ZANAT U NESTAJANJU, A POSLA SVE VIŠE Stručnjaci upozoravaju: neće imati ko da nam popravlja automobile
Stručnjaci upozoravaju da, uprkos ogromnoj potrebi za održavanjem i popravkom automobila, broj automehaničara opada iz godine u godinu.
Ovaj zanat se suočava sa ozbiljnim izazovima, od nedostatka radnika do sve veće automatizacije i tehnoloških promena. Najnoviji izveštaj o obrazovanju u automobilskoj industriji Instituta za automobilsku industriju (IMI) otkriva da su u poslednjem kvartalu 2024. godine kvalifikacije u automobilskoj industriji pale za četiri procenta u odnosu na prethodnu godinu.
Ovo je u suprotnosti sa porastom od šest procenata u ukupnom broju stručnih tehničkih sertifikata i odražava ono što IMI opisuje kao „dugoročno usporavanje“ ulaska talenata u sektor.
Pad broja izdatih kvalifikacija nastavio se i u 2025. godini, a u prvoj polovini školske 2024/25. godine (septembar-mart) zabeležen je ukupni pad od tri procenta u odnosu na prethodnu godinu u broju započetih mesta za šegrtovanje u automobilskoj industriji.
– Sa porastom broja vozila na putevima u Velikoj Britaniji i smanjenjem broja tehničara koji se obučavaju za njihovu popravku i održavanje, vozači u Velikoj Britaniji se suočavaju sa sve većim rizikom da ne mogu da pronađu nekoga kvalifikovanog da se pravilno brine o njihovom automobilu – rekla je šefica istraživanja za karijere i inkluziju u IMI-ju Ema Karigi, piše Auto ekspres.
Karigi je rekla da takav scenario „stvara savršenu oluju za bezbednost na putevima u Velikoj Britaniji“, manji broj dostupnih tehničara znači da je veća verovatnoća da će vlasnici voziti u oštećenim i potencijalno opasnim automobilima.
Pa šta se dešava? Prema navodima IMI-ja, da glavni padovi u tehničkim kvalifikacijama leže u oblastima mehanike, električe i opreme (MET), kao i popravke nezgoda.
Suprotno tome, čini se da je sada najveći fokus na obuci za električna vozila, pri čemu kvalifikacije za električna i hibridna vozila čine skoro polovinu (44 odsto) sertifikata u poslednja tri meseca prošle godine. Uz to rečeno, ukupan broj kvalifikacija za električna vozila opao je za šest procenata u 2024. godini u poređenju sa 2023. godinom, što je daleko od idealnog kada se uzme u obzir značajan broj novih električnih vozila koja se pojavljuju na putevima.
Garaže su sada takođe podložne nedavnom povećanju doprinosa za nacionalno osiguranje, što znači da je manje njih u mogućnosti da pronađe sredstva za zapošljavanje više tehničara. Stvari dodatno pogoršavaju vrtoglavo visoke cene energije i opreme, što na kraju stavlja firme za održavanje automobila pod dodatni pritisak i rizik od zatvaranja.
Međutim, stvari bi mogle da se poboljšaju, jer je vlada nedavno najavila reorganizaciju finansiranja programa obuke; poslanica, sekretarka za obrazovanje Bridžit Filipson, rekla je da će uskoro biti čak 120.000 novih mogućnosti za šegrtovanje i obuku u svim sektorima pre sledećih opštih izbora, što je ključno, s obzirom na to da podaci IMI-ja sugerišu da se firme trenutno fokusiraju na unapređenje veština postojećeg osoblja, umesto na zapošljavanje i obuku novog osoblja.