DOSAD SE NA SICILIJU PLOVILO I LETELO, A UBUDUĆE... Mesinski moreuz dobija najduži viseći most na svetu, koji već zovu čudo tehnologije
Italija je nedavno zvanično dala zeleno svetlo za jedan od najambicioznijih infrastrukturnih projekata u svojoj istoriji – izgradnju mosta koji će prvi put direktno povezati Siciliju s ostatkom zemlje.
Pripremni radovi, uključujući geološka i arheološka ispitivanja te eksproprijacije zemljišta, trebalo bi da počnu krajem ove godine, a sama gradnja 2026, piše BiznisInfo.ba.
Most preko Mesinskog moreuza, vredan 13,5 milijardi evra, trebalo bi biti završen do 2032. ili 2033. godine, a italijanska vlada ga opisuje kao stratešku investiciju koja će „preoblikovati jug zemlje”. Planirani most imaće ukupnu dužinu od 3,7 kilometara, s glavnim rasponom od 3,3 kilometra, što ga čini potencijalno najdužim visećim mostom na svetu.
Predviđeno je šest traka za drumski saobraćaj i dve železničke pruge, čime će se znatno poboljšati povezanost Sicilije i Kalabrije. Izgradnju će voditi međunarodni konzorcijum „Eurolink”, u kojem učestvuju italijanska kompanija Webuild, španska Sacyr i japanski gigant IHI.
Ekonomski motor za jug zemlje
Italijanska vlada projekat vidi kao snažan podsticaj za ekonomski razvoj nerazvijenog juga zemlje. Predviđa se da će most direktno i indirektno otvoriti na desetine hiljada radnih mesta, ojačati transportne i logističke kapacitete i povećati atraktivnost regiona za turiste i investitore.
„Ovo nije samo most, to je simbol povezivanja i modernizacije – izjavio je nedavno italijanski ministar infrastrukture Mateo Salvini, naglašavajući da će projekat pomoći u smanjenju ekonomskog jaza između severa i juga Italije. Takođe je rekao da bi ovo trebalo biti „najveći infrastrukturni projekt na Zapadu”.
Geopolitički značaj
Most je klasifikovan kao infrastruktura „dvojnog korišćenja”, što znači da će imati i stratešku ulogu za odbranu i sigurnost. Ovakva klasifikacija omogućava Italiji da deo troškova projekta pokrije iz odbrambenog budžeta, u skladu s obavezama prema NATO-u.
Analitičari smatraju da projekat ima i geopolitičku dimenziju, jer će jača povezanost Sicilije povećati njen strateški značaj u Sredozemlju, posebno u svetlu globalnih napetosti i povećanog prisustva NATO-a u regiji.
Most preko Mesinskog moreuza upoređuje se s nekim od najpoznatijih svetskih infrastrukturnih projekata, poput mosta Akashi Kaikyo u Japanu ili dansko-švedskog Øresund mosta.
Ako sve bude išlo prema planu, Italija bi mogla postati dom tehnološki najnaprednijeg visećeg mosta ikada izgrađenog.
Između sna i rizika
Most koji će spojiti Siciliju s kopnom Italije obećava ekonomski procvat, otvaranje radnih mesta i modernizaciju transportnih mreža. Međutim, uspeh projekta zavisiće od sposobnosti vlade i izvođača da upravljaju finansijskim, ekološkim i sigurnosnim izazovima.
Ako projekat uspe, Italija bi mogla dobiti ne samo novi infrastrukturni simbol, već i moćan ekonomski motor za svoj jug – regiju koja već decenijama traži priliku za razvoj.
Ako ne uspe, ostaje rizik da će most postati još jedan primer grandiozne ideje koja je potonula pod teretom troškova i kontroverzi.