Animirani film
POTPUNA DOMINACIJA KOREJSKE KULTURE U DIGITALNOM DOBU! Evo kako je animirani mjuzikl „Kej-pop: Lovci na demone” osvojio svet
Fenomen globalne kej-pop (korejske pop) kulture dobio je neočekivan, ali izuzetno moćan podsticaj zahvaljujući animiranom mjuziklu „Kej-pop: Lovci na demone”, ostvarenju koje je za kratko vreme postalo svetska senzacija.
Film je ujedinio publiku širom planete - od posvećenih fanova korejske muzike do onih koji se do sada nisu susretali s ovim žanrom i otvorio novo poglavlje u popularnosti kej-popa. Netfliks i Sony Pictures Animation zaslužili su pohvale za vizuelno raskošnu animaciju, dinamičnu priču i muziku iz filma koja je nadmašila granice fikcije, jer su pesme fiktivnih bendova iz ovog animiranog filma ubrzo zauzele stvarne top-liste, pritom obarajući mnoge rekorde. Njegova moć nije ostala samo na muzičkom planu - stajlinzi junakinja i junaka postali su viralni trend, kosplejeri i influenseri širom sveta rekreiraju izgled iz filma, dok se fanovi udružuju u globalnu zajednicu koja ne prestaje da raste. U vremenu kada je kej-pop već bio u neverovatnoj ekspanziji, ovaj mjuzikl je uspeo da ga ponovo postavi na sam vrh svetske pop-kulture i da animirani crtani pretvori u kulturni događaj decenije.
Crtani koji ruši rekorde
Pomenuti animirani mjuzikl nastao je kao zajednički projekat Netfliksa i Sony Pictures Animations-a, a premijerno je prikazan 20. juna ove godine. Od samog početka pažnja javnosti bila je ogromna, jer je reč o nesvakidašnjem spoju - filmu o borbi protiv demona, koji je ispričan kroz muziku, ples i energiju kej-popa. Upravo ta neobična kombinacija učinila je da projekat ne ostane samo animirani film za decu, već globalni fenomen koji podjednako prate i odrasli obožavaoci muzike, mode i pop kulture.
Radnja prati dve muzičke grupe - „Huntrix”, koja ne predstavlja samo pop-idole, već i ratnice zadužene da štite svet od demonskih sila, te i novi muški bend „Saja Boys”, sastavljen od demona koji žele da unište „Huntrix”. Priča je osmišljena tako da kombinuje tipičan „idol narativ” kej-pop industrije, koji uključuje fanove i takmičenja, sa fantazijskim elementima akcije i borbe dobra protiv zla.
Svoj uspeh „Kej-pop: Lovci na demone” duguje i činjenici da je prvi originalni film o kej-popu u animiranom formatu, a nije zasnovan na već postojećem stripu, bajci ili adaptaciji. Time je probio led i otvorio prostor za buduće projekte ovog tipa, dok je Netfliks dobio jedno od svojih najisplativijih ostvarenja u poslednjih nekoliko godina. Samo u prva tri meseca prikazivanja film je na ovoj striming platformi dostigao neverovatnih 236 miliona pregleda, čime je postao najgledaniji film u istoriji platforme i ujedno najuspešniji animirani naslov ikada prikazan na njoj. Još impresivnije, za samo šest nedelja ostvario je 130 miliona pregleda, što ga je vinulo u sam vrh liste najbrže rastućih sadržaja u istoriji striminga.
Prvi na Bilbordu i Spotifaju
Uspeh se, međutim, nije zaustavio na ekranu. Muzika u filmu iznedrila je dve fiktivne, već pomenute, kej-pop grupe koje su ubrzo postale realan muzički fenomen. Pesma „Golden” u izvođenju „Huntrix” dospela je na prvo mesto britanske top-liste singlova, što je bio prvi put još od 2012. godine da se jedna kej-pop numera našla na samom vrhu u toj zemlji. U Sjedinjenim Američkim Državama muzika iz filma je postala najviše rangirani filmski album 2025. godine na Bilbordovoj top 200 listi, dok je „Huntrix” grupa koja je ušla u istoriju kao prva kej-pop ženska grupa koja je osvojila prvo mesto na Bilbordovoj Hot 100 listi. Paralelno s tim, muški bend iz filma srušio je rekord „BTS”-a, najpopularnijeg korejskog benda, zauzevši najvišu poziciju koju je jedan kej-pop muški bend ikada imao na američkom Spotifaju.
Istorijski uspon na globalnoj sceni
Iako se rodio devedesetih godina u Koreji, pravi prodor kej-popa na svetsku scenu desio se 2010-ih godina. Muška grupa „BTS” je 2017. godine napravila istorijski iskorak kada je osvojila nagradu „Top Social Artist” na ceremoniji Billboard Music Awards, nadmašivši Džastina Bibera i postavši prvi korejski izvođači koji su ušli u tu ligu. Ženska grupa zvana „Blackpink” istovremeno je dominirala Jutjubom, obarajući rekorde u broju pregleda i postajući prvi ženski kej-pop sastav koji je istovremeno zauzeo vrh američkih i britanskih lista.
Formiranje „idol” sistema
Kej-pop industrija poznata je po svom jedinstvenom modelu formiranja grupa i stvaranja izvođača koji su spremni da odmah zauzmu vrh globalnog tržišta. Za razliku od mnogih zapadnih bendova koji nastaju spontano ili kroz autorsku saradnju, kej-pop grupe nastaju kroz pažljivo planiran proces, a članovi se biraju i obučavaju godinama pre nego što se pojave u javnosti. Srž formiranja ovih grupa čine velike muzičke agencije koje organizuju rigorozne audicije koje privlače decu i tinejdžere širom Koreje, ali i iz drugih zemalja. Kandidati prolaze kroz više nivoa selekcije, uključujući pevanje, ples, glumu, jezičku sposobnost, pa čak i javni nastup i medijsku pismenost. Nakon audicije, izabrani kandidati postaju tzv. „praktikanti” i ulaze u višegodišnji program obuke koji može da traje od nekoliko meseci do čak deset godina, u zavisnosti od sposobnosti i potencijala kandidata. Tokom tog vremena, mladim izvođačima se predaju veštine pevanja, plesa, glume, javnog nastupa, a često i strani jezici poput engleskog, japanskog ili kineskog, kako bi mogli da se obraćaju međunarodnoj publici.
Kada agencija proceni da su „praktikanti” spremni, oni se kombinuju u grupe čiji članovi često imaju različite uloge: lider, vokalista, plesač, reper, vizuelni predstavnik ili „lice” grupe. Osim muzičkih sposobnosti, za formiranje grupe važni su i balans ličnosti, stila i javne percepcije, kako bi grupa kao celina bila što privlačnija fanovima. Koncept grupe - od imena i vizuelnog identiteta do narativa koji prati njihove pesme - planira se mesecima unapred. Svaka grupa ima jasno definisan imidž koji može biti „sladak i simpatičan”, „futuristički i avangardan” ili „moćan i buntovan”, što pomaže u diferencijaciji među velikim brojem konkurentskih bendova.
Simbol „meke moći”
Uticaj kej-popa prevazilazi granice muzičke industrije i predstavlja društveni, ekonomski i kulturni fenomen koji menja način na koji svet doživljava popularnu muziku. Iako se na prvi pogled može učiniti kao još jedan oblik savremenog popa, iza njega stoji pažljivo osmišljen sistem produkcije, vizuelne estetike i fan kulture koji je uspeo da prevaziđe sve jezičke i kulturne barijere. Stilovi izvođača oblikuju modne trendove, dok interesovanje za korejski jezik i kulturu beleži rekordan rast širom sveta. Univerziteti uvode kurseve korejskog jezika, a fanovi često uče korejski kroz pesme svojih idola. Za Južnu Koreju ovaj pravac je postao jedno od najvažnijih oruđa „meke moći”. Promoviše korejski jezik i vrednosti, donosi milijarde dolara kroz turizam, koncerte i digitalne platforme i oblikuje međunarodni imidž zemlje kao modernog kulturnog lidera. Vlada Južne Koreje aktivno podržava ovu industriju, svesna njenog uticaja na ekonomiju i diplomatiju.
I. Japundža