STAMBENI KREDITI ZA MLADE I ZA KUPOVINU MONTAŽNE KUĆE Jemci za pojedine grupe građani koji nisu članovi porodica; NOTARI USLUGU NE NAPLAĆUJU
Stambeni krediti za mlade uz pomoć države moći će da se dobiju i za izgradnju kuće na zemljištu sa građevinskom dozvolom ili izgradnju montažne kuće, a jemci za pojedine grupe mladih moći će da budu i građani koji nisu članovi njihovih porodica, predviđeno je predloženim izmenama i dopunama Zakona o utvrđivanju garantne šeme i subvencionisanju dela kamata kao mera podrške mladima u kupovini prve stambene nepokretnosti koje su na predlog Vlada Srbije ušle u skupštinsku proceduru.
U razlozima za donošenje zakona navodi se da se izmene i dopune predlažu zato što su se u dosadašnjoj primeni zakona pojavili određeni problemi u primeni i razumevanju pojedinih odredbi a da nova rešenja jasnije uređuju odnose i podršku mladima.
Pojašnjava se da predložene izmene i dopune ne predstavljaju suštinske promene u zakonskim rešenjima, već se radi o unapređenju pravne regulative, čime se omogućava nastavak efikasnog sprovođenja preduzetih mera podrške mladima u kupovini prve stambene nepokretnosti.
Izmenama i dopunama se u definiciji stambene nepokretnosti, pored reči "kuća" dodaju i reči "uključujući i pomoćne objekte", pošto se, kako se u predlogu navodi, u praksi pokazalo da se stambene kuće nude sa pomoćnim objektima, a banke odbijaju da kreditiraju takvu kupovinu.
Kada je reč o predlogu da jemci kredita ne moraju biti članovi porodice precizirano je da banka u određenim slučajevima može prihvatiti jemstvo trećih lica jer se tako rešava problem nedostatka kreditno sposobnih jemaca kod mladih koji ili nemaju članove porodičnog domaćinstva ili banke svojom kreditnom politikom uslovljavaju postojanje nekog jemca koji bi im omogućio da dobiju odgovarajući kredit.
Predloženo je i da je korisnik kredita dužan da banci na njen zahtev, dostavi nova sredstva obezbeđenja ako do konačnog izmirenja obaveza prema njoj, već dato obezbeđenje odnosno jemstvo člana porodice prestane da postoji ili da ispunjava uslove koje je ispunjavalo u trenutku zaključenja ugovora o kreditu.
Navodi se da je razlog za ovaj predlog to što se nakon dosta odbijenih zahteva u praksi ispostavilo da se banke ipak fokusiraju i na otplatni period posle isteka garantovanja od države, da sami korisnici kredita mogu ponuditi bolja sredstva obezbeđenja, nego što je jemstvo člana porodice ili zajedničkog domaćinstva, a usled proteka vremena, odnosno godina njihovog života.
Predložene su i izmene u vezi sa plaćanjem troškova Republičkom geodetskom zavodu (RGZ) i javnim beležnicima.
Što se tiče plaćanja RGZ-u precizirano je da se za kredite odobrene u skladu sa ovim zakonom ne plaćaju takse za upis hipoteke, izdavanje lista nepokretnosti i promenu imaoca prava na nepokretnosti, odnosno druge takse u vezi sa radnjama iz oblasti katastra nepokretnosti, utvrđene zakonom kojim se uređuju republičke administrativne takse.
Kada je reč o plaćanju notarima, propisuje se da za kredite odobrene po ovom zakonu javni beležnici ne naplaćuju korisnicima kredita nagrade i naknade troškova za sačinjavanje založne izjave, potvrđivanje predugovora i ugovora o kupoprodaji nepokretnosti, saglasnosti za uknjižbu i izdavanje lista nepokretnosti.
Određeno je da zakon stupa na snagu osam dana od dana objavljivanja u Službenom glasniku Republike Srbije.