Tragedija umesto iznenađenja
Požarevački biznismen Zoran Petrović Petrika (63) prva je ovogodišnja žrtva u civilnom vazduhoplovstvu Srbije. On je poginuo u subotu posle podne prilikom pada
sportskog aviona „pajper 28 čiroki” u rejonu Srebrnog jezera kod Velikog Gradišta.Po nezvaničnim saznanjima, Petrović je poleteo da bi preneo transparent-zastavu na kojoj je pisalo „Srećan rođendan” jer ga je angažovao vlasnik lokalnog hotela kao iznenađenje za slavlje svoje ćerke.
Petrović je tokom leta izgubio je kontrolu nad svojim „pajperom“ i nije uspeo da letelicu bezbedno prizemlji. Avion Zorana Petrovića Petrike srušio se u subotu oko 16 sati u rejonu Srebrnog jezera kod mesta Ramski rit, a telo pilota je nakon pada izgorelo. Za sada nije poznato odakle je avion uzleteo, ali se zna da je bio baziran na sportskom aerodromu kod Kostolca.Na lice mesta je izašao glavni istražitelj vazduhoplovnih udesa Direktorata civilnog vazduhoplovstva Srbije i narednih meseci će se utvrditi kako je došlo do te tragedije.
Urednik specijalizovanog vazduhoplovnog portala „Tango siks”, posvećenog avio-saobraćaju, Petar Vojinović objašnjava da će tim eksperata Direktorata u narednom period analizirati olupinu, tehničke karakteristike letelice kao i letačku istoriju pilota.
– Tim istražitelja je obavio uviđaj, konstatovao stanje, uzeo sve informacije vezane za organizaciju leta, vremenske uslove i stanje pilota – kaže za „Blic” Petar Vojinović. – U naredna dva-tri dana biće urađena šira ekspertiza udesa i izaći će preliminarni izveštaj s informacijama o vremenu, mestu i verovatnom uzroku nesreće, dok će konačan izveštaj biti verovatno urađen za nekoliko meseci.
„Pajper 28 čiroki” je jednomotorni niskopilotski avion i jedan je od najpopularnijih za sporsko letenje. Letelica koja je u subotu pala kod Srebrnog jezera proizvedena je 1965. godine.– Uzrok pada će se tek ispitati, mada je u avijaciji u Srbiji i širom sveta uzrok pada najčešće neka varijanta ljudskog faktora, dok tehnika sama po sebi vrlo retko zakaže – ističe Vojinović.
Dodaje da je, osim osnovnog pravila da pilot sam odgovara za svoje postupke, u Srbiji takođe odgovoran i Direktorat civilnog vazduhoplovstva koji kontroliše aerodrome i obuku pilota.Stradali Petrović je, inače, iskusan pilot koji iza sebe ima oko 30 godina letačkog staža. U letačkoj karijeri imao je nekoliko incidenata koje su se po njega srećno završavali. U julu 2005. godine je, s još tri putnika takođe avionom „pajper čiroki 140”, upao u Dunav neposredno po poletanju s kostolačkog aerodroma. Svu četvoricu tada su spasli članovi posade broda koji je plovio nedaleko od mesta nesreće.
U Srbiji nisu česte nesreće u civilnom vazduhoplovstvu. Prošle godine bilo ih je četiri, koje su, na žalost, odnele isto toliko ljudskih života. Najteža nesreća dogodila se na aerodromu „Ečka” kod Zrenjanina 14. februara, kada su pri padu aviona „cesna 310-C” poginuli instruktor i učenik. Istraga je utvrdila da je glavni krivac za tu tragediju ljudski faktor.
Prošle godine poginula su i dva padobranca. Jedan je stradao 16. maja na „Lisičijem jarku” kod Beograda, a drugi na bikovačkom aerodromu kod Subotice 8. novembra jer mu se, posle skoka s visine od 1.200 metara oba padobrana nisu otvorila.
M. Bozokin
Đorđević poginuo na otvaranju aerodroma
U 2014. godini u Srbiji je bilo osam nesreća u civilnom vazduhoplovstvu. Jedna od najtežih bila je 11. oktobra u neposrednoj blizini letelišta DTD – Bački Jarak. Tada su, pri padu aviona „skaj lider 600” poginuli biznismen Tomislav Đorđević, vlasnik kompanije i „DTD – Ribarstvo” i njegov saputnik Bojan Joksimović iz Beograda. Tragedija se dogodila naočigled brojnih gostiju koje je Đorđević pozvao na svečanost povodom otvaranja novog aerodroma.
U 2013. godini bilo je šest nesreća u domaćem civilnom vazduhoplovstvu, a 2012. četiri.