Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Za srpsku hranu na kineskoj trpezi sigurno ima mesta

13.05.2023. 16:36 16:37
Piše:
Foto: Dnevnik (F. Bakić)

Pregovori o bescarinskom izvozu u Kinu su u toku, a prva roba iz Srbije neopterećena taksama trebalo bi da da krene do kraja godine. U Ministarstvu trgovine ističu da je ovo šansa kako za domaće privrednike, tako i za privlačenje stranih investitora. Roba iz Srbije trebalo bi da bude i 35 odsto jeftinija od robe proizvedene u Evropi.

Posle potpisivanja sporazuma srpska industrija i poljoprivreda za izvoz u Kinu imaće u Evropi najbolju poziciju, kažu u Ministarstvu trgovine. Nadaju se da će to privući i strane investitore.

- Te kompanije moraju prvo da otvore proizvodnju u Srbiji jer da biste izvozili kao domaća kompanija, domaći proizvod, morate da imate proizvodnju i sirovinu iz Srbije - rekao je ministar spoljne i unutrašnje trgovine Tomislav Momirović. - Želimo da ostvarimo prostor za naše kompanije - da imaju i do 35 posto bolju startnu poziciju na tržištu, da ukinemo carinu, a onda i druge barijere.

Dobar deo tržišta hrane i pića zauzele su Francuska, Italija i Čile, ali ni Srbiji ne treba mnogo da bi je prepoznali kao proizvođača delikatesa, kažu u Privrednoj komori Srbije.

Kancelarija u Šangaju završava rad na promociju srpskih proizvoda na mrežama, poput Tik toka i Alibabe.

- Kina je jedinstveni digitalni ekosistem, gde se skoro 60 odsto maloprodaje odvija onlajn - rekla je Jelena Grubor iz Privredne komore Srbije. - Naša kancelarija upravo radi na tome da se otvori prvi srpski nacionalni paviljon za srpska vina i rakiju koji će podići na jedan viši nivo prodaju i promociju naših alkoholnih pića.

Kako prenosi RTS, put je dugačak i skup, a tržište probirljivo. Ipak, proizvodi iz zemlje Bate Živojinovića mogli bi da osvoje kineske potrošače, kao što je tamošnju publiku pre 50 godina osvojio čuveni Valter. Oni koji u Kinu već izvoze, kupce su našli na međunarodnim sajmovima i preko Privredne komore Srbije.


Najviše izvozimo bakar

Srpski izvoz u Kinu je vredeo šest miliona dolara 2012. godine, a lane je dostigao milijardu i 300 miliona, a ove se očekuje dve milijarde. Pre više od decenije iz Srbije su put Kine o odlazile cigarete, obuća, daske od bukve, ali i vino, a sada je lista proizvoda koji se izvoze duža.

Najviše smo zaradili na izvozu bakra i motora. Veliki rast izvoza ima i goveđe meso. Kinu političari smatraju prijateljskom zemljom koja nas ni u čemu ne uslovljava. Ekonomisti i privrednici, prirodno očekuju i veću materijalnu korist za obe strane.


- U Kini je najvažnija količina jer to je toliko veliko tržište da mi kao zemlja Srbija ne bismo mogli da pokrijemo jedan deo njihovih zahteva. Ono što je jako dobro je taj naš odnos i to što oni vole Srbiju“, kaže Maja Aleksić iz Vinarije „Aleksić„.

- Bundevina ulja su se pokazala kao proizvod koji je po ukusu Kineza, a zanimao ih je i kvalitet sirovinske baze, ali s obzirom na to da mi uzgajamo sirovinu, brzo smo stekli njihovo poverenje - kaže Nebojša Lukić iz firme Proizvodi od golice „Olga”.

Da domaće firme ne sede skrštenih ruku već su veoma zainteresovane da plasiraju svoje proizvode na kinesko tržište, pokazalo se nastupom privrednika iz Srbije na Kineskom međunarodnom uvoznom sajmu koji je krajem prošle godine održan u Šangaju, a koji su organizovale Razvojna agencija Srbije i Privredna komora Srbije. Predstavilo se nekoliko firmi iz oblasti prehrambene industrije - „Aronija vita„, „BT Njinery„, „Damar Confit„, „Fruškogorski vinogradi„, ITN, „Jaffa„, „JS&O„, Klanica i prerada mesa „Nedeljković„, „Rubin„, „Sanum per Fructus„, „Simeks„, „Snjšlion Takovo„, Vinarija „Aleksandrović„, Vinarija „Aleksić„, Vinarija „Čoka”...     

D. Mlađenović

 

Piše:
Pošaljite komentar