СТАМБЕНИ КРЕДИТИ ЗА МЛАДЕ И ЗА КУПОВИНУ МОНТАЖНЕ КУЋЕ Јемци за поједине групе грађани који нису чланови породица; НОТАРИ УСЛУГУ НЕ НАПЛАЋУЈУ
Стамбени кредити за младе уз помоћ државе моћи ће да се добију и за изградњу куће на земљишту са грађевинском дозволом или изградњу монтажне куће, а јемци за поједине групе младих моћи ће да буду и грађани који нису чланови њихових породица, предвиђено је предложеним изменама и допунама Закона о утврђивању гарантне шеме и субвенционисању дела камата као мера подршке младима у куповини прве стамбене непокретности које су на предлог Влада Србије ушле у скупштинску процедуру.
У разлозима за доношење закона наводи се да се измене и допуне предлажу зато што су се у досадашњој примени закона појавили одређени проблеми у примени и разумевању појединих одредби а да нова решења јасније уређују односе и подршку младима.
Појашњава се да предложене измене и допуне не представљају суштинске промене у законским решењима, већ се ради о унапређењу правне регулативе, чиме се омогућава наставак ефикасног спровођења предузетих мера подршке младима у куповини прве стамбене непокретности.
Изменама и допунама се у дефиницији стамбене непокретности, поред речи "кућа" додају и речи "укључујући и помоћне објекте", пошто се, како се у предлогу наводи, у пракси показало да се стамбене куће нуде са помоћним објектима, а банке одбијају да кредитирају такву куповину.
Када је реч о предлогу да јемци кредита не морају бити чланови породице прецизирано је да банка у одређеним случајевима може прихватити јемство трећих лица јер се тако решава проблем недостатка кредитно способних јемаца код младих који или немају чланове породичног домаћинства или банке својом кредитном политиком условљавају постојање неког јемца који би им омогућио да добију одговарајући кредит.
Предложено је и да је корисник кредита дужан да банци на њен захтев, достави нова средства обезбеђења ако до коначног измирења обавеза према њој, већ дато обезбеђење односно јемство члана породице престане да постоји или да испуњава услове које је испуњавало у тренутку закључења уговора о кредиту.
Наводи се да је разлог за овај предлог то што се након доста одбијених захтева у пракси испоставило да се банке ипак фокусирају и на отплатни период после истека гарантовања од државе, да сами корисници кредита могу понудити боља средства обезбеђења, него што је јемство члана породице или заједничког домаћинства, а услед протека времена, односно година њиховог живота.
Предложене су и измене у вези са плаћањем трошкова Републичком геодетском заводу (РГЗ) и јавним бележницима.
Што се тиче плаћања РГЗ-у прецизирано је да се за кредите одобрене у складу са овим законом не плаћају таксе за упис хипотеке, издавање листа непокретности и промену имаоца права на непокретности, односно друге таксе у вези са радњама из области катастра непокретности, утврђене законом којим се уређују републичке административне таксе.
Када је реч о плаћању нотарима, прописује се да за кредите одобрене по овом закону јавни бележници не наплаћују корисницима кредита награде и накнаде трошкова за сачињавање заложне изјаве, потврђивање предуговора и уговора о купопродаји непокретности, сагласности за укњижбу и издавање листа непокретности.
Одређено је да закон ступа на снагу осам дана од дана објављивања у Службеном гласнику Републике Србије.