KOLIKO SE ISPLATI ELEKTRIČNI AUTOMOBIL? Ovo su sve prednosti, i mane, a ovako MOŽETE I DA UŠTEDITE
Da li se isplati kupovina električnog automobila, koje su najprimetnije razlike kada ga vozimo i gde može da se napuni?
Ovo su neka od najčešćih pitanja o kupovini električnog automobila, a u prvom delu nove epizode MONDO podkasta "Keš ekspert", Jelena Gavrilović ih je postavila generalnom sekretaru Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, Borisu Ćoroviću.
Da li se kupovina električnog automobila danas isplati "prosečnom" vozaču u Srbiji?
"Ako se posmatra sam momenat kupovine, oni su definitivno skuplji od istih ili sličnih modela sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem. Ali, ako se posmatra ceo vek eksploatacije, da uzmemo sedam ili osam godina, mada je danas to i kraće, jer se živi tako da se sve brzo menja i troši. Ali, da uzmemo pet do sedam godina, i posmatramo na taj način, onda se isplati. Praktično, upotrebom i eksploatacijom električnog automobila se štedi. Ali štedi se i na samom punjenju, kao i održavanju", rekao je Ćorović.
"Električni automobili imaju i bolje performanse, kada govorimo o voznim karakteristikama. Obrtni momenat, ubrzanje, pa i krajnju snagu. Drastična je razlika u ubrzavanju u odnosu na sličan model koji je, na primer, benzinac ili dizel", rekao je Ćorović.
"I ja vozim električni automobil, i primetila sam to, nisam znala zašto ja tako brzo mogu da se pokrenem", primetila je Jelena.
"U pitanju je obrtni momenat, umesto motora sa unutrašnjim sagorevanjem, imamo elektromotor, a najčešće dva. Neki imaju i četiri, po jedan za svaki točak. I praktično, obrtni momenat je raspoloživ odmah u trenutku reakcije na pedalu gasa. To je jedna od razlika."
Da li se razlikuje registracija električnog automobila? Da li imamo neke olakšice? Država takođe daje subvencije za kupovinu električnih vozila, kako se mogu iskoristiti?
"U Srbiji ste prilikom godišnje registracije, tehničkog pregleda, produženja registracije, oslobođeni poreza na upotrebu. To je jedna od olakšica koje imaju električni i hibridni automobili kod nas. I država daje od 2020. godine subvencije na kupovinu novog 100% električnog automobila, od 5.000 evra po jednom automobilu."
"To svakako nije mali iznos. Ako govorimo o ovim automobilima A i B segmenta, gradskim automobilima, tako kažem, to doseže čak i do 20% ukupne cene vozila. E sad, ako neko kupuje, ne znam, premium brend neki od 150.000 evra, njemu to možda nešto mnogo i ne znači, ali evo, na primer, sad smo na sajmu videli Grande Pandu, jedna cena, ako se dobro sećam, nešto oko 25.000 evra, pa kad se odbije 5.000 subvencija, to dođe negde oko 19.000 ili 20.000 evra, tako da nije beznačajno."
Da li ta subvencija ulazi u onih 20% za potencijalni kredit?
"Da, tako je, subvencija može da se odnosi i na kupovinu auta sopstvenim sredstvima, ili uz lizing i kredit."
Kupili smo električni automobil, želimo da krenemo na put, i kako i gde možemo da ga napunimo?
"Punjači postoje u mreži dva operatera, govorim o javnim punjačima, inače postoji i privatni koji možete da imate, recimo, u svojoj kući. Ono što mi pokušavamo da kao poslovno udruženje uradimo, zajedno sa Privrednom komorom Srbije radimo na tome da konačno u Srbiji postavimo negde na Internetu, da li na sajtu PKS-a ili ne znam gde ćemo, jednu uvek ažurnu mrežu punjača u Srbiji. Dakle, nevezano koji je operator, da se tačno vidi gde ima punjač. To trenutno ne postoji", najavio je Ćorović.
(Mondo.rs)