ЗАНАТ У НЕСТАЈАЊУ, А ПОСЛА СВЕ ВИШЕ Стручњаци упозоравају: неће имати ко да нам поправља аутомобиле
Стручњаци упозоравају да, упркос огромној потреби за одржавањем и поправком аутомобила, број аутомеханичара опада из године у годину.
Овај занат се суочава са озбиљним изазовима, од недостатка радника до све веће аутоматизације и технолошких промена. Најновији извештај о образовању у аутомобилској индустрији Института за аутомобилску индустрију (ИМИ) открива да су у последњем кварталу 2024. године квалификације у аутомобилској индустрији пале за четири процента у односу на претходну годину.
Ово је у супротности са порастом од шест процената у укупном броју стручних техничких сертификата и одражава оно што ИМИ описује као „дугорочно успоравање“ уласка талената у сектор.
Пад броја издатих квалификација наставио се и у 2025. години, а у првој половини школске 2024/25. године (септембар-март) забележен је укупни пад од три процента у односу на претходну годину у броју започетих места за шегртовање у аутомобилској индустрији.
– Са порастом броја возила на путевима у Великој Британији и смањењем броја техничара који се обучавају за њихову поправку и одржавање, возачи у Великој Британији се суочавају са све веćим ризиком да не могу да пронађу некога квалификованог да се правилно брине о њиховом аутомобилу – рекла је шефица истраживања за каријере и инклузију у ИМИ-ју Ема Кариги, пише Ауто експрес.
Кариги је рекла да такав сценарио „ствара савршену олују за безбедност на путевима у Великој Британији“, мањи број доступних техничара значи да је веćа вероватноћа да ће власници возити у оштећеним и потенцијално опасним аутомобилима.
Па шта се дешава? Према наводима ИМИ-ја, да главни падови у техничким квалификацијама леже у областима механике, електриче и опреме (МЕТ), као и поправке незгода.
Супротно томе, чини се да је сада највећи фокус на обуци за електрична возила, при чему квалификације за електрична и хибридна возила чине скоро половину (44 одсто) сертификата у последња три месеца прошле године. Уз то речено, укупан број квалификација за електрична возила опао је за шест процената у 2024. години у поређењу са 2023. годином, што је далеко од идеалног када се узме у обзир значајан број нових електричних возила која се појављују на путевима.
Гараже су сада такође подложне недавном повећању доприноса за национално осигурање, што значи да је мање њих у могућности да пронађе средства за запошљавање више техничара. Ствари додатно погоршавају вртоглаво високе цене енергије и опреме, што на крају ставља фирме за одржавање аутомобила под додатни притисак и ризик од затварања.
Међутим, ствари би могле да се побољшају, јер је влада недавно најавила реорганизацију финансирања програма обуке; посланица, секретарка за образовање Бриџит Филипсон, рекла је да ćе ускоро бити чак 120.000 нових могуćности за шегртовање и обуку у свим секторима пре следеćих општих избора, што је кључно, с обзиром на то да подаци ИМИ-ја сугеришу да се фирме тренутно фокусирају на унапређење вештина постојеćег особља, уместо на запошљавање и обуку новог особља.