ШТА ЋЕ БИТИ СА ШЕЈНОМ Кинески гигант оптужен за манипулацију и заваравање потрошача КРШИО ЗАКОНЕ ЕУ?
Европска комисија и организације за заштиту потрошача отвориле су више фронтова против Шејна – због манипулативних алгоритама, „тамних образаца“ и могућег кршења Закона о дигиталним услугама.
Потрошачка удружења и регулатори ЕУ оптужују Шејн за софистициране манипулативне тактике које наводе кориснике на импулсивне куповине и прекомерну потрошњу. Може ли кинески гигант преживети европску офанзиву?
Кинески гигант брзе моде Схеин суочава се са све већим притиском европских регулатора, који отворено изражавају незадовољство начином на који ова платформа послује. Као једна од највећих онлајн продавница у Европи, са више од 108 милиона месечних корисника у ЕУ, Схеин је у обавези да поштује строге прописе из Акта о дигиталним услугама (ДСА) и европског законодавства о заштити потрошача. Ипак, притисци долазе са свих страна: потрошачке организације подносе жалбе, регулатори покрећу истраге, а ЕУ предлаже царинске реформе које би могле из темеља променити услове пословања за Шејну Европи.
Најновија у низу је жалба паневропске организације потрошача БЕУЦ, упућена Европској комисији, у којој се Шејн оптужује за коришћење тзв. „тамних образаца“ (engl. dark patterns) – манипулативних тактика које подстичу кориснике на импулзивну и повећану потрошњу. Примери укључују бомбардовање корисника искачућим прозорима са упозорењима да ће пропустити промоције ако напусте апликацију, одбројавања која стварају лажни осећај хитности, као и бесконачно скроловање које може преплавити кориснике и подстаћи их на даљу куповину. Забележен је и случај у којем је један корисник примио чак 12 обавештења у једном дану – што јасно показује агресивност Шејнових маркетиншких метода.
Давид против Голијата
Посебно је проблематична тактика тзв. „confirm shaming“, где се корисницима који одустану од куповине приказују поруке попут „Да ли сте сигурни да желите да пропустите ову понуду?“, чиме се изазива осећај кривице. БЕУЦ наводи да Шејн користи најмање осам различитих врста оваквих образаца – више него било који други трговац – укључујући лажне поруке о ниским залихама и сумњиве оцене производа.
Додатни притисак долази и из домена тзв. „гамификације“, посебно међу млађим корисницима. На пример, игра Puppy Keep омогућава корисницима да сакупљају поене за бесплатне производе свакодневним логовањем и куповином, што може изазвати зависност од саме платформе. БЕУЦ тражи тренутно уклањање ових пракси и доказе о аутентичности Шејнових производа.
Жалби се придружило чак 25 чланица БЕУЦ-а из 21 земље, укључујући Француску, Немачку и Шпанију. Агустин Реина, главни директор БЕУЦ-а, истиче:
– Брза мода зависи од масовне потрошње, а ови обрасци су осмишљени управо за то. Задовољавајуће решење било би њихово уклањање, али остаје питање да ли ће Схеин имати довољно мотива да то и учини-
Схеин се, осим тога, суочава са низом истрага и регулаторних акција у ЕУ које додатно отежавају његово пословање. Неке истраге су завршене, а друге су у току. Европска комисија је, на пример, испитивала Шејн због могућих кршења ДСА-а и почетком фебруара затражила информације о мерама за спречавање илегалног садржаја, заштиту личних података, јавног здравља и добробити корисника. Још у јуну прошле године, Комисија је од Шејна затражила детаље о механизмима за пријаву илегалних производа, заштити малолетника и транспарентности алгоритама за препоруке.
Уз то, мрежа ЦПЦ (мрежа тела за сарадњу у заштити потрошача) истражује Шејн због сумње на кршење закона ЕУ о заштити потрошача. Оптужбе укључују лажне попусте, притисак на потрошаче кроз лажне рокове и нејасне информације о уговорима с трећим странама. Шејн има рок до краја јуна 2025. да одговори на оптужбе, а неусклађеност може довести до казни у државама чланицама – које, према ДСА-у, могу износити и до 4 одсто годишњег прихода.
Након упозорења ЕУ, Схеин је најавио да ће током 2025. појачати тестирање безбедности производа. Компанија тврди да је током 2024. уклонила више од 260 продаваца са своје платформе због неусклађености, што показује одређену спремност на прилагођавање прописима. Ипак, критичари сматрају да су ове мере закашњеле и недовољне, пренос Пословни дневник.