Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

„RAD MI JE EKSCENTRIČAN, JER TAKAV SAM I SAM” Umetnik Bojan Đorđević objasnio svoju filozofiju stvaranja

19.09.2025. 11:21 11:30
Piše:
Izvor:
Dnevnik
бојан
Foto: Milica Macanović

Bojan Đorđević – OMČA jedan je od umetnika koji učestvuje na 4. Trijenalu Muzeja naivne i marginalne umetnosti, juče otvorenom u Galeriji MNMU u Jagodini.

Đorđević je diplomirao Istoriju umetnosti na Filozofskom fakultetu u Beogradu, jedan je od osnivača Kolektiva Mubareć i grupe Art Brut Serbia, a do sada je svoj rad predstavljao u brojnim izložbenim prostorima i alternativnim manifestacijama. 

Kojim radovima se predstavljate na Trijenalu? 

– Na ovogodišnjem Trijenalu predstavljam dva rada, dve kombinovane tehnike koje se zovu „The end of times“ iz 2024. i „Resistance is futile“ iz 2025. godine. Prijavio sam baš te radove jer su kompaktni, koncizni i prikazuju najbolje moj rad. U pitanju je pre svega kombinovana tehnika, fetiš i razna izmišljena stvorenja. To je zapravo moja verzija srednjovekovnih bestijarija. Hibridna stvorenja, opscenosti, boja i patern. To je zpravo horror vacui i i jednostavno ljubav prema crtanju, stvaranju.

Koji su to motivi ili teme koje Vas najviše generalno interesuju?

– One su raznovrsne. Od religijskih, sa ateističke strane gledano, do otvoreno leve ideologije i čistog apsurda.

Šta Vas privlači u radu na kolažima?

– Preferiram jednostavne kolaže sa najviše tri elementa, jer meni su mnogo efikasniji. Iskreno, volim da ih radim jer se prave brzo u velikom broju i zabavljaju i mene i druge.

Đarmati, Voznicki, Stojčetović

Na Trijenalu ćemo videti i dosta radova umetnika bliskih Vašem senzibilitetu. Čiji rad naročito cenite, među umetnicima koje bismo mogli nazvati „marginalnim“ ili „ekscentricima“ na domaćoj sceni? 

– Marjan Đarmati i Kejti Voznicki su fenomenalni umetnici. Pa i Goran Stojčetović, mada je njegov rad meni „hit and miss“. Ali sve troje su konzistentni, a to najviše cenim.

Ovogodišnje Trijenale nosi naziv „Ekscentrici“. Kako doživljavate značenje tog pojma u kontekstu umetničke scene u Srbiji?

– Najpre, mogu reći da sebe smatram ekscentričnim, kao i svoj rad. Mislim da je marginalna umetnost u samoj biti ekscentrična, a takvi su i marginalni umetnici, jer smo samouki i isključivo nas vodi želja za stvaranjem. Ne samo u Srbiji, već globalno.

Među uticajima u Vašem radu pominju se „primitivne kulture“, ali i dadaizam, Klimt, Paul Kle, Kurt Šviters... Koje su od ovih referenci i dalje aktuelne?

– Što se tiče uticaja drugih umetnika, trenutno možda Šviters ima primat, ali odavno i ne razmišljam o tim uticajima jer s njima sam počeo pre 20 godina.

Kakav odnos gajite prema definisanju marginalne umetnosti kao art brut? 

– Marginalna umetnost može biti art brut, ali i ne mora. Po mom mišljenju, to je u suštini umetnost neškolovanih umetnika. I zato je marginalna, zanemarena. A to su hiljade umetnika čiji rad se prosto ne može staviti u jednu „fioku“. Što se mog rada tiče, ne mislim da je isključivo art brut u pitanju,  ali jeste marginalizovan jer ga malo ko razume. Ne mogu isto da tvrdim za druge umetnike.

Da li govorite o nerazumevanju od strane institucija, muzeja, ili „običnih“ posmatrača? 

– Pa, i jedno i drugo. Muzej naivne i marginalne umetnosti je zapravo jedini gde sam našao razumevanje za svoj rad u ovoj meri. Ljudi, posmatrači, ne razumeju moj rad,  jer zapravo ne pripadam nigde. Ali ima ljudi koji cene moj rad, iako ih nema mnogo.

N. Markov

Izvor:
Dnevnik
Piše:
Pošaljite komentar
BUTO PLES Lepo se krije i u tami našeg tela

BUTO PLES Lepo se krije i u tami našeg tela

18.08.2019. 15:46 13:12
IZLOŽBA MUZEJA NAIVNE I MARGINALNE UMETNOSTI POVODOM VEKA NADREALIZMA Automatski crteži u Salonu Oto Bihalji-Merin
музеј

IZLOŽBA MUZEJA NAIVNE I MARGINALNE UMETNOSTI POVODOM VEKA NADREALIZMA Automatski crteži u Salonu Oto Bihalji-Merin

08.11.2024. 11:18 11:20
INTERVJU Ivana Bašičević Antić, DIREKTORKA MUZEJA MARGINALNE UMETNOSTI Umetnost i treba da gradi mostove

INTERVJU Ivana Bašičević Antić, DIREKTORKA MUZEJA MARGINALNE UMETNOSTI Umetnost i treba da gradi mostove

26.07.2023. 09:26 09:28