Izložba novosadskih umetnika u Modernoj galeriji u Lazarevcu
NOVI SAD: U Modernoj galeriji u Lazarevcu u toku je izložba „Prostori linije u iskustvima crteža”, koja obuhvata autonomna umetnička istraživanja tri novosadska autora – Jasne Gulan Ružić, Dragana Predojevića i Dragane B. Stevanović.
Sve troje, po oceni istoričarke umetnosti Ivone Fregl, preispituju predstavljačke i metafizičke potencijale linije, istražujući na različite načine njen uticaj na definisanje površine i prostora (u formalno-strukturalnom smislu) kao i na definisanje iskazivanja svesnih i nesvesnih mentalnih i emotivnih sprega u biću autora koje ga navode na kreativni izraz (u ontološkom smislu).
„Izloženi radovi su nefiguralni; zajednička im je i svedenost vizuelnih elemenata, kao i istraživanje načina i metoda percepcije umetničkog rada. Mogu se posmatrati i kao unutrašnji iskazi i kao reakcija na povezanost emotivnih i kognitivnih spoznaja, intuicije i logike”, navodi Ivona Fregl, ističući da sva tri umetnika povezuje odabir linije kao primarnog elementa umetničkog izraza, a za sve umetnike je karakterističan i transfer iz 2D u 3D.
„Umetničku praksu Jasne Gulan Ružić odlikuje minucioznost, za razliku od praksi Predojevića i Stevanovićeve koje povezuje gestualni crtež. Na kraju, svojim radovima Jasna Gulan Ružić i Predojević uspostavljaju paterne/obrasce, dok ih Stevanovićeva ruši, uspostavljajući potpunu individualnost svakog rada”.
Jasna Gulan Ružić diplomirala je, magistrirala i završila doktorske studije na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, gde je trenutno docent na Katedri za crtanje. Prethodno je, od 2004. do 2019, bila zaposlena u Pokrajinskom zavodu za zaštitu spomenika kulture kao slikar-konzervator. Njena polja istraživanja su crtež, grafika, psihoanaliza umetnosti, konzervacija i restauracija.
Dragan Predojević je diplomirao na Akademiji umetnosti u Novom Sadu 2001. na katedri za vajanje, a potom je bio saradnik u nastavi na katedri za nove likovne medije. Njegov aktuelni angažman vezan je za kompaniju koja pruža soſtverska rešenja i podršku objavljivanju radova u naučnim žurnalima na polju medicine i istaživačkog rada. Interesovanje njegovih istraživanja su odnosi organskih i neorganskih formi u gestualnom crtežu i skulpturi, a bavi se i snimanjem kratih formi, video produkcijom i animacijom.
I Dragana B. Stevanović je takođe završila osnovne i magistarske studije na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, a potom je interdisciplinarne doktorske umetničke studije završila u Beogradu. Radi na Katedri za crtanje AUNS. Oblasti njenih istraživanja su linija, gest i telo. Poslednjih nekoliko godina radi kolaže i objekte koji imaju tretman trodimenzionalno materijalizovanih ideja crteža.
Izložba „Prostori linije u iskustvima crteža” traje do 15. novembra.
M. S.