Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

ŠTA ĆE BITI SA ŠEJNOM Kineski gigant optužen za manipulaciju i zavaravanje potrošača KRŠIO ZAKONE EU?

05.06.2025. 16:07 16:22
Piše:
Izvor:
Bizportal.rs/Alo
шејн
Foto: Ilustracija pixabay

Evropska komisija i organizacije za zaštitu potrošača otvorile su više frontova protiv Šejna – zbog manipulativnih algoritama, „tamnih obrazaca“ i mogućeg kršenja Zakona o digitalnim uslugama.

Potrošačka udruženja i regulatori EU optužuju Šejn za sofisticirane manipulativne taktike koje navode korisnike na impulsivne kupovine i prekomernu potrošnju. Može li kineski gigant preživeti evropsku ofanzivu?

Kineski gigant brze mode Shein suočava se sa sve većim pritiskom evropskih regulatora, koji otvoreno izražavaju nezadovoljstvo načinom na koji ova platforma posluje. Kao jedna od najvećih onlajn prodavnica u Evropi, sa više od 108 miliona mesečnih korisnika u EU, Shein je u obavezi da poštuje stroge propise iz Akta o digitalnim uslugama (DSA) i evropskog zakonodavstva o zaštiti potrošača. Ipak, pritisci dolaze sa svih strana: potrošačke organizacije podnose žalbe, regulatori pokreću istrage, a EU predlaže carinske reforme koje bi mogle iz temelja promeniti uslove poslovanja za Šejnu Evropi.
 

Najnovija u nizu je žalba panevropske organizacije potrošača BEUC, upućena Evropskoj komisiji, u kojoj se Šejn optužuje za korišćenje tzv. „tamnih obrazaca“ (engl. dark patterns) – manipulativnih taktika koje podstiču korisnike na impulzivnu i povećanu potrošnju. Primeri uključuju bombardovanje korisnika iskačućim prozorima sa upozorenjima da će propustiti promocije ako napuste aplikaciju, odbrojavanja koja stvaraju lažni osećaj hitnosti, kao i beskonačno skrolovanje koje može preplaviti korisnike i podstaći ih na dalju kupovinu. Zabeležen je i slučaj u kojem je jedan korisnik primio čak 12 obaveštenja u jednom danu – što jasno pokazuje agresivnost Šejnovih marketinških metoda.

David protiv Golijata
Posebno je problematična taktika tzv. „confirm shaming“, gde se korisnicima koji odustanu od kupovine prikazuju poruke poput „Da li ste sigurni da želite da propustite ovu ponudu?“, čime se izaziva osećaj krivice. BEUC navodi da Šejn koristi najmanje osam različitih vrsta ovakvih obrazaca – više nego bilo koji drugi trgovac – uključujući lažne poruke o niskim zalihama i sumnjive ocene proizvoda.

Dodatni pritisak dolazi i iz domena tzv. „gamifikacije“, posebno među mlađim korisnicima. Na primer, igra Puppy Keep omogućava korisnicima da sakupljaju poene za besplatne proizvode svakodnevnim logovanjem i kupovinom, što može izazvati zavisnost od same platforme. BEUC traži trenutno uklanjanje ovih praksi i dokaze o autentičnosti Šejnovih proizvoda.

Žalbi se pridružilo čak 25 članica BEUC-a iz 21 zemlje, uključujući Francusku, Nemačku i Španiju. Agustin Reina, glavni direktor BEUC-a, ističe:
– Brza moda zavisi od masovne potrošnje, a ovi obrasci su osmišljeni upravo za to. Zadovoljavajuće rešenje bilo bi njihovo uklanjanje, ali ostaje pitanje da li će Shein imati dovoljno motiva da to i učini-

Shein se, osim toga, suočava sa nizom istraga i regulatornih akcija u EU koje dodatno otežavaju njegovo poslovanje. Neke istrage su završene, a druge su u toku. Evropska komisija je, na primer, ispitivala Šejn zbog mogućih kršenja DSA-a i početkom februara zatražila informacije o merama za sprečavanje ilegalnog sadržaja, zaštitu ličnih podataka, javnog zdravlja i dobrobiti korisnika. Još u junu prošle godine, Komisija je od Šejna zatražila detalje o mehanizmima za prijavu ilegalnih proizvoda, zaštiti maloletnika i transparentnosti algoritama za preporuke.

Uz to, mreža CPC (mreža tela za saradnju u zaštiti potrošača) istražuje Šejn zbog sumnje na kršenje zakona EU o zaštiti potrošača. Optužbe uključuju lažne popuste, pritisak na potrošače kroz lažne rokove i nejasne informacije o ugovorima s trećim stranama. Šejn ima rok do kraja juna 2025. da odgovori na optužbe, a neusklađenost može dovesti do kazni u državama članicama – koje, prema DSA-u, mogu iznositi i do 4 odsto godišnjeg prihoda.

Nakon upozorenja EU, Shein je najavio da će tokom 2025. pojačati testiranje bezbednosti proizvoda. Kompanija tvrdi da je tokom 2024. uklonila više od 260 prodavaca sa svoje platforme zbog neusklađenosti, što pokazuje određenu spremnost na prilagođavanje propisima. Ipak, kritičari smatraju da su ove mere zakašnjele i nedovoljne, prenos Poslovni dnevnik.

Izvor:
Bizportal.rs/Alo
Piše:
Pošaljite komentar
„Naši operativni troškovi su porasli...“ KINEZI DIŽU CENE Da li će TEMU i ŠEJN posle 25. aprila ostati ŠOPING RAJ za sirotinju?

Usled Trampovih trgovinskih mera...

кинези

„Naši operativni troškovi su porasli...“ KINEZI DIŽU CENE Da li će TEMU i ŠEJN posle 25. aprila ostati ŠOPING RAJ za sirotinju?

16.04.2025. 21:23 21:35
NEBEZBEDNO 80 ODSTO STVARI KOJE NARUČUJETE Stručnjaci upozoravaju: STIŽU SA TEMUA i Šejna, mogu da izazovu gušenje
temu

NEBEZBEDNO 80 ODSTO STVARI KOJE NARUČUJETE Stručnjaci upozoravaju: STIŽU SA TEMUA i Šejna, mogu da izazovu gušenje

06.12.2024. 07:39 07:47