SRBI SVE VIŠE KUPUJU AUTOMOBILE Polovnjaci dominiraju, ali se novi vraćaju u igru
Prodaja polovnih automobila, koji stižu iz inostranstva i koji su prvi put registrovani kod nas, raste a zabeležen je i rast prodaje novih automobila.
Zabeležen je i rast cena u ovoj godini, ali da je jednocifren, izjavio je za Dnevnik predstavnik portala Polovni automobili Petar Veličković.
− Rast prodaje je između pet i šest odsto u odnosu na prvi kvartal prošle godine, ali važno je da imamo potvrdu da prodaja polovnih automobila raste − rekao je Veličković.
− U prvom kvartalu prodato je više od 32.000 polovnih automobila, tako da je ovo jedan živ period na tržištu i očekujem da će se nastaviti. Dobro što raste i prodaja novih automobila jer je tokom 2022. i 2023. godine prodaja padala.
− Pre otprilike godinu dana bilo je perioda kada su skokovi tih cena bili dvocifreni. Mi to merimo kroz sve oglašene putničke automobile na našem sajtu i tako možemo da pratimo podatke − objasnio je Veličković. − Rast cena u 2023. godini iznosio je 15 odsto, dok sada iznosi pet. Svako smirivanje na tržištu ide znatno sporije od situacije kada su prisutni skokovi cena.
Granica 10.000 evra
Govoreći o cenama koje su ljudi spremni da izdvoje za kupovinu polovnog automobila, Veličković je istakao da je gornja granica 10.000 evra, što su pokazala istraživanja koja su rađena kroz ankete na sajtu.
− Kupovina automobila je velika investicija pa se ne treba zaletati, već pristupiti studiozno. Moja krajnja poruka jeste: opreznost − savetuje Veličković.
Veličković je istakao da se najviše kupuje model automobila golf svih generacija, koji je ne samo najprodavaniji, nego i najprisutniji u oglasima.
− Ako pravimo prosečan profil našeg kupca polovnog automobila, on je okrenut nemačkim proizvođačima − rekao je Veličković.
Najprodavaniji polovni automobili su folksvagen tiguan, škoda oktavija i punto, naveo je Veličković. Istakao je da je pre godinu i po najtraženije godište bilo 2008. i za to godište i dalje ima najviše oglasa na sajtu, ali se ipak više prodaju polovni automobili proizvedeni 2010. i 2011. godine.
Osetan pad vrednosti električnih polovnjaka
Najnoviji podaci iz relevantnih evropskih izveštaja ukazuju na to da je tržište polovnjaka u Evropskoj uniji, kad je reč o prodajnim rezultatima, na gotovo istom nivou kao i 2024. godine.
Konkretno, prema podacima poznatog sajta Autovista24 u prvom kvartalu 2025. godine broj prodatih polovnjaka porastao je za 0,6 odsto u odnosu na prvo tromesečje prošle godine, što je oko 1,64 miliona jedinica. Kupci se i dalje većinski opredeljuju za modele sa benzinskim ili dizel motorima, dok električni polovnjaci beleže osetan pad vrednosti i prodaju se znatno sporije.
Veličković je objasnio da postoji mnogo faktora koji utiču na odluke prilikom kupovine polovnih automobila, ali prvi i najbitniji jeste cena. Drugi faktor koji je važan, prema njegovim rečima, jeste poreklo vozila i servisna istorija.
− Kada ljudi kupuju polovni automobil, bitno im je da znaju odakle on stiže, kako bi znali ko ga je vozio. Ako je bio vlasništvo neke kompanije, možda je prešao više kilometara, ali je verovatno ta kilometraža prava − objasnio je Veličković. − Servisna istorija je veoma važna jer ljudi izdvajaju dosta novca kako bi kupili automobil, pa im je važno koliko će morati da ulažu kada on postane njihovo vlasništvo.