својевремено израдила фирма „ДБ Инжењеринг”, мост који ће бити изграђен ће личити на онај код Бешке.
- Морфологија терена и настанак тих терена кроз историју су слични, а уз то је и иста река у питању. Чак је и дужина оба моста приближно иста, око два километра, а и денивелација леве и десне обале Дунава је преко 50 метара, што је још једна сличност с мостом код Бешке - пренела је „Градња.рс“ образложење. Објашњено је и да тако велика висинска разлика терена леве и десне обале реке захтева високе стубове моста који су пројектовани као витки, да би истовремено задовољили све економске и конструктивне критеријуме.
„Осим овог моста, чија ће дужина износити скоро два километра, тачније 1.915 метара, са приступним саобраћајницама које ћемо радити са обе стране, нећемо олакшати само живот људима из Нештина и Визића, који свакога дана добијају по осам печата у својим пасошима, већ ћемо омогућити и развој саме Бачке Паланке.
Осим моста, за Бачку Паланку је важна вест и то што ће се градити брза саобраћајнице од Новог Сада до Бачке Паланке, тачно до новог моста, што би и највећем војвођанском граду, као и њему блиским општинама Темерин и Жабаљ, омогућило пречицу ка Републици Српској.